وب‌سایت المانیتور در گزارشی به تحلیل چگونگی روابط ترکیه و روسیه پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت المانیتور با اشاره به روابط تیره ترکیه و روسیه نوشت: با اینکه این دو کشور در تلاشند تا روابط خود را تقویت کنند؛ اختلاف نظر در زمینه‌های مختلف از جمله اهدافشان در جنگ سوریه و سیاست‌های دریای سیاه این کار را با دشواری روبرو کرده است. تمام این تلاش‌ها در زمانی انجام می‌گیرد که روسیه شاکی از سرنگون شدن جنگنده‌اش بدست نیروهای ترکیه، هنوز هم انتظار عذرخواهی و پرداخت غرامت از سوی این کشور را دارد. 

مؤسسه روسی روابط راهبردی (آرآی‌اس‌اس) که بوسیله «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه پایه‌گذاری شد، دوم ژوئن میزبان نمایندگانی از «مرکز سیاست آنکارا» بود. در جلسه‌ای که به منظور عادی‌سازی روابط ترکیه و روسیه تشکیل شد، (آرآی‌اس‌اس) تمام هزینه‌های تیم ترکیه را بر عهده گرفت. پس از اتمام جلسه هر دو طرف نتایج را به سران کشورهایشان اطلاع دادند.

در همین جهت، رئیس‌جمهور ترکیه -رجب طیب اردوغان- به مناسبت روز استقلال روسیه، نامه‌ی تبریکی را برای پوتین ارسال کرد و در آن نوشت: «امیدوارم روابط روسیه و ترکیه به سطحی که لایق آن هستند برسد.»

اردوغان حتی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود روابط دو کشور «حسین دیریوز،» سفیر ترکیه در برزیل را به دلیل داشتن تجربه در مسائل ناتو و خاورمیانه به مسکو فرستاد. این دیپلمات برجسته تُرکیه‌ای، در سمت‌هایی مانند معاون دبیرکل ناتو، سفیر ترکیه در اردن و مدیرکل امور خاورمیانه در وزارت خارجه کشورش خدمت کرده‌است. اردوغان همچنین برای نشان دادن تمایل خود به بهبودی روابط با روسیه سفیر این کشور را به همراه دیگر سُفَرای خارجی به صرف افطار دعوت نمود. 

علی‌رغم تمام این تلاش‌ها برای آغاز دوباره روابط حسنه با روسیه، گروه‌های تحت حمایت ترکیه تمام مواضع خود در کوه «ترکمان» در شمال سوریه که دولت ترکیه همیشه از آن به عنوان «میراث عثمانی» یاد می‌کرد را از دست دادند. روابط ترکیه و روسیه در ماه اکتبر و نوامبر متشنج شد. در ادامه‌ی تنش‌های دو کشور، ترکیه در 24 نوامبر جنگنده روسی را به اتهام نقض حریم هوایی سرنگون کرد.

به نظر می‌رسد اردوغان نارضایتی خود از اقدامات روسیه را پنهان و سکوت اختیار می‌کند تا بتواند به بهبود روابط دو کشور سرعت بخشد. البته نامه تبریک اردوغان و دعوت سفیر روسیه به افطار هیچکدام نتوانستند مرحله جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کنند.

سخنگوی کرملین -دمیتری پسکوف- نامه اردوغان به پوتین را یک «پیام تشریفاتی» توصیف و اعلام کرد روسیه همچنان منتظر عذرخواهی رسمی و پرداخت غرامت به دلیل سرنگونی جنگنده این کشوراست.

علی‌رغم اقدامات اخیر آنکارا و لحن ملایم‌تر مسکو، هنوز هم نمی‌توان گفتگوی دو طرف را معنادار و نتیجه بخش ارزیابی کرد. نتیجه جلسه دوم ژوئن در مسکو این بود که: جنگ سوریه و بحرانی که پس از سرنگون شدن جنگنده روسیه به وجود آمد نشان داد روابط ترکیه و روسیه بر پایه‌های محکمی بنا نشده است. سیاستمداران، کارمندان اطلاعاتی و متخصصان سابق در این جلسه حضور داشتند و به این نتیجه رسیدند که روابط دو کشور باید بر همکاری‌ها و گفتگوهای دوجانبه در بخش‌های رسمی و غیررسمی بنا شود. در پایان می‌توان نبود اعتماد دوطرفه بین روسیه و ترکیه را دلیلی بر کاهش سرعت بهبود روابط آنها دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
به مار اعتماد کن ولی به این عثمانی های پست فترت هرگز!
آخرین اخبار