توصیه های مراجع تقلید به وزیر بهداشت در هفته سلامت/ افتخار می کنیم وزیری چون شما داریم

همزمان با هفته سلامت، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیدار آیات عظام و مراجع تقلید به قم رفت و گزارشی از روند پیشرفت بهداشت و سلامت در کشور را مطرح کرد.

توصیه های مراجع تقلید به وزیر بهداشت در هفته سلامت/ افتخار می کنیم وزیری چون شما داریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر هاشمی در این سفر 2 روزه، به دیدار آیات عظام شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، علوی گرگانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، سبحانی، موسوی اردبیلی و آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو کرد. در ادامه به مهمترین توصیه های مراجع تقلید اشاره می شود که در دیدارشان با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کردند.

توصیه های آیت الله شبیری زنجانی به وزیر بهداشت
دکتر هاشمی در دیدار خود با آیت اله شبیری زنجانی گفت: برخی از مناطق استان قم، جزء مناطق محروم است و اولویت دولت، توجه به نقاط محروم و استان های مرزی مانند سیستان و بلوچستان و کردستان است. 

وی با بیان اینکه دولت یکی از اولویت های خود را حوزه سلامت قرار داده است، گفت: وزارت بهداشت در سالهای گذشته در برخی از استانها، از نظر رضایت مردم، رتبه 30 به بعد را داشته است. ظرف چندین سال آینده سیمای بهداشت و درمان در قم تغییر خواهد کرد. علاقه مندیم که در حوزه سلامت و سایر حوزه ها از راهنمایی هایی بزرگان و علما بهره مند شویم. شعار امسال سازمان جهانی بهداشت غلبه بر بیماری دیابت است و وضعیت چاقی و اضافه وزن که یکی از عوامل موثر دیابت است، مناسب نیست. حدود 40 درصد از مردم کشور، اضافه وزن دارند و احتمال ابتلای آنها به بیماری هایی مانند دیابت، سکته های مغزی و قلبی، فشار خون و بیماری های استخوانی و مفاصل است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم به سلامت خود و رعایت بهداشت کم توجه هستند، افزود: رسانه ها نیز در کم توجهی مردم بی تاثیر نیستند و چاقی از عوارض مدرنیزه شدن، زندگی ماشینی و آپارتمانی، آسانسور، تغذیه نامناسب، غذاهای چرب، پر نمک، مواد قندی و نوشابه است که باعث بیماری بیشتر مردم می شود و دولت ها نیز در این خصوص عاجز هستند و دولت هایی که حتي وضعیت خوبی دارند در کسب رضایت مردم در خصوص هزینه های سنگین دیابت، ناتوان هستند.

همچنین آیت الله شبیری زنجانی طی سخنانی، گفتند: خدمت به مردم بزرگترین افتخار و نعمت است و ما هم همواره برای شما دعا می کنیم و امیدواریم که عنایات خداوند شامل حال شما شود. سلامت امر بسیار مهمی است و در آیات و روایات هم به آن اشاره شده است و ائمه ما بیان کرده اند که 2 نعمت سلامتی و امنیت را زمانی که از دست بدهیم، متوجه اهمیت آن می شویم. خدمت به مردم بزرگترین افتخار و نعمت است و ما هم همواره برای شما دعا می کنیم و امیدواریم که عنایات خداوند شامل حال شما شود. زحماتی که شما انجام می دهید بسیار مناسب و گسترده است و قدر این نعمت خدمت به مردم را بدانید.

آمار وزیر بهداشت از تعداد مبتلایان به دیابت در کشور
وزیر بهداشت در دیگر دیدار خود نزد آیت الله سبحانی در قم رفت و طی سخنانی گفت: پنج میلیون نفر بیمار دیابتی در کشور داریم و 9 میلیون نفر هم در آستانه گرفتن این بیماری هستند. این هفته به موضوع سلامت بیشتر توجه می شود تا مردم به سلامت و ورزش اهمیت بیشتری دهند. یکی از مشکلات مهم جامعه ما به دلیل سبک زندگی و تغذیه نادرست و چاقی است و حدود 40 درصد مردم اضافه وزن دارند.

دکتر هاشمی افزود: نتيجه کار ما در حد این همه قدرشناسی مردم نیست که رضایتمندی 70 درصدی مردم را داشته باشیم و این نشان دهنده اخلاص همکاران من در دانشگاه های سراسر کشور است. ما همواره خود را نیازمند رهنمودهای مراجع می دانیم و این مسائل و بیانات همواره سرلوحه کار ما خواهد بود؛ ما باید به سمت پیشگیری برویم و بیانات مراجع عظام تقلید در این راستا می تواند اثرگذار باشد.

تاکید آیت الله علوی گرگانی بر تجمع بیمه ها 
وزیر بهداشت در دیدار دیگر خود نزد آیت الله علوی گرگانی رفت. این مرجع تقلید طی سخنانی خطاب به وزیر بهداشت فرمودند: جامعه در هر عصر و زمانی نیاز به سلامتی دارد و طبق سفارش های بزرگان، عقل سالم در بدن سالم است و اگر بدن ها ناسالم باشد، عقل ها نیز ناسالم می شود. اگر بناست از ناحیه شما خدمتی به مردم ارائه شود برای همه افراد یکی باشد و تشتت نباید زیاد باشد که این برای کشور ایران یک نقص است. هر گروه یک نوع بیمه خاص را دارد و اگر بنا است بیمه، تکمیلی باشد برای همه تکمیلی باشد و به عنوان نمونه نباید برای من آیت الله تکمیلی باشد و برای افراد ضعیف تکمیلی نباشد. دوست داریم همه با هم و در کنار هم باشیم و هر چه برای خودمان می خواهیم برای دیگران نیز بخواهیم. 

ایشان ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری از آسیب ها در جامعه، افزودند: نباید گذاشت که گرفتار یک بلا و یا مشکل شویم بعد به دنبال علاج آن باشیم. آسیب ها در جامعه وابسته به شرایط محیط است که باید سالم باشد و در مناطق ضعیف و حاشیه ای باید به آلودگی محیط توجه ویژه ای کرد.

آیت الله علوی گرگانی ضمن تقدیر فراوان از دکتر هاشمی به دلیل استقرار کاروان نورآوران سلامت در مسجد مقدس جمکران، فرمودند: باید از شما به دلیل دستگیری از افراد نیازمند و فقیر که پناهی ندارند و شما برای آنها اعمال جراحی رایگان انجام می دهید تشکر کنم زیرا برای خود، نظام، مقام معظم رهبری و دکتر روحانی دعاگو درست می کنید و جامعه را به سمت خیر می کشانید و خدا نیکوکاران و دلسوزان مردم را دوست دارد.

توصیه تغذیه ای آیت الله جوادی آملی
دکتر هاشمی دیداری هم با آیت الله جوادی آملی داشت. در این دیدار وزیر بهداشت گفت: امسال هدف ما مبارزه و غلبه بر دیابت و چاقی است زیرا کم تحرکی و زندگی های ماشینی و آپارتمانی و استفاده از برخی از مواد غذایی نامطلوب، پرخوری و مصرف تنقلات برای کودکان روند بیماری دیابت را نگران کننده کرده است. چاقی منبع بسیاری از بیماری ها است و امسال یکی از اهداف ما توجه دادن مردم به بیماری قند و چاقی است زیرا در صورت عدم رعایت مردم، اعتبارات جوابگوی درمان آن نیست. بیشترین دلیل قطع عضو و کوری در ایران، ناشی از دیابت است در حالی که با آموزش به مردم، اطلاع رسانی و پیشگیری می توان شاهد بروز این بیماری نبود.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر و تشکر از آیت الله جوادی آملی به دلیل حمایت های خود از دولت و حوزه سلامت، روند اجرای پروژه ها و توسعه زیرساخت ها در بخش سلامت استان قم را مناسب ارزیابی کرد و گفت: برای به نتیجه رسیدن این پروژه باید اندکی صبر کرد و سیمای بهداشت و درمان قم ظرف چند سال آینده تغییر خواهد کرد و مشکلات سلامت حل می شود.

همچنین آیت الله جوادی آملی ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از پرخوری و بدخوری، سلامت تغذیه را در به اندازه خوردن دانست و تاکید کردند: این کار نیازمند اراده است و نیازی به دقت ندارد. بزرگان طب و بهداشت هرسال کنگره هایی برای تشخیص بیماری های مشترک انسان و دام که البته تعداد آن هم کم نیست برگزار می کنند، اما فضیلت های مشترک بین انسان و فرشتگان نیز اندک نیست.

آیت الله جوادی آملی همچنین با تاکید بر اهمیت سلامت عقل در کنار دیگر ابعاد سلامت اعلام کردند: وقتی جامعه بیمار باشد، علم پزشکی هم ترقی نمی کند. متاسفانه بیمارستان ها و دادگاه ها، از مساجد شلوغ تر هستند و مراجعه به آنها بیشتر ناشی از شکم پرستی و بی اخلاقی است؛ همچنین روزانه بین 12 تا 14 میلیون نفر به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و این در حالیست که هر پرونده دو طرف دارد و بسیاری از خانواده های دیگر را نیز درگیر می کند. برخی از بیماری ها مانند سرطان صعب العلاج است ولی آبرو بر نیست اما برخی از بیماری های اجتماعی آبروبر هستند و اختلاس و فسادها از آن جمله است. امیدواریم که سلامت در همه ابعاد برای مردم تامین شود و دولت و وزارت بهداشت نیز در اجرای برنامه های خود سربلند باشند.

آیت الله نوری همدانی: ورزش کردن را نهادینه کنید
دکتر هاشمی همچنین دیداری هم با آیت الله نوری همدانی داشت و در این دیدار طی سخنانی، گفت: متاسفانه 35 درصد مواد غذایی که مردم کشور ما مصرف می کنند، اضافه بر نیاز است و این علاوه بر ايجاد مشکلات جسمی، اسراف نيز است.جامعه ای پیشرفت می کند که سالم باشد و در سلامت یک جامعه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است.

آیت الله نوری همدانی همچنین در دیدار با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی فرمودند: در کارهای خود به گونه ای رفتار کنید که به کسی محتاج نباشید و این امر بسیار مهمی است. در اسلام باید فقر، بیماری، جهل و ظلم از بین برود و هر کسی بتواند این مسائل را از جامعه اسلامی بردارد موفق است و به دستورات اسلامی توجه کرده است. شما توفیق یافته اید که اقداماتی انجام دهید که در تاریخ ایران بی سابقه است، آنقدر کار شما دلسوزانه است و در حد بالاست که بسیار ارزشمند است. موضوع مهم ورزش کردن است و این را باید نهادینه کنید چرا که این امر موجب می شود بسیاری از بیماری ها از بین برود.

ایشان تاکید کردند: اگر کاری کنید که ورزش همگانی ترویج یابد، 50 درصد کار برطرف خواهد شد و می توانیم سلامت را در جامعه نهادینه کنیم. بنده سالیان طولانی است که ورزش می کنم و به برکت همین ورزش هیچ بیماری نگرفته و هیچ دارویی مصرف نمی کنم. موضوع دیگر از بین بردن فقر در جامعه است و دولت سعی کند در این راستا با نهایت تمام قدم بردارد. برای شما آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم که همواره مثل همیشه در کارهای خود موفق باشید و بتوانید به مردم خدمات رسانی کنید.

تقدیر آیت الله صافی گلپایگانی از خدمات وزیر بهداشت
آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید قم در دیدار وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی فرمودند: وظایفی که انجام می دهید بسیار مهم و اثر بخش است که از زحمات شما قددرانی می کنیم. کار شما بسیار با اهمیت است و شما و کسانی که با شما در این راستا کار می کنند باید خوشحال باشید و قدر جایگاه خود را بدانید. سعی کنید تا کارهای شما برای رضای خداوند باشد و اگر کاری برای رضای خدا باشد اثر بخش است و به موفقیت می رسد. بکوشید تا در مسائل آموزشی و گسترش طب و تربیت نیرو تلاش داشته باشید چرا که در کشور استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد و در تربیت نیروهای خلاق نهایت تلاش را داشت.

ایشان با اشاره به اقدامات در بیمارستان ها تاکید کردند: در بیمارستان ها کارهای خوبی انجام می شود اما باید بکوشید تا رعایت حدود شرعی و اقدامات اسلامی نیز در این مراکز بیش از گذشته رعایت شود. 

این مرجع تقلید خطاب به وزیر بهداشت اعلام کردند: شما انسانی وارسته، مومن و متدین هستید و از جمله سادات به شمار می روید و دعا می کنيم که کارها با موفقیت پیش برود.

آیت الله مکارم شیرازی: پیشگیری و درمان در کشور ما مهم است
دکتر هاشمی در ادامه حضورش در استان قم به دیدار آیت الله مکارم شیرازی شتافت و گفت: در دوره جدید، دسترسی مردم به خدمات تخصصی و فوق تخصصی حوزه سلامت افزایش یافته چرا که تاکنون بیش از10 هزار متخصص در کشور  با توجه ویژه به 10 استان مرزی توزیع شده اند. به ازای هر 3 هزار نفر از مردم مناطق حاشیه ای، یک مراقب سلامت مامور تشکیل پرونده سلامت و ثبت علائم بیماری های مختلف است اما در گذشته هیچ توجهی به مردم ساکن در حاشیه شهرها نشده بود.

دکتر هاشمی به راه اندازی بیش از 2 هزار و 500 مرکز بهداشتی در کشور در دوره جدید اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته هر سال حدود یک هزار و 600 تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور افزوده می شد اما ما تا پایان چهار  سال 20 هزار تخت بیمارستانی را ایجاد می کنیم . در هر هفته در نقاط مختلف کشور بیمارستان هایی را افتتاح می کنیم. برای دیالیز بیماران کلیوی که یکی از عوارض دیابت است ظرف 10 سال آینده باید 2 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه کنیم که ضرورت پیشگیری از دیابت را به خوبی نشان می دهد.

وزیر بهداشت از ایران به عنوان یکی از کشورهایی یاد کرد که بیشترین میزان قطع عضو به خاطر دیابت را دارد و گفت: سلامتی نعمت بسیار بزرگی است که خدا به انسان عطا کرده است پس باید مراقب آن باشیم. برجام در حوزه سلامت اثرات مناسبی داشته است. موانع برای ورود بخشی از مواد غذایی و سموم کشاورزی استاندارد و با کیفیت به کشور برداشته شد؛ در حالی که در گذشته،  یک کشاورز باید بیشترین میزان سم را استفاده می کرد تا بتواند برداشت بیشتری کند. در حوزه دارو نیز با وجود اینکه اعلام می کردند که تحریم نیستیم اما در عمل و به دلیل عدم ارتباط بانک ها، تحریم بودیم اما در حال حاضر وضعیت بهبود یافته و بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای یک تولید مشترک با توجه به ثبات ایران در منطقه و وجود بازار 400 میلیون نفری، به ایران وارد شده اند.

آیت الله مکارم شیرازی نیز بعد از استماع سخنان وزیر بهداشت طی سخنانی فرمودند: چیزی که حرف اول را در پیشرفت جامعه می زند سلامت است، در دین ما نیز به این امر توجه شده و در دعای ائمه معصومین(ع) نیز به امر سلامت پرداخته شده است که این نشان دهنده این است که در فرهنگ اسلام هم به موضوع سلامت تاکید شده است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: موضوع پیشگیری و درمان در کشور ما مهم است. اگر مردم کم خوردن و فعالیت بدنی را رعایت کنند سالم خواهند ماند و باید از طریق اطلاع رسانی همه این مسائل را به مردم آموزش داد. اگر بتوانیم ورزش همگانی در کشور را توسعه دهیم یک حرکت و تحول عظیمی در سلامت خواهد داشت. در موضوع بیمارستان ها اقدامات بسیار خوبی شده و فرق کرده ولی باید باز هم تاکید شود که کرامت بیمار رعایت شود و بیمارستان ها به گونه ای باشد که با فکر راحت به مردم خدمات رسانی کنند.

درخواست وزیر بهداشت از آیت الله موسوی اردبیلی
وزیر بهداشت همچنین طی دیداری با آیت الله موسوی اردبیلی از این مرجع تقلید خواست تا مردم را به رعایت نکات بهداشتی، تغذیه سالم، ورزش و خودمراقبتی توصیه کنند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه انسان تا زمانی که نعمت بزرگی مانند سلامت را از دست ندهد، قدردان آن نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک زندگی تغییر کرده و زندگی ها ماشینی شده که لازم است مردم، موارد لازم را رعایت کنند. تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری بدون تعامل و ارتباط های بانکی و همچنین صادرات و در اختیار داشتن فناوری امکان پذیر نیست و برجام2 چیزی جز اخلاق مداری و وحدت نیست.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه توافق بسیار خوبی با لطف خدا حاصل شد که باعث حل بسیاری از مشکلات شد و لازمه اجرا و موفقیت آن، وحدت و همدلی مسوولان و ارکان مختلف کشور و استفاده از فرصت بوجود آمده است.

آیت الله موسوی اردبیلی نیز ضمن تقدیر از تلاش های ارزنده دکتر هاشمی در حوزه سلامت، اعلام کردند: افتخار می کنیم که وزیری همچون شما را داریم.

ایشان با بیان اینکه رابطه من با وزیر بهداشت یک رابطه دیرینه است، از استقرار کاروان نورآوران سلامت در جوار مسجد مقدس جمکران به عنوان یک اقدام بسیار مفید و موثر یاد کردند.

ساخت یک بیمارستان در قم
وزیر بهداشت در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام نزد آیت الله شهرستانی رفت و جویای احوال آیت الله سیستانی شد.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود برخی حسادت ها در کشور، گفت: متاسفانه در برخی موارد هر چه کار و اقدام افراد بزرگتر باشد، حسادت و بخل نسبت به وی نیز بیشتر است. 

دکتر هاشمی با اشاره به آغاز ساخت یک بیمارستان در قم توسط مرحوم آیت الله خوانساری در زمان حیات ایشان، خواستار ورود علما و مراجع عظام به گسترش زیرساخت های حوزه سلامت شد.



گزارش از فاطمه زارعی


انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار