نخستین چاپخانه دولتی افغانستان بازسازی می شود

دولت افغانستان قدیمی‌ترین چاپخانه کشور را بازسازی و توسعه می‌دهد.

نخستین چاپخانه دولتی افغانستان بازسازی می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، دولت افغانستان قدیمی‌ترین چاپخانه کشور را بازسازی و توسعه می‌دهد. چاپخانه صکوک در زمان پادشاهی عبدالرحمن خان تاسیس شد و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. مسئولان این چاپخانه می‌گویند این چاپخانه اهمیت تاریخی دارد و اولین سکه رسمی هم در این چاپخانه ضرب شده است.

کهن‌ترین چاپخانه دولتی افغانستان در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی بدترین روزگار را سپری کرد ـ روزهایی که کابل شاهد جنگ‌های میان‌گروهی بود و این مکان و تجهیزاتش طعمه حریق شد.

حالا چاپخانه صکوک با امکانات موجود، بخش عمده اسناد بهادار دولت را چاپ می‌کند. در ساختمان یک طبقه تمام بخش‌های این چاپخانه فعال است. این چاپخانه ضرب زدن نخستین سکه افغانی، واحد پول رسمی افغانستان را در کارنامه‌اش دارد.

محمد نعیم در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان کارمند چاپخانه صکوک بود. او می‌گوید در آن زمان نه ساختمانی وجود داشت و نه هم دستگاه چاپی.

این کارمند سابقه‌دار چاپخانه صکوک می‌گوید: "در زمان گروه طالبان من کارمند عادی این چاپخانه بودم. در آن زمان از ساختمان خبری نبود و ما در یک محل سرباز کار می‌کردیم. آن وقت دو پایه ماشین چاپ و یک پایه ماشین قطع داشتیم.

حالا قدمت این چاپخانه وزارت مالیه (دارایی) افغانستان را به فکر بازسازی و توسعه آن انداخته است. احمد صالحی رئیس چاپخانه صکوک به بی‌بی‌سی گفت کار مقدماتی بازسازی و مهجز ساختن آن آغاز شده است.

او گفت با تکمیل شدن برنامه بازسازی و توسعه آن از کارت تولد گرفته تا مدارک فوتی و تمام اسناد بهادار مورد نیاز شهروندان در این جا چاپ خواهد شد.

آقای صالحی افزود: "تا سال ۲۰۱۸ ساختمان جدید برای چاپخانه ساخته می‌شود و با ماشین‌های جدید مجهز می‌شود که ما ظرفیت از دست رفته خود را دوباره می‌یابیم.”

چاپخانه صکوک در سال ۱۳۸۰ خورشیدی با امکانات ابتدایی دو باره فعال گردید و در یک و نیم دهه گذشته با ماشین‌های بهتر مجهز شد. با آن‌هم در حال حاضر در چاپخانه صکوک ۱۲۱ قلم اسناد بهادار و ۱۷۴ قلم غیر بهادار چاپ می‌شود.

چاپخانه صکوک حدود ۱۳۰ سال پیش در قصر شاهی یا ارگ امروزی بنا نهاده شد. این چاپخانه سپس به جاده آسمایی در یکی از محوطه‌های مربوط به وزرات دفاع ملی منتقل شد. در حال حاضر اسناد رسمی مانند عریضه، نامه‌های دولتی، پلیت (پلاک) موتر (خودرو) و دیگر اسناد بهادار چاپ می‌شود.

چاپخانه صکوک با امکانات نه چندان خوبی که حالا دارد، پارسال توانست ۱۵۴ میلیون افغانی، چیزی بیش از دو صد هزار دلار، درآمد نصیب دولت کند.

مسولان این چاپخانه می‌گویند با توسعه و بازسازی آن از یک سو درآمد بیشتری برای دولت خواهد داشت و از سوی دیگر تمامی اوراق بهادار مثل پاسپورت، پلیت، شناسنامه و نامه‌های دولتی را چاپ خواهد کرد.

کار توسعه این چاپخانه تا پایان سال ۲۰۱۸ تا دو سال دیگر با هزینه حدود ۵۴ میلیون یورو تکمیل خواهد شد.

شفقنا نوشت: کشور آلمان تعهد پرداخت ۲۵ میلیون یورو برای بازسازی و توسعه این چاپخانه کرده و دولت افغانستان ۲۹ میلیون یورو دیگر را پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، چاپخانه ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار