مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در استان بیش از ۱۰۰۰ محوطه پیش از تاریخ به ثبت رسیده و ۶۰۰ محوطه تاریخی شناسایی شده که صیانت از آنها با جدیت پیگیری می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از قزوین ؛ جواد حضرتی گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ اثر تاریخی در استان شناسایی شده که تعدد آنها موجب شده نگهداری، مرمت و تعمیر همه آنها سالانه میلیاردها تومان اعتبار نیاز داشته باشد که تامین نمی شود.
 
وی افزود: برای نگهداری و مرمت بناهای تاریخی استان سالانه حداقل به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیازداریم تا کارهای مهم و اساسی متوقف نشود اما در خوشبیانه ترین حالت حدود پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: تنها در مسجد جامع برای مرمت و مطالعات باستان شناسی بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مطالعات باستان شناسی با دو میلیارد تومان آغاز شده است.

وی بیان کرد: در سالهای ۸۷ تا ۹۲ متاسفانه شاهد کاهش و ریزش چشمگیر نیروهای متخصص در حوزه میراث فرهنگی بودیم که نیروهای جایگزین به هیچوجه قابل مقایسه نیستند و این موضوع به برخی فعالیت های تخصصی آسیب زده است.

حضرتی گفت: علیرغم استقرار دانشگاه های معتبر در استان و تدریس مباحث معماری و شهرسازی ارتباط مناسبی میان صنعت، دانشگاه و میراث برقرار نیست و از این توانمندی بهره ای نداریم و اگر در نظام آموزشی ما بازنگری شود می توان به دستاوردهای خوبی رسید.


حضرتی گفت: گردشگری یک فرایند تخصصی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب نمی توان مقطعی عمل کرد بویژه اگر بخواهیم در نوروز مسافر و گردشگری برای دیدن آثار تاریخی و مذهبی به استان ما سفر کند و اقامت هم داشته باشد باید از سال ها قبل برنامه ریزی داشته باشیم و این کار یک شبه محقق نمی شود.

وی اضافه کرد: باید در طول سال برنامه مدیریت شده داشته باشیم و بدانیم استانهایی که امروز در جایگاه بالای جذب گردشگر داخلی و خارجی قرار دارند از سالها قبل تلاش کرده اند و چون گردشگری موضوعی علمی تلقی می شود، ساده انگاری است اگر فکر کنیم می توانیم همه مسافران عبوری را با یک بنر و تابلوی تبلیغاتی جذب کرده و وارد شهر کنیم.

حضرتی تصریح کرد: تبلیغات بین راهی در یک مقطع و یا افزایش تبلیغ در ایام نوروز نمی تواند ما را به استان هدف گردشگری تبدیل کند بلکه لازم است بسترهای جذب گردشگر هم در اماکن تاریخی و هم استان فراهم شود و محل اقامت، خرید و جاذبه های شهری متناسب با نیاز هموطنان تامین شود.

وی اضافه کرد: باید برنامه پنج ساله تدوین و از امروز برای تامین زیرساخت مانند هتل، مهمانسرا، جاذبه های گردشگری اقدام کنیم و تورهای یک روزه هم نمی تواند برای ما اقتصادی و تاثیرگذار باشد زیرا در این طرح فقط باید زباله های مسافران نیم روزی را جمع کنیم و از نظر اقتصادی برای ما هیچ دستاوردی نخواهد بود.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: تپه ، تاریخی ، شناسایی ، صیانت ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.