مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: پیش بینی می شود حجم اصلی پساب های کشور در افق 1404 به بیش از 39 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هاشم امینی در همايش ملي مصرف بهينه آب در صنعت؛ چالش‌ها و راهكارها، با اشاره به اینکه شرکت آبفا وظیفه تامین آب شرب و بهداشتی بیش از 5 میلیون نفر را برعهده دارد، افزود: علاوه بر این جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب این جمعیت را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه میزان آب تجدیدپذیر کشور حدود 130 میلیارد مترمکعب در سال بوده که اکنون به زیر 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، گفت: در هر اقلیمی اگر این سرانه به 1100 مترمکعب برسد وارد تنش آبی و به کمتر از 1000 وارد بحران می شود.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان با تاکید بر اینکه امروز استان در شرایط بحران آب قرار گرفته است، گفت: سرانه آب تجدیدپذیر در استان اصفهان به کمتر از 1000 مترمکعب کاهش یافته که نشان دهنده قرار گرفتن آن در شرایط بحران است.

به گفته وی، بیش از 570 شهر در کشور در شرایط تنش آبی هستند و اصفهان، کرمان و یزد به خط قرمز حوزه شرب وارد شده‌اند.

امینی تاکید کرد: مدیریت مصرف آب راهکاری برای برون رفت از این بحران است و بخشی از آن به باز چرخانی و استفاده از پساب مربوط می ‌شود.

وی بیان داشت: شرکت آبفا در این راستا اقداماتی در حوزه شرب انجام داده و براساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و قراردادی با نظام مهندسی، برای استفاده از آب خاکستری در ساختمان منعقد کرده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان همچنین گفت: استان اصفهان در کاهش آب‌ بدون درآمد در کشور رتبه نخست را داراست به طوری که طی 8 سال گذشته آب بدون درآمد آن از 34 درصد به 17.25 درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین منابع آبی در بخش صنعت استفاده از پساب‌هاست، ادامه داد: پنج سال پیش، پیشنهاد استفاده از پساب برای آبیاری فضای شهری به شهردار وقت داده شد اما وی عنوان کرد تا زمانی که آب زاینده رود وجود دارد، نیازی به استفاده از پساب نداریم اما امروز در بحث استفاده از منابع آب سطحی و زیرزمینی شرایط خوبی نداریم.

امینی به مزایای استفاده از فاضلاب تصفیه شده اشاره کرد و گفت: کاهش تنش‌های آبی، ایجاد منبعی مطمئن برای تمام فصول، کاهش بار آلودگی رودخانه‌ها و سایر منابع آبی دریافت کننده فاضلاب و افزایش درآمد مصرف کنندگان با کاهش میزان کود دهی و افزایش محصول از مزیت‌های استفاده از فاضلاب تصفیه شده به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه حجم اصلی پساب های کشور شامل آب برگشتی کشاورزی، خانگی و صنعتی حدود 29 میلیارد مترمکعب تخمین زده می شود، پیش بینی کرد: این میزان در افق 1404 به بیش از 39 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان اضافه کرد: استفاده از پساب، افزایش بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست، کم شدن آلودگی و استفاده از آب های غیرمتعارف به صورت مستمر را به همراه دارد.

به گفته وی، 170 میلیون مترمکعب پساب در استان اصفهان وجود دارد که این میزان می‌تواند در کاهش تنش‌های آبی موجود در بخش صنعت چاره ساز باشد.

امینی با بیان اینکه استان اصفهان در استفاده از پساب در کشور پیشرو است، گفت: در شهرهای مبارکه و لنجان پروژه‌هایی در زمینه استفاده از پساب و تحویل آن به صنایع بزرگ صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: صنعتی در استان اصفهان وجود دارد که اکنون 500 لیتر بر ثانیه آب شرب را برای تامین حدود 400 مگاوات از برق استان را مصرف می‌کند که این توجیهی ندارد.


انتهای پیام/  س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.