هرچند كه پیامدادن برای یک رویداد یا اتفاق مهم از آدمهای مهم برمیآید و من خود را شایسته آن نمیدانم، اما به دانشآموزانی كه برای شركت در مسابقه نور ابن هیثم فیلم میسازند، توصیه میكنم گذشته خود را بشناسند و بدانند كه گذشتگانشان در عرصه ادبیات همچون مولانا، فردوسی، خاقانی و... یا شخصیتهایی علمی همچون ابن هیثم، ابوعلی سینا، زكریای رازی، جابر بن حیان و... كه بودهاند و چه كردهاند و چه تاثیری بر تاریخ علمی كشورمان گذاشتهاند. بنابراین لازم است آنها این بزرگان را بشناسند. نقش بی بدیل دانشمندان مسلمان را درک كنند و بعد زندگیشان را به داستان و فیلمنامه و بعد از آن نمایش، فیلم یا سریال تبدیل كنند.
ما هم وظیفه داریم برای انواع هنرهای نمایشی به ویژه سینما ارزش قائل باشیم و فرصت بدهیم آنهایی كه دغدغه فرهنگی دارند و نه آنهایی كه به دلیل وجود بعضی روابط سراغ فیلمسازی میروند، درباره مفاخر و مشاهیر ایران و اسلام آثاری تولید كنند. بزرگان كشورمان نیز همواره بر دانستن تاكید كردهاند. برای مثال مولانا شاعر برجسته كشورمان برای اولین بار از عطار نیشابوری تاثیر پذیرفت و وقتی به تركیه رفت و در آن كشور اقامت گزید، همچنان خود را از دانستن و مكاشفه و تحقیق مبری ندانست و پیوسته كوشید تا درباره نویسندگان و شاعران برجسته دنیا بداند و بخواند. همین موضوع او را به یک چهره جهانی تبدیل كرد. خدمتكردن به كشور چنین معنایی دارد.
نوجوانان و دانشآموزان ما باید در عرصههای فرهنگی همچون تئاتر و سینما به شناخت بهتر شخصیتهای علمی روی بیاورند. فیلمسازان هم باید از متخصصان و اهالی فن كمک بگیرند نه صرفا سرمایهگذارانی كه دركی از هنر ندارند و به واسطه ثروتشان به این حوزه وارد میشوند.
من همچنین به نوجوانان و دانشآموزان میگویم كه هنر تنها به معنای شعر و موسیقی و تئاتر نیست. هنر به معنای شناخت سرزمینمان و چهرههای برجسته آن است. امیدوارم كه دانشآموزان فیلمساز در این مسابقه موفق و پیروز باشند و باز هم درباره تاریخ علم و دانش كشورشان فیلم بسازند.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/