قزوین ؛

تخصیص25تا30درصد بودجه مورد نیاز میراث فرهنگی قزوین در سال

سالانه تنها 25 تا 30 درصد هزینه های لازم برای نگهداری و مرمت بناهای تاریخی استان قزوین اختصاص می یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: این استان با بیش از هزار تپه تاریخی و دو هزار و 500 اثر تاریخی شناسایی شده، سالانه حداقل به 150 تا 200 میلیارد ريال اعتبار برای مرمت و نگهداری بناها نیاز دارد اما تنها حدود 50 میلیارد ريال اختصاص می یابد.

محمد جواد حضرتی در جمع خبرنگاران افزود: علیرغم تدریس مباحث معماری و شهرسازی در دانشگاه های استان، ارتباط مناسبی میان صنعت، دانشگاه و میراث فرهنگی وجود ندارد و این امر به بازنگری نیاز دارد.

وی جذب گردشگر به شهر و استان قزوین را فرایندی تخصصی دانست و گفت: این امر مستلزم برنامه ریزی درازمدت است و افزایش تبلیغ در ایام نوروز نمی تواند قزوین را به استان هدف گردشگری تبدیل کند بلکه باید بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذار و گردشگر از سوی همه دستگاه های مرتبط تامین شود.

مدیر کل میراث فرهنگی با تأکید بر ساخت هتل آپارتمان، ساماندهی منازل شخصی و استفاده از قابلیت های استان از جمله خانه های تاریخی برای تبدیل شدن به اماکن اقامتی گفت: این روش پیش از این در خانه تاریخی بهروزی با موفقیت اجرا شده و هزینه های کم و اقبال زیاد گردشگران به این نوع اقامت، راه را برای ادامه مسیر هموار می کند.

به گفته حضرتی 17 خانه تاریخی، 21 حمام و 16 آب انبار استان، ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه های گردشگری اقامتی با همکاری بخش خصوصی دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: از مجموع اعتبار 70 میلیارد ريالی میراث فرهنگی در سال جاری، 30 میلیارد ريال برای مرمت مسجد جامع، 30 میلیارد ريال برای دولتخانه صفویه و 10 میلیارد ريال هم برای امامزاده حسین (ع) اختصاص یافته است.

حضرتی در تشریح وضعیت دولتخانه صفویه هم گفت: در این سایت تاریخی تا پایان مطالعات باستان شناسی اقدامی صورت نخواهد گرفت اما نوروز 95 طرح جدید مرمت و توسعه دولتخانه رونمایی خواهد شد که چشم انداز کار را ترسیم می کند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.