نانو حسگرها به کمک بیماران صرعی می‌آیند

محققان دانشگاه حکیم سبزواری موفق شدند نانوحسگری تولید کنند که با اندازه‌گیری مقدار دوز مصرفی داروی ضد صرع و ضد پارکینسون از بروز مسمومیت‌های دارویی جلوگیری می‌کند.

مهدی بقایری عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون نانو حسگر آزمایشگاهی با قابلیت اندازه‌گیری میزان داروی ضد صرع و ضد پارکینسون، اظهار داشت: نانو حسگر تولید شده به طور مستقیم مقدار داروی مصرف شده در هنگام وارد آمدن شوک و تشنج به بیمار را اندازه‌گیری می‌کند.

وی افزود: با اندازه‌گیری مقدار دوز داروی مصرفی در افرادی که دچار بیماری صرع یا پارکینسون هستند، میزان اضافی یا کمبود دارو را مشخص و برای نوبت بعدی بیماران تنظیم می‌شود.

بقایری عنوان کرد: این نانو حسگر که از نانوذرات نقره ساخته شده است، مقدار اندک داروی مصرف شده در سطح نانومولار را در کوتاه‌ترین زمان اندازه‌گیری کرده و از بروز مسمومیت‌های دارویی توسط افرادی که داروی ضد صرع و ضد پارکینسون مصرف می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

این محقق کشورمان در خصوص ساختار این نانو حسگر گفت: در این نانو حسگر که قابلیت سنتز و تکرار پذیری بالایی دارد، برای جلوگیری از تجمع نانوذرات نقره از  بستر کربنی(گلس کربن) که بر روی آن نانو لوله‌های کربنی تعبیه شده استفاده شده است.

بقایر تاکید کرد: این نانو حسگر طی چند مرحله بر اساس فعالیت کاتولیزی نانوذرات نقره کار می‌کند که در هر مرحله  با تثبیت بر یک سطح الکترودی به منظور پایداری نانوذات نقره قرار گرفته و به این ترتیب با پایداری و قابلیت تکرار پذیری بالا میزان دقیق دوز داروی مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند.

وی در خصوص تجاری‌سازی این نانوحسگر اظهار داشت: این نانو حسگر در حال حاضر در ابعاد آزمایشگاهی قرار داشته و به تولید انبوه نرسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار