وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت گام‌های مؤثری در حوزه سلامت برداشته است افزود: خوشبختانه به یکی از هدفگذاری‌های خود یعنی کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت دست یافته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در دومین روز سفر خود به استان قم با حضور در بیت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فرا رسیدن هفته سلامت و همچنین ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر گفت: در دوره جدید دسترسی مردم به خدمات تخصصی و فوق تخصصی حوزه سلامت افزایش یافته؛ چرا که تاکنون بیش از هزار متخصص در کشور و با توجه به شرایط 10 استان مرزی توزیع شده است.

وزیر بهداشت از ارائه خدمات بهداشتی به 11 میلیون نفر از حاشیه‌نشینان خبر داد و گفت: به ازای هر 3 هزار نفر از مردم مناطق حاشیه یک مراقب سلامت مأمور تشکیل پرونده و ثبت علائم بیماری‌های مختلف کردیم اما در گذشته هیچ توجهی به مردم ساکنان در حاشیه‌نشینان‌ها نشده بود.

دکتر هاشمی به راه‌اندازی بیش از 2 هزار و 500 مرکز بهداشتی در کشور در دوره جدید اشاره کرد و گفت:  در دوره جدید در سا‌ل‌های گذشته هر سال حدود یک هزار و 600 تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور افزوده می‌شد اما ما تا پایان 4 سال 20 هزار تخت بیمارستانی را ایجاد می کنیم ما هر هفته در نقاط مختلف کشور بیمارستان‌هایی را افتاح می کنیم.

وزیر بهداشت از انجام اقدامات لازم برای بیش از 8 میلیون نفر از دانش‌آموزان در جهت پوسیدگی دندان‌ها به عنوان یکی از اقدامات ارزنده حوزه بهداشت یاد کرد.

دکتر هاشمی شعار امسال سازمان بهداشت جهانی را مبارزه با دیابت و اضافه‌وزن عنوان کرد و گفت: متأسفانه تحرک مردم کاهش یافته و از سویی دیگر نیز 35 درصد تغذیه‌ روزانه اضافه است و با وجود زندگی ماشینی و آپارتمانی حدود 40 درصد از مردم کشور اضافه‌وزن دارند که این خود منبع بسیاری از بیماری‌های است و از شما تقاضا دارم در کرسی‌ها و سخنرانی‌هایتان بر امر پیشگیری از خطر بروز دیابت و چاقی تأکید کنید.

دکتر هاشمی اضافه کرد: برای دیالیز بیماران کلیوی که یکی از عوارض دیابت است ظرف 10 سال آینده باید 2هزار و 500 میلیارد تمان هزینه کنیم.

وزیر بهداشت از ایران به عنوان یکی از کشورهایی یاد کرد که بیشترین میزان قطع عضو را به خاطر دیابت دارد، گفت: سلامتی نعمت بسیار بزرگی است که خدا به انسان عطا کرده است؛ پس باید مراقب آن باشیم.

دکتر هاشمی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به گسترش تکنولوژی و ابزارهای جدید اظهار داشت: با وجود ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ها مردم نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری پیدا کردند اما به همان نسبت تهدیدات نیز افزایش یافته و نسل جوان ضمن توجه بیشتر به رعایت سلامتی می تواند در پیشرفت کشور مفید باشد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برجام چیزی جز وحدت و اخلاق مداری نبود و لازم است تا در جهت رونق اقتصاد و معیشت مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از فرصت پیش روی کشور حرکت کنیم که لازمه آن وحدت قوا و هوشیاری برای حفظ دستاوردهای آن است.

دکتر هاشمی توافق هسته‌ای را برای کشور ضروری دانست و اجرای آن را آرامش داخلی و پیام آرامش ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و رونق‌گرفتن چرخ اقتصاد، تأمین مالیات و گسترش خدمات در کشور عنوان کرد.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه برجام در حوزه سلامت اثر مناسبی داشته است افزود: مواقعی برای ورود در هر بخشی از مواد غذایی و سموم کشاورزی استاندارد با کیفیت به کشور برداشت شد در حالی که درگذشته یک کشاورز باید بیشترین میزان سم را استفاده می‌کرد تا بتواند برداشت بیشتری کند.

وزیر بهداشت همچنین به ارائه گزارش از میزان موالید در سال 94 نسبت به سال 93 پرداخت و گفت: در سال 94 حدود 40 هزار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.ضمن اینکه میزان طلاق نیز در همین مدت 3 هزار مورد کاهش یافته؛ بنابراین شاهد افزایش باروری در کشور بوده‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به ارائه گزارش در شورای انقلاب فرهنگی در حوزه باروری و موالید، نسل در تولید نسل کمترین نقش را وزارت بهداشت بر عهده دارد اما طبق آن گزارش ما را موفق‌ترین دستگاه اجرایی در خصوص افزایش موالید معرفی کردند چرا که در جهت اصلاح آیین‌نامه‌ها و توجه به باروری حرکت کردیم. 

دکتر هاشمی در پایان ضمن ابراز از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در کل استان قم پوشش خدمات بهداشتی تکمیل می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار