تمام اعتبارات میراث برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری این اداره مصرف می شود لذا کار مرمت و تعمیر بناها به کندی پیش می رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از قزوین؛حضرتی ها مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال گذشته اعتبارات عمرانی استانی میراث فرهنگی  ۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان بود که ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت و فقط یک میلیارد تومان برای مرمت مسجدالنبی داده شد.

بگفته ی وی ، در حوزه اعتبارات عمرانی ملی هم پارسال حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و امسال با ۲.۵ برابر شدن اعتبارات این میزان به هفت میلیارد تومان رسیده است.

بگفته ی حضرتی ها ،امسال بااختصاص ۷ میلیارد تومان به میراث فرهنگی درصددیم مبلغ ۳ میلیارد تومان برای مرمت مسجد جامع، ۳ میلیارد تومان دولت خانه صفوی و یک میلیارد تومان هم برای مرمت امامزاده حسین اختصاص دهیم . 

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: برای نگهداری و مرمت بناهای تاریخی استان سالانه حداقل به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیازداریم تا کارهای مهم و اساسی متوقف نشود اما در خوشبیانه ترین حالت حدود پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می شود.

بگفته ی حضرتی ها در حال حاضر ۲۵۰۰ اثر تاریخی در استان شناسایی شده که تعدد آنها موجب شده نگهداری، مرمت و تعمیر همه آنها سالانه میلیاردها تومان اعتبار نیاز داشته باشد که تامین نمی شود.

حضرتی ها همچنین از ثبت هزار تپه و محوطه تاریخی در استان قزوین خبر داد و گفت: ۶۰۰ محوطه تاریخی به تازگی شناسایی شده است که صیانت از آنها با جدیت پیگیری می شود.

وی با ابراز نگزانی از محدودیت های ایجاد شده برای سرمایه گذاری در قزوین گفت: در حوزه گردشگری متاسفانه پروسه کار بسیار طولانی است و محدودیت های زیادی برای سرمایه گذار ایجاد می شود و کسی در عمل حامی این گروه نیست به همین دلیل هنوز یک هتل در شهر ساخته نشده و کارها متوقف است.

مدیر کل میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت های استان قزوین گفت: می توانیم خانه های تاریخی خود را با حدود ۳ میلیارد تومان به هتل و مهمانپذیری سنتی و زیبا تبدیل کنیم که برای گردشگر خارجی هم جذاب باشد و نمونه بارز آن در خانه بهروزی تجربه موفقی بود که می تواند تداوم یابد.
حضرتی اظهارداشت: ۱۷ خانه تاریخی، ۲۱ حمام و ۱۶ آب انبار در استان قزوین ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه های گردشگری را دارد که امادگی کامل داریم در این زمینه با بخش خصوصی همکاری کنیم.

وی همچنین گفت: در سالهای گذشته ساختمان سازی با رکود مواجه شد و امروز واحد های متعددی بدون استفاده مانده و فروش نرفته است که می توانیم با اجرای طرح «هتل آپارتمان» از سرمایه های کوچک بخوبی استفاده کنیم و به نیازها نیز پاسخ دهیم.

انتهای پیام/پ



برچسب ها: هتل ، بناهای تاریخی ، حرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.