رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: همایش ملی آب معدنی با رویکرد تجارت و صادرات در تاریخ ۲۹ مرداد ماه امسال در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، نعیم امامی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مهم‌ترین ظرفیت چهارمحال و بختیاری وجود منابع آبی است که باید به آن توجه ویژه داشت، اظهار کرد: این استان تا یک دهه پیش تأمین‌کننده 10 درصد منابع آبی کشور بود ولی به‌ دلیل کاهش بارندگی و تغییر اقلیم در سالیان اخیر، در حال حاضر بین 6 تا 7 درصد آب کشور را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 900 چشمه، چاه و منابع آهکی ارزشمند در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: بخش عمده‌ای از این آب‌ها هدر می‌رود و این استان برخلاف وجود منابع آبی ارزنده، در حال حاضر در تأمین آب آشامیدنی، آب موردنیاز صنایع و کشاورزی با چالش جدی روبه‌رو است.

رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: برای برون‌رفت از این چالش ضرورت دارد آب آشامیدنی از آب غیرآشامیدنی جدا شود و فرهنگ استفاده از آب معدنی به‌عنوان آب آشامیدنی به‌صورت جدی دنبال شود.

امامی تصریح کرد: در سطح ملی به این مهم بی‌توجهی شده است و هنگامی که وارد سیستم بانکی و فضای جذب اعتبار و تسهیلات می‌شویم گفته می‌شود آب معدنی توجیه اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 82 تا سال 87 مصرف آب معدنی از 3.6 لیتر برای هر نفر، امسال به 31 لیتر می‌رسد.

رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تأسیس شهرک تخصصی آب معدنی در شهرستان کوهرنگ گفت: در سطح استان 22 جواز تأسیس کارخانه آب معدنی صادر شده است که تاکنون کار احداث 11 کارخانه به اتمام رسیده است.

امامی با بیان اینکه این 11 کارخانه با سرمایه‌گذاری 640 میلیارد ریال و پیش‌بینی مصرف 460 میلیارد لیتر آب در سال احداث شده است، افزود: پیش‌بینی شده است در صورت فعالیت این تعداد، زمینه اشتغال 700 نفر در استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه از 11 کارخانه آب معدنی احداث شده در استان، در حال حاضر تنها 6 کارخانه فعال هستند، تصریح کرد: متأسفانه این تعداد محدود نیز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند.

رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری همایش آب معدنی در شهرکرد، افزود: این همایش در تاریخ 29 مردادماه در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با حضور مهمانان ملی و استانی، تولیدکنندگان، محققان و دانشگاهیان که در زمینه آب فعالیت می‌کنند برگزار می‌شود.

امامی گفت: امید است این همایش جرقه‌ای باشد برای اینکه 11 واحد آب معدنی مذکور به بهره‌برداری کامل برسند و زمینه ایجاد 700 اشتغال پیش‌بینی شده فراهم شود و به دنبال آن تمامی 22 طرح آب معدنی در استان فعال شود که در این شرایط زمینه اشتغال یک هزار و 500 نفر در استان فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بسته‌بندی آب معدنی در حوزه‌های تولید و صادرات، بررسی نقش مدیریت بازرگانی در تولید و صادرات آب معدنی، بررسی مسائل مالی و اقتصادی در زمینه توسعه این صنعت، بررسی جنبه‌های بهداشتی و درمانی آب معدنی و بازاریابی و چگونگی ورود به بازارهای جدید از محورهای این همایش است.

رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این همایش، همایشی علمی با رویکرد تجارت و صادرات است، افزود: تعداد 100 خلاصه مقاله به دبیرخانه مقالات این همایش واصل شده است که از این تعداد، 49 مورد برای ارائه در همایش برگزیده شده‌اند و 32 مقاله پذیرفته نهایی شده‌اند.

امامی خاطرنشان کرد: از 32 مقاله پذیرفته شده نهایی، 12 مقاله به‌صورت شفاهی در همایش ارائه می‌شود و 20 مقاله نیز به‌صورت پوستر در سالن‌های برگزاری همایش نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع این مقالات در مورد اقتصاد، تجارت، صادرات و بهداشت آب‌های معدنی است، افزود: 3 کمیته علمی، اجرایی و تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در این زمینه تشکیل شده است.

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
برچسب ها: همایش ، شهرکرد ، آب معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.