آموزش ایجازهای تصوری به فیلم‌سازان آثار 100 ثانیه‌ای باید در یك فضای كارگاهی و نشان دادن مصادیق كاربرد‌های هنری ایجاز تصویری به آن‌ها صورت گیرد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حبیب‌الله بهمنی، فیلم‌ساز و مدرس سینما، در آستانه برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: یكی از مهم ترین تكنیك‌های لازم برای ساخت یك اثر 100 ثانیه‌ای مطلوب استفاده از ایجازهای تصویری است. 

وی ادامه داد: عرصه سینمای عرصه‌ای است كه گاهی می‌توان در آن با یك تصویر بار هزاران كلمه را به دوش كشید؛ از این نظر سینما اگر از آن خوب بهره برده شود، پتانسیل بسیار بالایی برای انتقال مفاهیم دارد. سازنده یك اثر سینمایی مینیمال باید بتواند از این پتانسیل كه مبتنی بر ایجاز است خوب استفاده كند.

این كارگردان لازمه استفاده از ایجازهای تصویری مناسب را، داشتن سواد بصری خوب دانست و توضیح داد: یك كارگردان خوب فیلم 100 ثانیه‌ای كسی است كه سواد بصری بالایی دارد و می‌داند از تصاویر چگونه استفاده كند تا آن‌ها در عین اختصار مفاهیم بلند را القا كنند.

وی همچنین استفاده از صدا و موسیقی مناسب و كاربرد افكت‌های صوتی و تصویری را در یك فیلم 100 ثانیه‌ای موثر دانست و گفت: سواد سمعی هم از ملزومات یك كارگردان خوب فیلم 100 ثانیه‌ای است تا بتواند از صدا هم بار مطلوبی بكشد و با توجه به اینكه نمی‌تواند كار تفصیلی انجام دهد از این امكان برای بیان موجز استفده كند.

این مدرس سینما با تاكید بر لزوم افزایش سواد سمعی و بصری كارگردان‌های فیلم‌های 100 ثانیه‌ای توضیح داد: در مصاحبه‌های این‌چنینی فقط می‌توان اموری كلی را مطرح كرد، ولی باید این آموزه‌ها به‌طور مصداقی و انضمامی به فیلم‌سازان نشان داده شود تا جنبه آموزشی پیدا كند. باید كارهای بسیاری دیده شود و استفاده از ایجازهای تصوری در روند دیدن آثار مورد توجه و تاكید قرار گیرد تا فیلم‌سازان بتوانند در این زمینه‌ها رشد كنند.

بهمنی خاطرنشان كرد: فرض كنید وقتی شما در خیابان یك علامت راهنمایی و رانندگی را می‌بینند، این علامت یك معنای خاص و واحد برای شما دارد، ولی فیلم ساز می‌تواند آن علامت را در یك بستری استفاده كند كه معنای آن كاملا استعاری و تمثیلی یا كنایی باشد و از آن بار هنری بكشد. 

وی در ادامه گفت: چنین كاربردی از یك علامت راهنمایی رانندگی ساده، در شرایطی مطلوب و هنرمندانه است كه در كنار این علامت چند تصویر یا فضاسازی ایجاد شود كه مخاطب با توجه به آن‌ها بتواند مفهوم علامت مورد نظر را به شیوه استعاری یا كنایی و... درك كند. 

بهمنی در پایان افزود: مثلا ممكن است یك تابلوی گردش به چپ یا به راست ممنوع! در یك اثر كاركرد كاملا سیاسی پیدا كند، به شرطی كه فیلم ساز توانسته باشد فضا و تصاویری را بر اثرش حاكم كند كه این معنا از دل آن تابلو بیرون بیاید. 

این جشنواره در 4 بخش، اصلی(مسابقه ملی)، بخش سینمای اخلاق، بخش بین الملل و بخش چشم انداز 1404(مسابقه) 12و13 اسفند ماه 94 در پردیس سینما آزادی تهران و مراسم اختتامیه آن در تالار اندیشه حوزه هنری بر گزار می شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار