اردوغان: کودتای ترکیه تاثیری بر اقتصادمان نداشت

رئیس جمهور ترکیه ضمن تشکر از طرفدارانش گفت کودتای نافرجام، بر اقتصاد این کشور تاثیری نگذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا با اشاره به تحولات اخیر در ترکیه، گفت: ملت ترکیه شجاعت زیادی از خود نشان داده و بار دیگر تاریخ این کشور را در پانزدهم ژوئیه نگاشته است. این روز، روز شهداست که همه ساله این روز را گرامی خواهیم داشت. در این روز همه اقشار ملت ترکیه متحد شدند. این ملت پایبندی خود را به کشورش و ارزش ها و اصول ثابت خود اثبات کرد و در برابر توطئه گران ایستاد. 

وی افزود: توطئه‌گران فکر می کردند که ملت تسلیم می شود، ولی این ملت آنان را غافلگیر کرد.

رئیس جمهور ترکیه  در ادامه اعلام کرد: ترکیه از بزرگ ترین کشورها در طرح های دفاعی است و هیچ طرفی نمی تواند روند رو به رشد ترکیه را متوقف کند. ما با گروه های تروریستی از داخل و خارج روبرو شدیم و هیچ گروهی نمی تواند در عزم و مقاومت ما خللی ایجاد کند.

وی گفت: توطئه گران نیروهای مسلح ما را هدف قرار دادند ولی ارتش توانست از دست این تروریست ها با عزم و اراده خود رها شود. ما در طول تاریخ با آزمون‌های دشواری روبرو شدیم و شکست در ادبیات ما وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: شهروندان ترکیه به ندای مقاومت پاسخ مثبت دادند و در میادین حضور یافتند و خالصانه‌ترین تشکر را از این شهروندان دارم.

اردوغان گفت: تا این لحظه، سیزده هزار و یکصد و شصت و پنج نفر بازداشت شدند و شماری از بازداشت شدگان از نیروهای ارتش، پلیس، قضات و کارمندان هستند. همه بازداشت شدگان تحقیقات قانونی می شود و در نهایت این دستگاه قضایی ترکیه است که تصمیم گیری می کند. ما چهارصد و هفتاد و پنج مدرسه و یکصد و هفتاد و پنج ساختمان دانشجویی و پانزده دانشگاه وابسته به فتح الله گولن را بستیم. این تصمیم را گرفتیم که همه وابستگان به فتح الله گولن را از ملحق شدن به سازمان های مهم  ترکیه محروم کنیم.

وی افزود: هر طرفی که سلاح به دست بگیرد و در برابر ملت ترکیه بایستد به شدت مجازات خواهد شد. برخی از نیروها در داخل ترکیه همراه با کودتاچیان شده بودند.

وی افزود: اقتصاد ما از این کودتا هیچ تاثیری نگرفت. همه شاخص های اقتصادی ما خوب و طبیعی است و کاهش اعتباری ترکیه تنها یک نگاه سیاسی به این کشور بوده است.

اردوغان گفت: ما در بیست و ششم ماه اکتبر (مهر- آبان) آینده پل سلطان سلیم را افتتاح خواهیم کرد و در افتتاح طرح های بزرگ ما هیچ تاخیری وجود ندارد. از ملت ترکیه می خواهم به توان دولت خود برای مقابله با همه چالش ها اطمینان و باور داشته باشد. ما پس از این تجربه قوی تر شده ایم و توانستیم بیماری را پیدا و آن را درمان کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
آره ارواح جدّت!
آخرین اخبار