مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ پاییزه عشایر به 350 منطقه قشلاقی شهرستان های گرمسیری استان آغازشد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کوچ پاییزه عشایر به 350 منطقه قشلاقی شهرستان های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد آغازشد گفت: در هریک از مناطق عشایری که مراتع و منابع ذخیره آب آنها پیش بینی شده است بین 15 تا 50 خانوار مستقر می شوند.

مجید علی پور افزود: با شروع فصل سرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام های خود از مناطق سردسیری استان های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه های طبیعی قشلاقی این استان تا 15 آبان سال جاری بازخواهند گشت.


وی تعداد عشایر کوچ رو استان را 11 هزار و 88 خانوار اعلام کرد و گفت: تاکنون 20 درصد عشایر به مناطق قشلاقی بازگشته اند.


علی پور از آمادگی کامل شهرستان های قشلاقی استان برای پذیرایی و استقرار عشایر در مناطق مشخص شده خبر داد و افزود: گروه های دامپزشکی، مراکز بهداشت و درمان و نیروی انتظامی در مسیر حرکت عشایر مستقرشده اند.


مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای امنیت انسان و دام در زمان حرکت، ایل ها از کوچ شبانه و حرکت در مسیر جاده ها خودداری کنند.


علی پور بابیان اینکه  10 درصد از عشایر کهگیلویه وبویراحمد  به صورت سنتی کوچ می کنند، افزود:عشایر 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و  سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی استان را تولید می کنند.


12 درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.