دانش‌جعفری گفت: ما از لحاظ تعداد تخت بیمارستانی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و باید این میزان را از 1.7 به 2.8 به ازای هزار نفر برسانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ داوود دانش‌جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اقتصادی در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه نیاز به منابع مالی در حوزه سلامت با توجه به شرایط مالی نامناسب کشور بسیار زیاد است، گفت: اکنون 1.7 تخت برای هزار نفر در بیمارستان‌ها موجود است که از این تعداد حدود 20 درصد مربوط  به بخش خصوصی و 80 درصد مربوط به بخش دولتی است.

وی با بیان اینکه حدود 95 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: باید به استاندارد جهانی یعنی 8 تخت برای هزار نفر برسیم اما به دلیل فاصله زیاد با استاندارد جهانی وزارت بهداشت میزان 2.8 تخت به ازای هزار نفر را مد نظر دارد که این مستلزم احداث حدود 100 هزار تخت جدید است.

دانش‌جعفری ادامه داد: با توجه به توانایی کشور از نظر درآمد و بودجه عمرانی سالانه حدود هزار و 600 تخت به ناوگان درمانی کشور اضافه می‌شود که اگر به همین منوال ادامه دهیم برای رسیدن به استاندارد 2.8 باید 60 سال زمان صرف کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اقتصادی ضمن تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری خارجی برای تسریع این امر در خصوص برنامه‌هایی که برای توسعه مشارکت بخش خصوصی در دست اقدام است، بیان کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت ساخت بیمارستان توسط بخش خصوصی و ارائه خدمات در این بیمارستان‌ها با تعرفه دولتی است که در این موارد باید مابه التفاوت تعرفه‌های خصوصی و دولتی را وزارت بهداشت پرداخت کند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان و ارائه خدمات با تعرفه‌های دولتی می‌‌تواند تا حدود زیادی برای تأمین خدمات مورد نیاز مردم مؤثر باشد.

دانش جعفری عنوان کرد: بیمارستان آبیک قزوین از جمله بیمارستان هایی است که توسط بخش خصوصی ساخته و با تعرفه بخش دولتی کار می‌کند.

وی تاکید کرد: استفاده از توان مالی بخش خصوصی و دولت با سرمایه بخش خصوصی و پرداخت قسطی هزینه آن توسط دولت به بخش خصوصی از جمله اقدامات برای افزایش ظرفیت خدمت دهی در حوزه سلامت است.

مشاور عالی وزیر در امور اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت فعلی کشور ساخت سالانه هزار و 600 تخت است، بیان کرد: باید سالانه 10 هزار تخت برای بیمارستان ها تامین شود تا بتوانیم 50 هزار تخت را به ناوگان درمانی کشور اضافه کنیم.

وی در خصوص نحوه تامین مالی از طریق بورس تصریح کرد: برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت تعاملاتی با رییس سازمان بورس برای مشارکت شرکت ها داریم.

دانش جعفری با بیان اینکه اغلب افراد بیکار از قشر تحصیل کرده هستند، در خصوص تاثیر ساخت این بیمارستان‌ها در اشتغال گفت: با ساخت هر بیمارستان تقریبا 2 هزار و 500 نیرو جذب کار می شوند.

وی در خصوص برنامه هایی که برای توسعه گردشگری سلامت در دست اقدام است، اظهار داشت: موضوع گردشگری سلامت به بیمارستان های خصوصی بر می‌گردد اما بیمارستان های دولتی نیز با رعایت استانداردها می‌توانند مجوز لازم برای ارائه خدمات گردشگری سلامت را دریافت کنند.

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری خارجی باید تضمین داشته باشیم، گفت:برای پروژه اقتصادی باید تمام مشکلات بررسی و راه حل مناسب نیز پیش بینی شود که بررسی آن بر عهده کارشناس اقتصادی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه استفاده از منابع خارجی مانع استفاده از منابع داخلی نمی شود، عنوان کرد: با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان داخلی را برای تکمیل ظرفیت‌های تولید ناقص داخلی داریم.

دانش جعفری با بیان اینکه چالش اصلی در حوزه سلامت در جهان منبع مالی است، بیان کرد: دولت باید به فکر ایجاد منابع مالی جدید باشد مانند طرح مالیات بر سیگار که علاوه بر کاهش 7 درصدی میزان مرگ و میر، میزان 11 میلیارد تومان هم برای کشور سرمایه به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: اگر این برنامه‌ها ادامه داشته باشد دیگر نگرانی بابت منابع مالی در حوزه سلامت نداریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار