مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت:‌ امسال برای اولین بار در بودجه دولت 400 میلیارد از دیون دولت به شهرداری‌ها در اختیار بافت‌های فرسوده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبادالله فتح اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست خبری که امروز( یکشنبه) برگزار شد در خصوص نهایی شدن جزییات بسته تشویقی جدید بافت فرسوده، اظهار داشت: اجرای این بسته‌ها در چهار محور به توافق رسید که در محور اول بحث کنترل تورم و رونق بخشی به ساخت و ساز بوده که پیرامون آن کاهش هزینه‌های ساخت وساز در بافت فرسوده مطرح است.

وی تصریح کرد: در همین راستا با توجه به کاهش 20 تا 25درصدی مخارج ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و هزینه انشعابات از جمله آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب در این بافت‌ها به صورت رایگان انجام و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، همچنین میانگین تخفیف انشعابات حدود 7 میلیون تومان است و مبلغ 7 تا 10 درصد هزینه ساخت را به خود اختصاص می‌دهد.

فتح اللهی با بیان اینکه حل تمامی عوارضی که منشا آن شورا و شهرداری بوده در بسته جدید حذف شده است، گفت: به جز عوارض آموزش و پرورش و هزینه نظام مهندسی، مابقی عوارض حذف شده اند که این عوارض 10 درصد هزینه ساخت را به خود اختصاص می دهد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: اگر در این روند مشکلاتی پدید آید به صورت آنلاین رفع می شود و 9 تا 10 درصد سود این وام توسط دولت و مابقی آن به وسیله شهرداری پرداخت می‌شود که در این خصوص 40 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.

وی در خصوص وام قرض‌الحسنه برای تجمیع پلاک‌های ریزدانه در بافت‌های فرسوده، افزود: شهروندان می توانند از طریق بانک مسکن که بانک عامل است وام قرض‌الحسنه برای تجمیع پلاک‌های ریزدانه را دریافت کنند. و این وام به مبلغ 50 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی  اعطا می‌شود که علاوه بر آن از 20 میلیون تومان وام ودیعه مسکن و 10 میلیون تومان وام اجرای نما نیز بهره‌مند می‌شوند.

فتح اللهی درخصوص محور دوم اجرای این بسته‌های تشویقی بیان کرد: طبق مصوبه، 10درصد محلات سالانه باید نوسازی شود که در این میان دستگاه‌های مختلف اجرایی با شهرداری نیز همکاری می‌کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران محور سوم این بسته را توزیع عادلانه مشوق‌ها بیان کرد و افزود: هم اکنون 93 درصد پلاک‌ها در پایتخت زیر 200 متر است که 68 درصد آن‌ها نیز 150 متر بوده که در طرح جامع و تفصیلی اعطای وام قرض‌الحسنه نوسازی شامل تخصیص صد در صدی هزینه انشعابات، اعطای تسهیلات ودیعه مسکن، عوارض صدور پروانه شهرداری، هزینه‌های طراحی نما، اعطای تراکم تشویقی و ارائه تمامی خدمات دفاتر نوسازی است که به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ محور چهارم این بسته نیز هماهنگی شهرداری، دولت و ملت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده با همکاری ان جی او های مختلف است که ستاد باز‌آفرینی و نوسازی مناطق با هماهنگی مدیران محله سرای محلات صورت گرفته که تمامی زیر ساخت‌های محله مدنظر قرار می‌گیرد.

فتح اللهی تصریح کرد: امسال نیز برای نخستین بار در بودجه دولت 400 میلیارد از دیون دولت به شهرداری‌ها به تصویب مجلس رسیده که در اختیار بافت‌های فرسوده قرار گیرد و همچنین صندوق باز‌آفرینی محلات با همکاری دستگاه‌های اجرایی براساس وظایف ستاد از محلات حمایت می‌کند.

وی گفت‌: توزیع عادلانه درجهت ارتقاء زندگی مردم مهمترین اولویت بسته‌های تشویقی جدید است که منطقه 12 با توجه به ویژگی‌های تاریخی در اولویت برای نوسازی است.

فتح اللهی ادامه داد: محلات این منطقه که به 3 زون تاریخی، جنوبی و شمالی تقسیم می‌شود که زون تاریخی آن شامل حصار صفوی  و بخشی از حصار ناصری است که محله‌هایی از جمله عودلاجان و سیروس بازار بوده که برای رویکرد کامل بهسازی، مقاوم‌سازی باتوجه به ارتقای کیفیت در این محلات جریان دارد که در این راستا سازمان میراث فرهنگی نیز به منظور توجه به احیا، مقاوم‌سازی، مرمت، احیای ارزش‌های تاریخی و حفظ حریم ابنیه‌های ارزشمند آن وام ویژه‌ای را به نفع مالکان در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: در زون جنوبی منطقه، رویکرد حمایت از ساکنان و تبدیل شدن آنان به مالک وخانواده محور شدن از مهم‌ترین اهداف این بسته‌های تشویقی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار