وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

وزارت بهداشت از راه اندازی 13 مرکز دولتی درمان ناباروری در کشورتا مرگ سالانه 4.6 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری‌های تنفسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از اقدامات این وزارتخانه درهفته گذشته خبر می دهد.

راه اندازی ۱۳ مرکز درمان ناباروری دولتی در آینده نزدیک 
ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص خدمات وزارت بهداشت برای درمان ناباروری در کشور گفت: وزارت بهداشت شرمنده زوج ها نابارور برای نبود ارایه خدمات درمانی متناسب با استطاعت آنها است.

سخنگوی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه اغلب مراکز ارایه دهنده خدمت به نابارورها خصوصی هستند، بیان کرد: تعرفه این مراکز متناسب با استطاعت مردم نیست بنابراین در قدم اول ۱۳ مرکز جدید در بخش دولتی متناسب با توان مالی مردم در آینده نزدیک به بهره برداری می رسانیم.

کاهش فرآیند کاغذ بازی با اجرای مدل اعتبار بخشی 
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص وضعیت سنجه ها در سال 95 گفت:برای بررسی سطح خدمات ارائه شده در بیمارستان‌‌‌ ها، چند سالی است که مدل اعتبار بخشی در حال اجرا است.

وی افزود: در سال 95 شاهد تغییراتی در وضعیت سنجه ها و تغییر سبک اعتبار بخشی هستیم به طوری که میزان سنجه ها از 8 هزار به 2 هزار کاهش می یابد.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: با کاهش میزان سنجه ها و عمل گرا شدن آنها، از مستندات و کاغذ بازی های فعلی نیز کاسته می شود.

گزارش وزارت بهداشت از اقدامات بازسازی بیمارستان های فرسوده 
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات و بازسازی بیمارستان های فرسوده گفت:۵۷۰ بیمارستان در وزارت بهداشت با قدمت بیش از ۲۰ سال و حدود ۸۰ بیمارستان هم بالای ۵۰ سال وجود دارد.

وی افزود: برخی از این بیمارستان ها نیازمند بازسازی هستند که این اقدامات از ۲ سال گذشته آغاز و حدود یک میلیون  و ۲۰۰ هزار متر مربع از این فضاها بازسازی شدند.

درمان بيماران بی بضاعت تومور مغزی در حاشيه كنگره سرطان
فرشاد امامي مدير داخلي بيمارستان فوق تخصصي رضوي و ریيس بخش پزشكي هسته اي بيمارستان از اقدام درماني در حاشيه كنگره بين المللي سرطان در ايران خبرداد و عنوان كرد: طی امضای تفاهم نامه و ايجاد روابط تنگاتنگ ميان بيمارستان رضوي مشهد و دانشگاه مونستر آلمان، تيم پزشكي آلماني با همكاري جراحان مغز و اعصاب بيمارستان رضوي، مبتلايان به تومور مغزي را تحت درمان قرار مي دهند.

قانون تجمیع بیمه ها 5 سال خاک خورد
سید حسن قاضی زده هاشمی در حاشیه افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) آمل، با اشاره به وجود چندین بیمارستان دیگر در این شهرستان، نیمی از آنها را فرسوده دانست که نوسازی و توسعه زیرساخت ها را ضروری می کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: امکانات مناسبی از نظر تشخیص، جراحی و نیروی انسانی در این بیمارستان وجود دارد و استان مازندران از نظر سرانه نیروی انسانی یکی از بهترین استان های کشور است که عمده متخصصان، فوق تخصص ها، پزشکان، پرستاران و ماماهای فعال در استان مازندران، از افراد بومی هستند.

بیمارستان 220 تختخوابی امام خمینی(ره) آمل افتتاح شد 
قاسم جان بابایی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در خصوص افتتاح بیمارستان امام خمینی مازنداران؛ گفت : با بهره برداری از این بیمارستان،220 تخت بیمارستانی به ظرفیت تخت های موجود این استان افزوده شد و در چرخه ارائه خدمات قرار گرفت.

وی افزود :بیمارستان امام خمینی(ره) آمل دارای بخش هایی مانند مراقبت های ویژه (ICU، CCU)، آزمایشگاه، سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی و داروخانه است.

ورزش کارکنان مهم تر از ورزش دانشجویان است 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت شب گذشته در نخستین المپیاد ورزشی کارکنان وزارت بهداشت که در مجتمع رفاهی خزرآباد ساری برگزار شد، گفت: مردم از وجود افرادی رنج می برند که حرفی را به زبان می آورند اما به آن عمل نمی کنند یا بر عکس آن عمل می کنند و به عبارتی مانند واعظ بی عمل هستند که به وعظ خود پایبند نیستند.

هشدار وزارت بهداشت از شیوع بیماری آسم در کشور 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت  خصوص وضعیت درمانی بیماران آسم گفت: متاسفانه با توجه به تغییر الگوی زندگی مردم از لحاظ آلودگی های محیطی، هوا و تمرکز بیشتر در محیط های در بسته با شیوع بیشتر بیماری‌های آسم و تنفسی مواجه هستیم.

آمار سرطان در کشور بیشتر از متوسط منطقه نیست
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاح نخستین مرکز جامع سرطان استان مازندران با اشاره به این که افتتاح این مرکز کار بسیار با ارزشی است در جمع خبرنگاران بیان داشت: امروز مرکز جامع سرطان را در استان مازندران افتتاح کردیم که کار بسیار با ارزشی است بخصوص آن بخش هایی که تاکنون نبوده در این استان وجود نداشته است.

وی با اشاره به این که مرکز پیوند بسیار خوبی را ایجادکرده اند که تقریبا منحصر به فرداست، افزود: کیفیت ارائه خدمات در این استان قابل قبول است و انشاءالله در آینده چنین مرکزی در سراسر کشور ایجادشود.

رفع دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مامایی 
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در برنامه روز ماما در جمع خبرنگاران درباره نارضایتی برخی ماماها به طرح مراقبان سلامت اظهار کرد: این مسائل خانوادگی و داخل صنفی همیشه وجود داشته و فارغ‌التحصیلان می توانند برای شغل درخواست شده که مرتبط با رشته است  استخدام و ارائه خدمت کند .

وی تصریح کرد: در اجرای طرح تحول سلامت برای هر 3 هزار نفر یک پرونده سلامت تشکیل می‌شود که نیاز به مراقبان سلامت در این زمینه را از افراد رشته‌‌های بهداشت، مامایی و پرستاری جذب می کنیم تا با افزایش خدمات به هدف اصلی این طرح و  تشکیل پرونده‌های سلامت دست یابیم.

هزینه درمان بیماری نارسایی قلبی دو برابر سرطان است 
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از بیماری نارسایی قلبی گفت: بیماری‌های قلبی عروقی دلیل اول مرگ مردم در تمام دنیا از جمله ایران است. 

وی افزود:  17.5 میلیون نفر سالانه در دنیا در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد 7.4 میلیون نفر بیماری‌های عروق کرونر دارند. 

هشت هزار میلیارد تومان مطالبات مراکز درمانی و دارویی از بیمه‌ها 
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو گفت:   تمام اعتباری  که در سال 94 برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شد، به این حوزه تعلق نگرفت و در سال 95 نیز انتظارات این وزارت خانه برآورده نشد که همین امر مشکلاتی را به همراه داشت. 

وی مطالبات مراکز درمانی و دارویی از بیمه ها را هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه داروخانه ها در خصوص این مطالبات از بیمارستان‌ها، بیش از دو ماه جلوتر هستند، اما همچنان هفت ماه مطالبه داروخانه ها از بیمه ها شرایط را خطرناک می کند. 

راه اندازی کلینیک های زناشویی در 17 استان کشور 
محمد اسلامی معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده ومدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در خصوص اقداماتی که برای زوجین در آستانه ازدواج در آینده نزدیک صورت می پذیرد، گفت: زوجین بعد از دریافت معرفی نامه از دفتر ثبت ازدواج وشروع مقدمات ازجمله آزمایش باید به آموزشگاهی در وزارت بهداشت برای آموزش روابط زناشویی مراجعه کنند.

وی افزود: این آموزش ها به صورت حضوری وغیر حضوری انجام می شود که کلاس حضوری 2 ساعته و غیر حضوری متناسب با نیاز زوجین است و این کلاس ها به صورت مجزا برای زنان و مردان برگزار می شود.

اشتیاق كره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک
رسول دیناروند در خصوص اهداف  دیدار وزیران بهداشت ایران و کره گفت: هدف از این دیدار در حوزه غذا و دارو که به امضای تفاهم‌نامه منجر شد موجب جذب کشور کره در زمینه تولید دارو،‌ آموزش نیروی انسانی، کنترل کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی و دارویی بوده است.

وی افزود: کشور کره برای افزایش این همکاری‌ها علاقمند هستند و این کشور تلاش دارد در حوزه هماهنگ‌سازی مقررات مربوط به ثبت دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و غذایی، سرمایه گذاری هایی را داشته باشد.

افزایش همکاری های دارویی و پزشکی ایران و کره جنوبی 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص همکاری های بهداشتی میان دو کشور بیان کرد: ایران و کره بیش از نیم قرن است که روابط تجاری و دوستانه عمیقی دارند و حضور رئیس جمهور کره به همراه هیئت بلند پایه در تهران موجب خوشحالی است. 
 
در روز گذشته و امروز مذاکرات خوبی با همتای کره‌ای داشتیم و تصور می‌کنیم زمینه‌های همکاری بسیاری بین ایران و کره در حوزه بهداشتی و درمانی، دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در حوزه آموزش پزشکی،‌همکاری مراکز تحقیقاتی و انتقال فناوری بتوانیم کمک خوبی باشیم و تجربیات طرف مقابل را دریافت کنیم. 

افزایش حمایت از بیماران مبتلا به سرطان 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که کارهای خوبی برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در این دولت انجام شده است، بیان داشت :  در راستای حمایت از این بیماران و تهیه داروهای مورد نیازشان اقداماتی انجام شد که این بیماران برای خرید داروهای خود کمتر از 10 درصد پرداخت داشته باشند و در برخی موارد نیز کل هزینه را بیمه و دولت پرداخت می کند.

وی با بیان این که هم ما و هم بیمه ها کمک بیشتری برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان انجام می دهیم ، افزود: البته ما منتظر بیمه نمی شویم ومعاونت درمان برنامه خوبی برای صرفه جویی در هزینه های بیماران از جمله هتلینگ انجام می دهد تا حمایت بیشتری از این بیماران شود.

آتش سوزی گسترده در بیمارستان 17 شهریور برازجان 
خالدی سخنگوی اورژانس کشور ، در خصوص حادثه آتش سوزی بیمارستان 17 شهریور برازجان دشستان گفت: آتش سوزی بیمارستان 17 شهریور برازجان دشستان که از ساعت 4 صبح امروز آغاز شده بود و با تلاش‌های آتش‌نشانان پس از 3 ساعت مهار شد خوشبختانه خسارات جانی زیادی را در پی نداشته است. 

وی افزود: در پی این حادثه تنها یک زن 80 ساله جان خود را از دست داد. 

مسمومیت با سرب 10 میلیون تومان هزینه دارو دارد 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت گفت:  اخیرا، برخی افراد جوان و میانسال به علت دردهای شکمی، دردهای مفصلی و بی‌حالی، به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کردند که در اغلب آنها علائم شکمی حاد مشاهده و در برخی نیز جراحی، چاره‌ی کار تشخیص داده شد.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، سودجویان، سرب را به علت بالا بودن جرم حجمی؛ به ترکیبات مواد مخدر از جمله تریاک اضافه می‌کنند و علائم مشاهده شده در این افراد ناشی از مسمومیت با این ماده است که در صورت تزریق مواد مخدر، با حالت شدیدتری در افراد بروز می‌کند.

مرگ سالانه 4.6 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری‌های تنفسی 
مصطفی معين رییس انجمن آسم و آلرژی ایران و کمیته ملی بیماری های مزمن تنفسی درباره نقش عوامل اجتماعی در بیماری آسم اظهار کرد: اکنون با دوره انتقال اپیدمیولوژیک مواجه هستیم و بیماری های حاد عفونی واگیردار جای خود را به بیماری های مزمن غیر واگیر مانند بیماری های مزمن تنفسی، قلب و عروق، سرطان،ام اس، آسم و آلرژی داده اند.  

معین با اشاره به اینکه  از سال 1999 تاکنون ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی جایگاه دهم را داشت اما پیش بینی می شود تا سال 2020 در جایگاه پنجم قرار گیرد، تصریح کرد: بعد از بیماری های قلبی، افسردگی، آسیب های تصادفات جاده ای و سکته های مغزی این بیماری ها رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده است
ارج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص بحث پرداخت های غیر قانونی و غیر متعارف در حوزه پزشکی گفت: شاعبه‌هایی در مورد نحوه رسیدگی وزارت بهداشت به موضوع زیرمیزی ها وجود دارد اما مسئولان وزارت بهداشت با همان شدت قبل در این خصوص پیگیر هستند و خوشبختانه همکاری جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی فوق العاده بوده است.
 
حریرچی تصریح کرد: میزان پرداخت های غیر قانونی در همه بیمارستان‌های دولتی کشور به صفر و بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها نزدیک به صفر رسیده است اما در شهر تهران هنوز موارد نادری مشاهده می‌شود.

رشد 60 درصدی هزینه های اختصاصی بهداشت عمومی و پیشگیری 
ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشتدر خصوص میزان هزینه های اختصاصی بهداشت عمومی و پیشگیری در ایران را گفت: در دهه 80، کشور ما سه و نیم الی چهار و نیم درصد هزینه های سلامت را صرف بهداشت عمومی و پیشگیری می کرد، اما این میزان در سال 93،به هشت و 9 دهم درصد رسید.

وی با بیان اینکه بهداشت شاخص هزینه های اختصاصی در ایران نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است عنوان کرد: تاکنون با 60 درصد رشد هزینه های اختصاصی به حوزه ی بهداشت و پیشگیری مواجه بودیم که این میزان 2 برابر مقدار متوسط هزینه ها در دهه 80 است.

امسال هم اتوبوس ایدز به خیابان ها می آید 
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در 2 سال اخیر اقدامات زیادی در راستای کنترل ایدز داشته، عنوان کرد: تشدید آگاهی دهی به مردم و تشویق آنها به مشاوره با هدف تغییر رفتار و انجام آزمایش از جمله اقدامات وزارت بهداشت است.

گویا با بیان اینکه هر سال در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، 10 درصد رشد ابتلا به ایدز داریم، اظهار کرد: امسال نیز برنامه اتوبوس ایدز را در کنار برنامه های در دست اقدام در سراسر کشور داریم.

سنجش میزان شاخص های سلامت روانی در جامعه 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص سیاست های کلان سلامت و سلامت روان گفت: سلامت 4 بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد که بعد روانی آن در ارتباط مستقیم با روانشناسان است؛ همچنین بعد اجتماعی و معنوی نیز در ارتباط نزدیک با این جامعه قرار دارند. 

وی افزود: شاخص های سلامت تاثیر پذیر از جامعه روانشناسی هستند، اهمیت سلامت جسمی نسبت به سلامت روان کاسته شده است. تغییر سبک زندگی با شروع شهر نشینی، افزایش سن جامعه، شروع پدیده‌هایی مثل اعتیاد و حوادث باعث افزایش نقش سلامت شده است. 

بیمار اراکی قربانی قصور پزشکی شد 
سید محمد جمالیان رئیس مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر(عج) اراک  درخصوص مرگ مرد ۷۴ ساله در این بیمارستان در اثر قصور پزشکی گفت: بیمار با احتمال شکستگی ران پا در تاریخ ۲۵ فروردین به بیمارستان مراجعه کرد که به دلیل نسبتی که با یکی از همکاران داشت به صورت سفارشی و اورژانسی برای عمل آماده شد.

وی افزود: برای بیماران ارتوپدی قبل از عمل در موضع مورد نظر پینی قرار می دهند تا از اشتباه محل جراحی پیشگیری شود اما برای این بیمار به دلیل سرعتی که روند درمانی داشت، این اقدام صورت نگرفت.

گزارش وزارت بهداشت از تخلف در آبیاری سبزیجات 
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در راستای تامین سلامت سبزیجات و صیفی جات گفت: وزارت بهداشت با حمایت وزارت کشور و جهاد سازندگی در چند سال اخیر توانسته به شدت موارد بیماری را کاهش دهد.

وی افزود: از دلایل کاهش بار بیماری، سختگیری های وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت نظارت دقیقی برای کنترل نحوه آبیاری دارد و افراد متخلفی که از فاضلاب شهری برای آبیاری استفاده می کنند با کمک دانشگاه های علوم پزشکی شناسایی و با آنها برخورد قانونی می شود.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار