آیت الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: تبیین اندیشه‌های باطل به صورت کلی از راه هنر انجام می‌شود و راهکار مناسب مقابله با این اندیشه‌ها از راه هنر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی ظهر امروز در همایش ملی فقه هنر که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه عملیه قم برگزار شد گفت: با استفاده از روش اجتهادی، در باب فقه هنر می‌توان به نکات جدیدی برای حل مشکلات هنر موجود در جامعه اسلامی پرداخت.

آیت الله محمدجواد لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: نگاه فقیه در حوزه هنر تغییر می‌کند، اکنون تبیین اندیشه‌های باطل به صورت کلی از راه هنر انجام می‌شود و راهکار مناسب مقابله با این اندیشه‌ها از راه هنر است.

وی افزود: فقه هنر، رسانه و حکومت زیر مجموعه فقه اجتماعی است و فقیه باید در میان ملاک‌هایی که در میان فقه فردی و اجتماعی وجود دارد، انتخاب شایسته را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌ حوزه‌ها، نشست‌های فقهی و دروس خارج باید به بررسی ملاک‌های فقه اجتماعی بپردازند تا بتوانند ملاک‌های فقه اجتماعی و فردی را برای مخاطبان مورد نظر تشریح کنند.

وی تصریح کرد: روایات مشخص بسیاری مطرح شده که در آنها شطرنج حرام است و لزومی ندارد که فقیه به آن بپردازد، یکی از راه‌های ورود به فقه هنر این است که به عنوان مافوق بپردازیم؛ در جلسات فنی باید عملکرد روش صحیح اجتهادی در حوزه فقه هنر بررسی شود، زیرا در این روش عنوان‌های کلی مطرح شده است.

وی عنوان کرد: اکنون در برخی نمایش‌ها و فیلم‌ها، زن‌ها به جای مردها و مردها به جای زن‌ها بازیگری می‌کنند و برخی از فقها می‌گویند این امر حرام است زیرا نباید مردان و زنان لباس یکدیگر را بپوشند، در صورتی که بر اساس مآخذ فقه، در مورد حرام بودن این ارتباط‌ها از اصطلاح قصد تشبه به معنای برآورده شدن انتظارات مرد توسط زن یا برعکس استفاده شده است.

در پایان خاطر نشان کرد: حوزه فقه هنر ظرافت‌های بسیاری دارد که باید این ظرافت‌ها توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد، ضرورت جامعه بشری هنر است، زیرا بشر نمی‌تواند از هنر جدا شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.