به گزارش
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزارت مالیه با انتشار اعلامیه ای گفته است که این پول در راستای سروی و دیزاین تونل جدید در سالنگ به مصرف می رسد.
هزینه
مجموعی ساخت تونل جدید بیش از ١٢٩ میلیون دالر هزینه خواهد داشت که پرداخت
اضافه از ٩٢ میلیون دالر آنرا کشور چاپان به عهده گرفته است. چاپان گفته
که این مقدار پول را از آدرس صندوق وجهی زیربنایی افغانستان پرداخت می کند.
کار ساخت این تونل دو ماه دیگر شروع خواهد شد و انتظار می رود پس از چهار سال یعنی در ماه جنوری سال ۲۰۲۰ به بهره برداری سپرده شود.
تونل سالنگ با طول ۲.۷ کیلومتر در ارتفاعات سلسله کوه های هندوکش در دهه شصت میلادی از سوی اتحاد شوروی ساخته شد.
این تونل چندین بار بازسازی شد اما در زمستان ها به دلیل برف باری های پیهم و برف کوچ ها هر ازگاهی مسدود می شود.
تونل سالنگ مهمترین مسیری تجاری کشور است که ۹ ولایت شمالی را به کابل وصل میکند.
اکلیل
حکیمی می گوید که یکی از اهداف عمده ساخت تونل جدید مصوونیت مسافران و
اموال تجاری آسیایی مرکزی است که از شاهراه سالنگ عبور می کنند.
آقای
حکیمی در جریان امضای قرارداد گفت: "ساخت راه سالنگ بطور معیاری میتواند
حیثیت پل را در وصل نمودن افغانستان با آسیای میانه و آسیای جنوبی ایفا
نماید و همچنان در رشد اقتصادی و تجارتی کشور های منطقه موثر واقع شود. "
رفت و آمد در چهار فصلتوماس پنیلا، رییس بانک توسعه ای آسیایی می گوید که ساخت تونل جدید در وصل کردن کشورهای منطقه اهمیت هیاتی دارد.
به گفته آقای پنیلا، هدف از ساخت تونل جدید این است که شاهراه سالنگ در چهار فصل به روی رفت و آمد مسافران و اموال تجاری باز باشد.
گفته شده است که روزانه حدود پنج هزار و پنجصد وسیله نقلیه از شاهراه سالنگ عبور و مرور می کنند.
محمود بلیغ، وزیر فواید عامه در جریان امضای قرارداد ساخت تونل جدید گفت که این تونل حیثیت دهلیز توسعه ای منطقه را ایفا خواهد کرد.
آقای بلیغ می گوید که با ساخت تونل جدید، مشکلات حمل و نقل اموال تجاری و مسافران به حداقل ممکن خواهد رسید.
بخدی نوشت: گفته
شده که بانک توسعه ای آسیایی برای ساخت سرک ها، خط آهن و میدان های هوایی
در افغانستان بیش از دو میلیارد دالر را اختصاص داده است.
انتهای پیام/