مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تاکنون 93 درصد اراضی گندم استان در سطح 400 هزار هکتار به زیر کشت پاییزه رفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ زارع تالی در جلسه بررسی مشکلات کشت پاییزه شهرهای جنوب آذربایجان شرقی در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراغه با بیان اینکه پیش بینی می شود، در سال زراعی جاری 427 هزارهکتار اراضی گندم زیر کشت رود، افزود: هم اکنون 85 درصد اراضی گندم آبی به میزان 74 هزارهکتار و 99 درصد اراضی گندم دیم به میزان 328 هزار هکتار کشت شده است.

وی اظهار کرد: برای کشت این میزان اراضی حدود 65 هزارتن بذر مصرف شده که شامل 388 تن بذر پرورشی، سه هزار و 74 تن بذر مادری، 11 هزار و 185 تن گواهی شده و 50 هزار تن بذر خود مصرفی است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: این استان در کشت مکانیزه دیم با 75 درصد زیرکشت، رتبه اول کشوری را داشته و درکشت مکانیزه آبی نیز با 30 درصد زیرکشت رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

زارع تالی ادامه داد: الوند، ام وی 17، پیشگام، زرین، شیرودی، میهن و گنبد ارقام مصرفی گندم آبی و رقم های سرداری، آذر2، هما، باران و چمران ارقام گندم دیم است.

وی، پایین بودن میزان بیمه محصولات کشاورزی را مهم ترین چالش زراعت استان اعلام کرد و گفت: اصلاح قوانین و مقررات بیمه محصولات زراعی باید در راستای افزایش استقبال کشاورزان انجام شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان  یادآوری کرد: در سال زراعی جاری سه هزار و 298هکتار  گندم آبی و 27 هزار و 657 هکتار اراضی گندم دیم و 350 هکتار اراضی زیر کشت کلزا تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

زارع تالی خاطرنشان کرد: در سال جاری یک هزار و 420 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه درگردش برای کشاورزان تخصیص داده شده که این میزان برای کشت مکانیزه گندم ، حبوبات ، یونجه، جو، کلزا و گلرنگ اختصاص یافته و سهم هر شهرستان مشخص شده است.

وی، با اشاره به کاهش بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و گفت: از اول مهر تا 20 آبان دراین استان 66 میلی متر بارندگی رخ داده که در سال گذشته این آمار 106 درصد گزارش شده است.

زارع تالی افزود: شهرستان هریس با 125 میلیمتر بارندگی و هشترود با 100میلیمتر پربارش ترین و شبستر با 36 میلیمتر و عجبشیر و ملکان با 56 میلیمتر بارندگی کمترین بارندگی ها را به خود اختصاص داده اند.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.