تبریز؛

عضویت 7 هزار بیمار در انجمن دیابت آذربایجان شرقی

رییس انجمن دیابت اذربایجان شرقی از افزایش خطر بیماری دیابت نوع 2 ابراز نگرانی کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ محمد هاشمی اعلام کرد:22 درصد بیماران دیابتی مبتلا به دیابت نوع یک و 78 درصد مبتلا به دیابت نوع 2هستند و همچنین آمار دقیقی از بیماران دیابتی آذربایجان شرقی در دست نیست.

رییس انجمن دیابت آذربایجان شرقی همچنین گفت: :درصورتی که بیماران دیابنی آموزش های لازم را کسب کنند می توانند آن را کنترل کنند.

وی با اشاره به ضرورت آموزش بیماران مبتلا به دیابت افزود: نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی در چگونگی درمان این بیماری و تزریق اشتباه مقدار انسولین به بدن عوارض جدی دارد.

رییس انجمن دیابت آذربایجان شرقی با اشاره به عضویت 7 هزارمبتلا به دیابت نوع 2 درانجمن آذربایجان شرقی گفت : این انجمن با همکاری آموزش و پرورش در مدارس کلاس های آموزشی را دو روز در هفته برای پیشگیری از این بیماری برگزار می کند.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: آمارهای فدراسیون بین الملی دیابت نشان می دهد :از هر100هزارنفر، بیش از 3 درصد به بیماری دیابت نوع 2مبتلا می شوند ،و ایران بیشترین مبتلایان دیابتی را دارد.

دکتر علی رضا استاد رحیمی با بیان اینکه افراد چاق بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار دارند افزود : : کسانی که مشکل چاقی ندارند ولی بالای 30 الی 45 سال سن دارند باید با انجام آزمایش از بیماری دیابت پیشگیری کنند.

وی افزود : در هر 30ثانیه یک نفر قطع عضومی شود، در هر 7ثانیه یک نفر دیابتی می میرد و در هر 5ثانیه یک نفر به جامعه دیابتی اضافه می شود. استاد رحیمی با تاکید بر ضرورت غربالگری مسمتر افزود: با انجام آزمایش در هر شش ماه می توان از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزبیشترین عوامل مبتلا به دیابت را استفاده ناصحیح مواد غذایی مانند نمک،غداهای پرچرب، فست فود، نان سفید،برنج، وکاهش فعالیت های ورزشی درزندگی روزمره اعلام کردکه منجر به افزایش دیابت میشوند.

وی با اشاره به تاثیر افزایش قند خون بر اعضای بدن گفت: افزایش قندخون منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود.

رییس بیمارستان کودکان تبریز نیز با اشاره به کاهش سن مبتلایان به دیابت در آذربایجان شرقی گفت: درگذشته دیابت نوع 2 در بین بزرگسالان بیشتر شایع بود اما امروزه تعداد کودکان دیابتی هم افزایش یافته است.

دکترشیوا گفت: بیماری دیابت نوع 1در کودکان زیر 4 سال هم مشاهده شده و بیشترعلایم خود را در ابتدای فصل پاییز و زمستان نشان می دهد.

وی افزود: با کنترل قند خون و تزریق انسولین در منزل می توان این بیماری را کنترل کرد وبیماران دیابتی نباید بدون مشورت پزشک داروهای خود را قطع کنند.

دکترشیوا خاطر نشان کرد :بیماری دیابت نوع 2 بیماری ساده و بدون علایم است که بر اثر این بیماری از هر دو نفر فرد دیابتی، یک نفر از دیابت خود اطلاعی ندارد.

نازیلا فرین استادیار مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم اصلاح شیوه زندگی و ورزش به ویژه پیاده‌روی را برای افراد دیابتی مفید خواند وگفت: امروزه دیابت چهارمین علت شایع مرگ در اغلب کشورهای پیشرفته است.

فرین با اشاره به اینکه بیماری نوع یک علایم خاصی ندارد افزود:در صورتی که افراد به تکرر ادرار، پرخوری، بهبود آهسته زخم ، خواب الودگی و تشنگی زیاد دچار هستند باید به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت قند خون آنها بررسی شود.

وی به افراد چاق و کم تحرک هشدار داد: خطر دیابت در کمین آنهاست .

همچنین تعدادی از مسولان داروخانه های اذربایجان شرقی می گویند :داروهای بیماران مبتلا به دیابت به ندرت درهمه داروخانه ها یافت می شود .
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد عالي مشك عنبر
۰۱:۴۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
باسلام عرض ادب واحترام بنده مددكاراموراجتماعي كميته امداد بودام كه بازنشسته شده ام و علاقه بسياري دارم بطور نيروي افتخاري در خدمت شما باشم و همكاري نمائيم.