مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر طراحی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین قربانی - ترافیک سنگین، آلودگی هوا و کمبود وسایل نقلیه عمومی  از جمله مشکلاتی هستند که شهروندان تهرانی روزانه با آن مواجه‌اند و همین باعث شده در حال حاضر، وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو باشد.

با این حال، تلاش‌های مختلفی برای بهبود این وضعیت در حال انجام است، یکی از این تلاش‌ها، توسعه شبکه مترو تهران است که به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل و نقل عمومی در پایتخت شناخته می‌شود.

شهردار تهران، اخیراً اعلام کرده است که ارزش قرارداد‌های منعقد شده برای ساخت و تجهیز خطوط ۸ و ۹ شبکه مترو تهران بالغ بر ۴.۶ میلیارد یورو است و این شروع جدید و یک پیام قوی به دنیا است که ایران قابل محصور کردن نیست.

هفته گذشته در مراسمی که با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران برگزار شد، از ۱۷۰۰ تاکسی شاسی بلند برقی، ۲۰۰ اتوبوس برقی و دو رام تراموای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت رونمایی شد. همچنین در این مراسم، قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز به امضا رسید.

طرح جامع مترو با چهار خط جدید

نعمت الله فرزانپور، مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص روند ساخت خطوط جدید مترو تهران، توضیح داد که برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر طراحی شده است و با احتساب خطوط هفت‌گانه فعلی، شبکه‌ای منسجم و فراگیر برای تهران پیش‌بینی شده است تا بتوان خدمات حداکثری به مردم ارائه داد. 

به گفته وی در ۲ اسفندماه قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ با شرکت‌های چینی منعقد شد و عملیات احداث این دو خط جدید عملاً آغاز شده است.

مشارکت شرکت‌های چینی در ساخت خطوط ۸ و ۹ مترو

بر اساس قرارداد با شرکت‌های چینی، طرف‌های چینی مشارکت پیمانکاران داخلی را در نظر گرفته‌اند و موضوع تجهیز کارگاه این خطوط نیز آغاز شده است. گفتنی است این قرارداد تجربه جدیدی است که برای حل مشکل تأمین منابع مالی احداث خطوط جدید پیشنهاد شده و پیمانکاران نیز این روش را پذیرفته‌اند؛ بنابراین در قرارداد‌ها آمده است که اگر به هر دلیلی فاینانس خطوط جدید نهایی نشد، پیمانکاران باید به روش تزریق ۵ درصدی به تعهدات مالی خود در قبال پروژه پایبند باشند. 

همچنین، در شرکت مترو فرآیند احداث خطوط جدید با توان سرمایه‌گذار خارجی به صورت فازبندی شده برنامه‌ریزی شده و پس از به نتیجه رسیدن فاز نخست خطوط، وارد فاز دوم خواهند شد.

خط ۸ مترو رینگ ارتباطی داخلی 

 خط ۸ مترو به عنوان یک رینگ ارتباطی داخلی شبکه خطوط مترو عمل می‌کند و به طول تقریبی ۴۰ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه از جنوب شرق تهران (در مجاورت بزرگراه شهید شوشتری) در منطقه ۱۵ آغاز می‌شود و به شکل نعل اسبی تا شمال شرق پایتخت در منطقه ۴ امتداد می‌یابد و این خط در مجموع ۱۳ منطقه شهری را پوشش می‌دهد و دارای ۹ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو است.

خط ۹ مترو مسیر ۵۲ کیلومتری با ۳۸ ایستگاه

خط ۹ مترو با ۵۲ کیلومتر مسیر و ۳۸ ایستگاه از محدوده دولت‌آباد در جنوب شرق تهران (منطقه ۲۰) شروع شده و با امتداد در مسیر شمال، غرب و جنوب، در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر (منطقه ۲۲) خاتمه می‌یابد. 

این خط دارای ۱۱ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو بوده و ۱۰ منطقه شهری را پوشش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، این پروژه‌ها به تأمین منابع مالی و افزایش توان فنی و عملیاتی شرکت مترو تهران کمک می‌کنند.

وی افزود: که همکاری با شرکت‌های چینی به عنوان تجربه‌ای موفقیت‌آمیز در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تهران محسوب می‌شود و امیدوار است این روند در آینده نیز ادامه یابد.

به نظر می‌رسد که با اجرای این پروژه‌ها، شبکه مترو تهران به یکی از جامع‌ترین و کارآمدترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی در منطقه تبدیل خواهد شد و تأثیر چشمگیری بر کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوای شهر خواهد داشت. 

برچسب ها: مترو ، توسعه ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار