مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: تقسیم عوارض آلایندگی صنایع بزرگ میان شهرداری‌ها، باید منطبق بر شعاع تاثیرگذار آلودگی باشد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، بیوک رئیسی در جلسه هماهنگی اجرای دستورالعمل نحوه پرداخت اعتبارات عوارض آلایندگی به شهرداری‌های مشمول قانون اظهار کرد: استقرار یک واحد صنعتی در حوزه جغرافیایی یک شهرستان، الزاما به مفهوم تاثیرپذیری شهرستان مذکور از آلایندگی آن صنعت نیست و ممکن است جریانات اقلیمی، برای وزش باد و شعاع آلایندگی صنعت، شهرستان‌های دیگر را نیز تاثیر آلایندگی یک واحد صنعتی بزرگ قرار دهد و بدین دلیل باید تقسیم عوارض آلایندگی صنایع بزرگ میان شهرداری‌ها منطبق بر شعاع تاثیرگذار آلودگی باشد.
وی با اشاره به عدم امکان مرزبندی جغرافیایی در انتشار آلودگی‌های زیست محیطی اضافه کرد: آب‌های جاری در صورت آلوده شدن توسط یک واحد می‌تواند شعاع آلودگی را از مرز شهرها و استان‌ها تا سرزمین‌های کشورهای دیگر نیز افزایش دهد.
وی با تاکید بر حساسیت تدوین دستورالعمل نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری‌های شهرهای متاثر از آلودگی صنعت اضافه کرد؛ طرح مطالعه و تعیین شعاع انتشار و تاثیرگذاری صنایع آلاینده بزرگ استان در دست تدوین بوده و نتایج حاصل از آن ملاک عمل تقسیم عوارض مذکور در بین شهرداری‌های استان خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به تقسیم‌بندی شهرهای استان به سه گروه از نظر شدت مواجهه با آلاینده‌های زیست محیطی اضافه کرد؛ تا زمان تدوین طرح مطالعاتی فوق الذکر، بر اساس تقسیم بندی مذکور نسبت به تقسیم و پرداخت عوارض به شهرداری‌ها توسط اداره کل امور مالیاتی استان اقدام لازم به عمل خواهد آمد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.