اویل پرایس: چرا عربستان پیروز جنگ بهای نفت نمی‌شود؟

به باور کارشناسان، آمریکا به واسطه انقلاب نفت شیل بیش از عربستان بهای نفت را در بازار کنترل می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه تحلیلی اویل پرایس در مطلبی نوشت: طرح عربستان برای توقف تولید نفت در سطح ماه ژانویه و فریز نفتی، دومین شکست خود را در نشست 17 آوریل (29 فروردین) دوحه تجربه کرد. عربستان در این نشست بار دیگر با مخالفت‌های ایران مبنی بر کاهش تولید نفت در سطح ماه ژانویه مواجه شد و این کشور را وادار کرد تا برای حفظ سهم خود در بازار به افزایش حجم تولید نفت روی آورد.

به باور کارشناسان، تنش‌های عربستان با آمریکا در خصوص تروریسم می‌تواند کنترل بازار نفت را از «امپراتوری شن‌ها» گرفته و آن را در حوزه انرژی و منطقه منزوی‌تر کند. آن‌ها معتقدند آمریکا بیش از عربستان بهای نفت را در بازار کنترل می‌کند و جنگ تمام‌عیاری را به فرماندهی خود آغاز کرده است.

در بخشی از این مطلب آمده است: انقلاب شیل در آمریکا بین سال‌های 2010 تا 2015 مسیر خود را از صنعت گاز این کشور آغاز و از اواخر سال گذشته میلادی راه خود را به بازار نفت باز کرد. این صنعت درنهایت جهش 57 درصدی تولید نفت خام آمریکا را به همراه داشت و مجموع تولید روزانه این کشور را در کمتر از 3 سال به بیش از 9 میلیون و 700 هزار بشکه افزایش داد. انقلاب شیل با شکست تمام معادلات، به یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بهای طلای سیاه تبدیل شد و تأثیر قدرت امپراتوری نفت را تضعیف و آن را در جنگ بهای نفت شکست داد.

بنا بر تحقیقات موسسه پژوهشی "پلات آتلانتیس"، طی یک دهه گذشته، آمریکا روزانه بیش از 8 میلیون و 300 هزار معادل بشکه نفت (انواع انرژی و مشتقات آن) به بازارهای جهانی عرضه کرده است. این حجم تولید باعث شده است آمریکا از یک تولیدکننده حاشیه‌ای به رکن اصلی بازارهای نفتی تبدیل شود. از سوی دیگر، روند کاهشی بهای نفت در طول 14 ماه این فرصت را برای آمریکا فراهم کرد تا در کنار کنترل 40 درصدی ذخایر نفتی خود، بیش از 6500 چاه نفت در نقاط مختلف این کشور و جهان حفر کند. تعدادی از چاه‌های حفرشده عملیاتی نشد و برای بهره‌برداری به سال‌های آینده موکول شد. تداوم این روند منجر به افزایش حجم تولید و ظرفیت مازاد نفتی آمریکا شد و به این طریق رقابت نزدیکی را با ظرفیت تولید اوپک آغاز کرد.

کارشناسان "پلات آتلانتیس"مدعی شده‌اند میدان نفتی تگزاس به‌تنهایی می‌تواند در یک فاصله زمانی کوتاه، روزانه بیش از یک میلیون و 250 هزار معادل بشکه نفت (شامل انواع مشتقات نفت و انرژی) را به بازار عرضه کند. تولید این حجم محصولات پالایشی نه تنها موجب اشباع بازار می‌شود، بلکه با نزدیک شدن به حجم تولیدات عربستان، قطب پالایش جهان را تهدید می‌کند.

در انتهای این مطلب آمده است: گذشته از منابع هنگفت و فناوری پیشرفته، آمریکا یکی از بازارهای پویا در حوزه نفت و انرژی است که با عملکرد منظم بیش از 9 هزار شرکت اداره می‌شوند. این در حالی است که کل ثروت نفتی عربستان در دستان یک شاهزاده 30 ساله است و در صورتی که کمک‌های تکنولوژیکی آمریکا به آن قطع شود، این کشور از بهره‌برداری منابع نفتی خود باز می‌ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداکنه انتقال تکنولژی قطع بشع سگهای سعودی سرجاشون بشینن
آخرین اخبار