بی اعتمادی سهامداران عربستان به وعده های دولت/ شاخص های بورس سقوط کرد

اعلام اصلاحات اقتصادی از زبان جانشین ولیعهد عربستان، سه شنبه ناامید كننده ای را برای سهامداران این كشور به همراه داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یك روز پس از اعلام محمد بن سلمان جانشین ولیعد سعودی مبنی بر در دستور كار قرار گرفتن برنامه اصلاحاتی كه قرار است تا سال 2030 این كشور را از اتكا به نفت بی نیاز كند، سرمایه گذاران محلی اقدام به برداشت سود حاصل از معاملات سهام كردند؛ امری كه شاخص های بورس این كشور را با سقوط مواجه كرد.

ظاهرا سرمایه گذاران سعودی نتوانستند به وعده های جانشین ولیعهد سعودی اعتماد كنند؛ فردی كه زمانی در لباس جنگ سالار، وعده خاتمه دادن سریع به بحران یمن با اتكا به حملات نظامی را داد اما اوضاع را بحرانی تر و عربستان را وارد جنگ فرسایشی كرد و حالا در هیات منجی اقتصادی، قول اصلاحاتی را داده است كه مشخص نیست به چه سرنوشتی دچار شود و چه پیامدهایی داشته باشد.

شاخص اصلی بورس عربستان روز سه شنبه با كاهش 1.6 درصدی بعد از پایین آمدن یك سوم حجم معاملات بورس به 6 هزار و 757 واحد تنزل كرد.

رویترز در تحلیل خود از وضعیت روز سه شنبه بورس عربستان آورده است با توجه به اینكه اصلاحات اقتصادی وعده داده شده سال ها طول خواهد كشید، اكثر مدیران صندوق ها انتظار صعود فوری و مداوم سهام را ندارند.

سهم گروه مالی سامبا كه پیشتر 9.3 درصد افزایش یافته بود روز سه شنبه 5.3 درصد سقوط كرد زیرا سرمایه گذاران برداشت سود معاملات قبلی را ترجیح دادند.

با این حال، تنها در سهامی كه از برنامه اصلاحات اعلام شده منتفع می شوند افزایش هایی مشاهده شد. سهام شركت معدن های عربستان از این دسته است كه 6 دهم درصد رشد داشت زیرا در طرح اصلاحات اقتصادی، افزایش مشاركت بخش معدن در تولید ناخالص ملی به 97 میلیارد ریال سعودی (25.9 میلیارد دلار) و افزایش 90 هزار شغل در این بخش تا شروع سال 2020 گنجانده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار