معاون بهداشت وزارت بهداشت این هفته میهمان بسته ی خبری نسخه باشگاه خبرنگاران جوان بود که به سوالات متعددی پاسخ داد و درد و دل هایی نمود.

علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این هفته میهمان بسته ی خبری نسخه باشگاه خبرنگاران جوان بود و در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به سوالات متعددی پاسخ داد و درد و دل های نمود.


دعوت می‌کنیم تا مشروح مصاحبه تفصیلی باشگاه خبرنگاران جوان با علی اکبر سیاری  را از لنز نگاه‌های خویش بگذرانید:



سوال : اگه همه قدرت دست شما باشه تو بحث خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها چه چیزی رو از سفره ما ایرانی ها حذف می‌کردید ؟
دکتر سیاری: اگر قدرت دست من بود اولین کاری  که می‌کردم رادیو و تلویزیون را نمی‌گذاشتم که تبلیغات مواد مضر را بکنند مثلا ما می‌گوییم که روغن باید کم مصرف بشود ولی تلویزیون هر شب تبلیغ روغن می‌کند یا می‌گوئیم نوشابه باید کم مصرف شود ولی هر شب تبلیغ نوشابه می‌شود و از اول می‌رفتم سراغ اطلاع رسانی درست و فرهنگ سازی می‌کردم و مردم را در جریان مشکلاتی که از طریق مصرف به مردم می‌رسد را قرار می‌دادم.

 وی افزود : دو عامل اصلی که سلامت مردم ضرر می‌رساند یکی تغذیه ناسالم دوم کم تحرکی و عواملی دیگر همچون آلودگی هوا و استرس نیز تاثیر گذار است واگر قدرت دست من بود این عوامل اصلی را با مشارکت دادن خود مردم از طریق توانمند کردنشان در اطلاعات اصلاح می‌کردم به عنوان مثال سمومی که در کشور برای آفت کشی استفاده می‌شود که مصرف آن بسیار بالاست و غیر قابل استاندارد نیز می‌باشد و واردات آن نیز غیر قابل استاندارد است و اگر قدرت دست من بود از قدرت قانونی خودم استفاده می‌کردم و مردم را بسیج می‌کردم و اطلاع رسانی می‌کردم که از آنها استفاده نشود.

 
سیاری  ادامه داد: مردم در هر سال ده هزار میلیارد تومان سیگار می‌کشند که 63 میلیارد نخ سیگار می‌شود و سالی 63 هزار نفر در ایران در اثر مصرف دخانیات در کشور فوت می‌کنند و در تحقیقاتی که در سال 91 توسط دفتر ریاست جمهوری    وقت انجام شده  51 درصد دانش آموزان تهرانی گفته‌اند ما یک بار قلیان مصرف کردیم و 30 درصد آنها گفته‌اند سیگار مصرف کرده‌اند که این خود خطری بزرگ برای جامعه است.

وی یکی از راه‌حل ‌های این مشکل را افزایش قیمت دخانیات دانست و افزود: اگر افزایش قیمت دخانیات از طریق مالیات انجام بگیرد بخش بزرگی از مشکل حل می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت  در پاسخ به این سوال که چند سال که بحث مالیات مطرح می‌شود ولی چرا عملی نمی‌شود گفت: برا اینکه قدرت در کشور معلوم نیست دست چه کسی است و اگر قدرت دست من بود این کار را انجام می‌دادم و اراده‌ای وجود ندارد که این مسئله حل شود و حتی رهبری بارها و بارها فرمودند : که این چه وضعیتی است در کشور که این همه باید قاچاق کالا باشد.

 وی افزود: چرا میلیاردها دلار در سال واردات قاچاق داریم که بعضی از آنها کالای ضروری نیست به عنوان مثال دخانیات کالای ضروری نیست و وقتی که می‌خواهیم آن را جمع کنیم می‌گویند که ما هفت هزار نفر کارگر داریم که در صنعت دخانیات کار می‌کنند و ده هزار نفر کشاورز داریم که در کشاورزی دخانیات که تتون می‌کارند و برای اینکه اینها بیکار نشوند این کارخانه سیگار باید باشد.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت بهداشت این است که به مردم اطلاع رسانی کنند که مصرف دخانیات این ضررها را دارد ولی وزارت صنعت  مجوز می‌دهد که کارخانه سیگار در داخل کشور ساخته شود و اگر من بودم این‌ها را جمع می‌کردم و برای کشاورزان و کارگران صنعت دیگری جایگزین می‌کردیم و مرز را کنترل می کردیم که جلوی کالای قاچاق گرفته شود خصوصا واردات دخانیات.

سیاری ادامه داد : انقلاب برای همین عوامل شد که فساد  فقر و جهل و بیکاری نباشد و ما  برای همین‌ها انقلاب کردیم که به بسیاری از این‌ها نرسیدیم ( این‌ها رو که پخش نمی کنید).

میدانم حرف هایم را پخش نمی کنید



سوال: اگر قدرت دستتون بود تایم کاری رو چکار می‌کردید؟

 سیاری : باید عشق به کار و خدمت وجود داشته باشد و به عنوان مثال دکتر سیاری ساعت 7 صبح برسر کار می‌آید تا 10 شب کار می‌کند و آن عاملی که نگهش می‌دارد عشق به کار است و در کارمند باید انگیزه به وجود آورد.

وی افزود: مردم در جنگ‌ جانشان را فدا می‌کردد به خاطر اینکه انگیزه قوی داشتند برای دفاع از کشورشان و انقلابشان و دینشان و اگر عشق به خدمت برای پیشرفت کشور وجود داشته باشد همه حضور پیدا می‌کنند.

 وی افزود: مردم نیاز به آزادی دارند و باید قدرت بیان داشته باشند و انتقاد کنند و انتقاد یک ودیعه‌ی الهی است و کسی که انتقاد می‌کند را باید تحصین کرد زیرا فکر می‌کند و مشکلات ما را پیدا می‌کند و با ما می‌گوید ما باید آن را درست کنیم.


تاحالا به خود شما هم انتقاد شده ؟
جواب : بله

 سوال: بهترین انتقادی که در این سالها به شما شده چی بوده ؟


جواب: بهترین انتقاد که من شد آنجایی بود که کارم را اشتباه انجام دادم

سوال: میتونیم بپرسیم کدوم کار؟

جواب:بله خیلی هم موافقم ( با خنده) ما هم انسانیم فک می‌کنید مگه همه کارهای ما درسته

(با کمی تامل ) ما در گذشته وقتی بچه ای را بستری می‌کردیم که اسهال و استفراغ داشت مادرش را راه نمی‌دادیم و دست به پای بچه را می‌بستیم و 48 ساعت بهش چیزی نمی‌دادیم و فقط سرم بهش می‌دادیم ولی امروز می‌گوییم بچه‌ای را بستری می‌کنیم که مادرش کنارش باشد این اشتباهات  آگاهانه نبود والان می‌فهمیم که به کار اشتباهی بود و چقدر ظلم کردیم و آن موقع علم این را می‌گفت ولی علم نسبی است و اگر بپذیریم علم نسبی است و تخصص یعنی نسبی بودن بخشی از کار ما درست است و بخشی هم اشتباه و اداره جامعه هم همین طور است و دارای یک قانون است.

سیاری ادامه داد : ما چه در حوزه تخصص خودمان و چه در حوزه اجرا از این قبیل اشتباهات بسیار داشتیم و مشکلات کشور هم ناشی از همین چیز‌هاست اگر می‌بینید تورم و فقر و بیکاری وجود دارد ناشی از من مدیر است.

من مدیر  قدرت تفکر لازم را نداشتم که مسائل را بشناسم یا مسئولیت پذیر نیستم و حاضر نیستم اشتباهاتم را بپذیریم و اگر شایسته سالاری باشد و شایستگان در راس امور قرار بگیرند و فضای نقد وجود داشته باشد بسیاری از مسائل به سادگی حل می‌شود ( با خنده  حرف‌های میزنید  که اصلا پخش نمی‌شود خودتون پخش نمیکنید )

 سوال : با توجه به اینکه شما معاون بهداشت وزارت بهداشت هستید و اگر می‌توانستید تصمیم گیری کنید برای جامعه‌ی ایرانی چه تفریحاتی را ممنوع اعلام می‌کردید و لو اینکه شرعی باشد؟

 جواب: ما کشوری هستیم که دنبال غم هستیم یعنی سیستمی برای گریه کردن داریم ولی سیستمی برای خندان نداریم و من دنبال سیستمی می‌رفتم که مردم شاد‌تر زندگی کنند و امید به زندگی داشته باشند.

وی ادامه داد: اشک خوبه ولی سرجای خودش تصور کنید بچه‌ای به مدرسه رفته و نمره 18 گرفته و مادرش بهش میگه احمق این هم شد نمره ، فلانی 20 گرفته و نمی‌گوید آفرین 18 گرفتی و یک تلاش دیگه‌ای  هم می‌کردی 20 می‌گرفتی و این موضوع در تمام جامعه ما هست و ما بسیار منفی بین هستیم و بسیار حسود هستیم.

وی ادامه داد: ما باید قسمت مثبت جامعه را ببینیم و جامعه ما جامعه‌ای هست که قدرت تفکرش رشد نکرده است و چهار حیطه است که بسیار مهم است 1- حیطه تفکر2- ادراک3- هوش4-حافظه
 و این 4 تا در سه مکان رشد می‌کند
  1-مدرسه 2-دانشگاه3 –حوزه  که  روی حافظه و هوش خیلی کار می‌شود ولی بر روی قدرت درک و تفکر کار نمی‌شود و آنچه که کشور را می‌سازد قدرت تفکر است که دار این زمینه ضعیف هستیم و من اگر مسئول بودم کاری می‌کردم که قدرت تفکر بالا برود از طریق دانشگاه آموزش و پرورش و حوزه.

سوال: آقای دکتر شما آماری در خصوص میزان مصرف دارو خود سرانه مردم دارید؟

جواب :در همه جای دنیا دارو فقط توسط پزشک تجویز نمی‌شود بخشی از داروها را مردم خودشان مصرف می‌کنند و بستگی به قانون هر کشور دارند که به داروخانه‌ها ابلاغ می‌شود که آنها را رعایت کنند و بعضی از داروها مصرف آنها آزاد است مثل آسپرین و مکمل‌ و برخی از داروها فقط باید با نسخه باشد ولی در این خصوص آمار خاصی  ندارم.

سوال: آقای دکتر بحث مراجعه به عطاری‌ها را چقدر توصیه می‌کنید؟
جواب :من خیلی اطلاع زیادی در این خصوص ندارم ولی یک نقدی بر اینها دارم به عنوان مثال  امام خمینی مریض شد رهبر معظم انقلاب  هم مریض شدند به کجا رفتند؟ به  بهترین  پزشک و بهترین بیمارستان
 و‌ اگر الان ابو علی سینا و رازی زنده بودند آیا حجامت می‌کردند ؟ میرفتن بهترین کار تحقیقاتی را انجام می‌دادن و الان ما از نظر علمی در دنیای اول بودیم ، و جامعه‌ای موفق‌تر است که عاقل‌تر باشد و باید این تفکر و قدرت علمی که پیش آمده به نظر من اینها باید پالایش شود و تبدیل به علم روز شود و ما باید منطق علمی روز را قبول کنیم و دانش جدید را بپذیریم و من آنها را تختعه نمی‌کنم ولی می‌گم که  الان یه بازار آشفته‌ای هست که عده‌ای از کم اطلاعی مردم سوء استفاده می‌کنند و پزشکانی هم هستند که می‌روند حجامت می‌کنند که فقط به خاطر پول هست.

وی ادامه داد: اگر امام علی (ع) الان زنده بود و مریض می‌شد چکار می‌کرد؟ الان بهترین آیت اله یا مرجع تقلید مریض بشه پیش چه کسی می‌رود؟ آیا می‌رود حجامت می‌کند؟!!! قطعا این کار را نمی‌کند.

سوال: چه تعداد از ایرانی‌ها به خاطر فاصله جغرافیایی و کمبود تجهیزات جان خودشان را از دست می‌دهد؟

 جواب : زمان خیلی مهم است به عنوان مثال زمان رسیدن اورژانس باید کمتر از 8 دقیقه باشد در یکی از روستا‌های اصفهان یک زنی زایمان داشت و امکان انتقال آن وجود نداشت و یک هیلی کوپتر رفت و آن را سوار کرد و توی هوا و داخل هلی کوپتر زایمان اتفاق افتاد خب اگر این هلی کوپتر نبود از بین می‌رفتن و این همه آمبولانس هست خیلی خدمت ارائه می‌کنند ولی اگر ما سیستم ناوبری بهتری داشتیم خدمات بهتری ارائه میشد .

سوال: اینو قبول دارین که الان نقص داریم؟
جواب :بله ما نقص داریم، الان اورژانس 115 از سال 54 که راه اندازی شد برای شهرنشینان بود و برای روستائیان نبود و بعد از انقلاب بین جاده‌ای اضافه شد ما الان 15 برنامه تحول بهداشت داریم و 10 تا پروژه یکی از پروژ‌ه‌های این است که برای روستائیان هم خدمت اورژانس 115 داریم می‌بریم  وهر چقدر این امکانات بهتر باشد دسترسی بهتر می‌شود و مرگ و میر کمتر می‌شود.

 سوال: آقای دکتر طرح تحول نظام سلامت یک انقلابی بود در حوزه سلامت ،انقلاب بعدی در این حوزه کی ‌و چی هست؟

 جواب: استمرار این طرح باید ادامه پیدا کند و از نظر اینکه منابع مالی آن تامین شود و دوم مدیریت این کار است.

وی ادامه داد: ما باید برویم و کار آفرین‌ها را پیدا کنیم اگر بخواهیم در غالب گذشته کار کنیم که وضع کشور همین است ما مثلا در حوزه بهداشت اگر می‌خواستیم صبر کنیم که دولت به ما مجوز بدهند که نیرو استخدام کنیم که کاری نمی‌توانستیم بکنیم و دولت که مجوز نمی‌داد و ما رفتیم نه هزار نفر از بخش خصوصی گرفتیم و با آنها قرار داد بستیم و از آنها خدمتا می‌خریم پس باید راه جدید پیدا کرد که راه جدید پیدا کردن یعنی کار آفرینی یعنی ریسک کردن یعنی شجاعت پس مدیر لازم است که شجاعت ریسک کردن را داشته باشد.

سوال: آقای  دکتر در بحث واکسناسیون مخصوصاواکسن پنتاوالان ما الان ما الان خودمون چقدر تولید داریم و چقدر وارد می‌کنیم؟

جواب : موقعی که قرار داد بستیم با آن کارخانه‌ای که ازش خرید کردیم قرار شد که ما دو سال ازش بخریم بعد از دوسال تکنولوژی آن را به ما انتقال دهد مثل واکسن هیپاتیتB که از کوبا خریدیم که ما سالها از آن خرید کردیم و بعد تکنولوژی آن را به ما دادند چون ما تکنولوژی آن را نداشتیم که خودمان ن را بسازیم ؟و الان نیز هم همین طور است.

وی ادامه داد: ما بعضی از این واکسن‌ها را از قدیم می‌ساختیم مثلا قطره فلج اطفال ؟؟کزاز سایه سرفه از قدیم داشتیم و الان هم می‌سازیم الان هم واکسن سرخک و هپاتیت B خودمان می‌سازیم ولی ؟؟ الان یعنی اینکه پنج تا واکسن با هم باید ترکیب شود خوب ممکنه که ما دو یا سه تای آنها را داشته باشیم و دو تای آنها نباشد .

سیاری  ادامه داد: مثلا ما سالهاست که قطره فلج اطفال تولید می‌کنیم الان باید آمپول آن را بزنیم و آمپول فلج اطفال توجیه اقتصادی ندارد که برای مدت محدودی آن را بیاوریم و مجبوریم آن را بخریم و آن را  تزریق کنیم و برخی دیگر از واکسن‌ها هم این چنین هستند.
انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار