با قلم‌موهای کوچک و بزرگ و جعبه‌های رنگ و ابزار نقاشی به جان ديوارهای بلند بتونی امنيتی کابل افتاده‌اند. ديوارهايی که مهم‌ترين مراکز پايتخت را محاصره کرده و شهر را شبيه زندانی بزرگ ساخته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛گروهی که به این دیوارها حمله می‌کند مخالف این دیوارهای بتونی است اما می‌داند که وجود این دیوارها شاید از روی ناچاری است، برای همین با ابزاری که حمله می‌کند سنگ، چوب، تفنگ و توپ و تانک نیست.
در کابل پایتخت افغانستان تقریبا همه سفارت‌خانه‌ها، ادارات مهم دولتی، خیابان‌های محل زندگی رهبران پیشین و مقام‌های فعلی و کوچه‌های منتهی به دفاتر موسسات بین‌المللی با این دیوارهای بزرگ بتونی محافظت می‌شوند. از بیم حملات انتحاری و تهاجمی مخالفان مسلح دولت این دیوارها در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده که هر روز قامت‌شان افراشته‌تر و ضخامت شان بیشتر هم شده.
در افغانستان گوش خیلی‌ها با کلمات جنگ‌سالار، مردسالار و ... آشنا است اما گروه تازه‌ای که ظهور کرده هیچ یک از این‌ها نیست بلکه «هنرسالار» است و آمده علیه جنگ‌سالار و مرد‌سالار بایستد.
این گروه رضاکار که دست کم ده فعال مدنی و هنرمند عضو آن هستند، می‌گوید دیوارهای امنیتی کابل را از میان بر می‌دارد و به جای آن شعارهایی ‹ماندگار› می‌کارند تا مردم با ارزش‌های جامعه بیشتر آشنا شوند.
امید شریفی از بنیانگذاران «هنرسالار» می‌گوید در کمتر از دو سال از آغاز به کار این گروه تا حالا موفق شده‌اند 15 دیوار بلند امنیتی کابل را نقاشی کنند. از دیوار‌های وزارت امور داخله، سفارت آلمان، اداره عمومی امنیت ملی و کاخ ریاست جمهوری گرفته تا پایگاه‌های نیروهای بین‌المللی در کابل.
محتوای نقاشی ها عمدتا متمرکز به شعارهای ضد فساد، تشویق ورزشکاران تیم ملی، کارگران شهرداری، حقوق زنان، تقویت نیروهای امنیتی و پیام‌های دلگرم‌کننده برای حس وطندوستی، احترام به حقوق بشر و حقوق زنان است.  از اولین کارهای این گروه شعار «من‌ ترا ‎‌ می‌بینم» بود که در سال 2014 میلادی، برای کارزار مبارزه با فساد اداری بر دیوار وزارت معارف افغانستان در کنار دو چشم نقاشی شد. این شروع فعالیت «هنرسالار» افغانستان بود.
 وزارت معارف افغانستان مثل برخی دیگر از نهادهای خدمات دولتی، متهم به آلوده بودن به فساد گسترده اداری است. سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی گفته که صدها میلیون دالر کمک در این وزارت هدر رفته و این وزارت دانش‌آموزانی را که اصلا وجود ندارند نام‌نویسی کرده و برای مکاتبی که هیچ وجود خارجی ندارد پروژه و بودجه دریافت کرده است

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، کابل ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.