مرمت و بهسازی بخش هایی از ایوان شمالی مسجد جامع عتیق قزوین در دست اجراست.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از قزوين ؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: هزینه این اقدام از محل اعتبارات ملی و با نظارت کارشناسان مرمت میراث فرهنگی اجرا می شود.

محمدعلی حضرتی افزود: بند کشی آجرهای این ایوان که در اثر آتش سوزی دو سال پیشِ مناره غربی دچار آسیب شده و همچنین از بارندگی های بعدی، آسیب دیده بود، نیازمند مرمت اساسی است.

به گفته وی مرمت و بازسازی کاشیکاری و روغن کاری گلدسته ضلع شرقی، مرمت و بازسازی آجرکاری و پوسته آجری ایوان و بازسازی بندکشی و بندهای مهری نیز از جمله اقداماتی است که در مرمت ایوان شمالی انجام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی اضافه کرد: اوایل تیر امسال نیز ایوان جنوبی این بنای تاریخی شامل پیشانی و رسمی بندی زیر ایوان به همراه نازک کاری جلوخان مسجد مرمت شده بود.

مسجد جامع عتیق یا کبیر با 12 هزار و 500 متر مربع وسعت در حاشیه غربی خیابان شهدا (سپه) قزوین، از کهن ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که با شماره 121 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قدیمی ترین بخش این مسجد در سال 192 هجری قمری به دستور هارون الرشید بنا شده است؛ شش کتیبه گچبری مقصوره خمار تاشی این مسجد نیز شهرت جهانی دارد.


انتهاي پيام/ ا


برچسب ها: مرمت ، مسجد ، عتیق ، بهسازی ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.