دو سه سال پیش که سینما بحران هویت داشت و آن را فاضلاب و فاسد لقب دادند کسانی بودند که هیچ واکنشی به آن وضعیت نداشتند حالا حرف های این افراد برای من شنیدنی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تودیع و معارفه مدیر موسسه رسانه های تصویری با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حسین مسافر آستانه مدیر اسبق موسسه رسانه‌های تصویری، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، محمد احسانی مدیر شبکه یک و سید مصطفی ابطحی مدیر جدید موسسه رسانه های تصویری در سالن اجتماعات سازمان سینمایی برگزار شد.

نقدهای غیرمنصفانه فراموش شود

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با تقدیر و تشکر از زحمات مسافرآستانه در خصوص نقدها و نامه های سرگشاده انتقادی به سازمان سینمایی گفت: نقدها براساس محورها و شاخص های سینما باشد. اینکه اگر فیلمسازی مجوز ساخت و نمایش بگیرد حال سینما را خوب بداند و اگر نگرفت حال سینما را بد عنوان کند غیرمنصفانه است. حال سینما را به حال خودمان نباید گره بزنیم.

وی ادامه داد: ما خریدار محصولات کشورهای غرب نیستیم بلکه آنها نیازمند و تشنه دریافت محصولات فرهنگی، هنری و ادبی ایران هستند. کسانی که ایران را خریدار و تحت نفوذ غرب میدانند نه ایران را می شناسند نه غرب را.

ایوبی تصریح کرد: دو سه سال پیش که سینما بحران هویت داشت و آن را فاضلاب و فاسد لقب دادند کسانی بودند که هیچ واکنشی به آن وضعیت نداشتند حالا حرف های این افراد برای من شنیدنی نیست.

اولویت اصلی انجام کار است

حسین مسافرآستانه مدیر عامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری و مشاور فعلی رئیس سازمان سینمایی برای سخنرانی دعوت شد.

وی گفت: من کار مهمی انجام نداده‌ام که بخواهم راجع به آن صحبت کنم و چیزی بگویم موضوع اصلی این جلسه امری طبیعی است که من از این اتفاق خوشحالم بار سنگین مسئولیت را آقای ایوبی از روی دوش من برداشته هرچند در این دوره کوتاهی شده از جانب من بوده است.

وی افزود: از کسانی که به هر طریقی و به هر دلیلی من را مورد نوازش قرار دادند چه زمانی که حق داشتند و چه زمانی که دلایل دیگری برای این کار داشتند تشکر می‌کنم چون من را متوجه کوتاهی‌هایم کردند شاید در این دوره باعث دل‌آزردگی دوستانم شدم باید مرا ببخشند چون اولویت اصلی من کار بود امیدوارم دکتر ابطحی بیشتر از من مدیریت رسانه‌های تصویری موفق باشد و برایشان آرزوی سربلندی دارم از همه کم‌کاری‌ها و دل‌آرزدگی‌ها حلالیت می‌طلبم پس از اعطای حکم جدید وی که مشاور رئیس سازمان سینمایی بود حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به بیان سخنانی پرداخت.

وی گفت: با حسین مسافر آستانه دو دهه است که آشنایی دارم و برنامه‌های فرهنگی مشترکی در خارج از کشور باهم داشته‌ایم موسسه رسانه‌های تصویری یکی از سخت‌ترین بخش‌های سازمان سینمایی است که با انتظارات و توقعات مردم و مسئولان همراه است و مبارزه با قاچاق فیلم بر عهده این مرکز بوده است خیلی از مدیران که خود من هم جز آنها هستم مدیر سابق می‌شوند اما حسین مسافر آستانه یک هنرمند است و ما هنرمند سابق نداریم چون همیشه در صحنه است.

ایوبی ادامه داد: در سینما مشکل متن و فیلم‌نامه داریم اما در تئاتر این طور نیست چون نویسندگان خوبی داریم که همیشه در حال نوشتن نمایشنامه هستند برای کار مشترک بین سینما و تئاتر در صدد تشکیل یک گروه بودیم که مثل هنر تجربه یک بخش از سینما شود این طرح را به نام گروه سینمایش به آقای مسافر آستانه ارائه کردیم تا با مطالعه به اجرا و برگزاری برسد.

وی در خصوص مدیرعامل جدید موسسه رسانه‌های تصویری بیان کرد: جامع‌نگری یا پختگی مشورت‌پذیری و توجه زیاد ایشان به فرهنگ کشور دلایل انتخاب ایشان بود و ان شا الله این انتصاب منشا تحولات بزرگ در فرهنگ کشور شود یکی از طرح‌هایی قرار است که با مدیریت ایشان گسترش دهیم طرح VOD است که طرفداران زیادی مواجه خواهد شد تصور کنید خانواده‌ها در خانه خود به تولیدات سمعی و بصری دسترسی دارند و می‌توانند این گنجینه را در خانه داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی در خصوص موضوع قاچاق فیلم‌ها بیان کرد: مبارزه با پدیده شوم قاچاق فیلم که با مدیریت ایشان چند وقت قبل هم در خصوص آن اقدام شد یکی از موضوعات مهم مورد نظر ایشان است اما از نظر من ساختار بین‌الملل موسسه‌ رسانه‌های تصویر آن طور که مطلوب است شکل نگرفته و باید سرو سامان پیدا کند.

نقد بر اساس محور و شاخص باشد

ایوبی با ابراز خرسندی از اهمیت دادن دلسوزان سینما به مسائل سینمایی گفت: نامه‌های سرگشاده و سر بسته‌ای به دست می‌رسد که پاسخ ندادن به آنها اسائه ادب است و باید نقدها بر اساس محورها و شاخص‌ها باشد.

وی افزود: کالاهای سبد سینمای ایران مشخص است و در شرایطی که در تمام جهان سینما با بحران تماشاگر مواجه است سال گذشته کشور چین و ایران افزایش مخاطب داشته است چین با محصولات هالیوودی و ایران با محصولات داخلی خودش.

مسئولان فرهنگی مدیریت جهادی می‌کنند

در هیچ دوره‌ای تا این حد وزیر فرهنگ به بخش خصوصی توجه نداشته است به برکت فیلم محمد رسول الله شصت سانس سینما مجهز شد و به عدد صد رسید اما این دو سال وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در دولت یازدهم ماه رمضان دولت با کمبود بودجه و هزینه‌های مالی مواجه بوده اما باز هم این شیوه حمایت را نمی‌پسندم چون باید سازمان سینمایی حمایت بیشتری از فیلم‌ها داشته باشد.

گفتنی است اجرای طرح مشترک بین سینما و تئاتر به نام سینمایش به مسافر آستانه سپرده شد.

فیلم‌سازانی هستند که داوطلب‌ شدند از حمایت دولتی برای فیلم‌سازی صرف نظر کنند تا بودجه به جوان‌ها برای ساخت فیلم داده شود. این دوستان برای من خیلی عزیز هستند و ما برای شروع از این فیلم‌ساز‌ها که داوطلب شده‌اند از کمک دولت صرف نظر کنند، آغاز می‌کنیم.

وی در خصوص انتقادات مطرح شده از محصولات مشترک سینمایی بین ایران و کشور‌های دیگر اظهار داشت: کسانی که این گونه فیلم‌سازی را نقد می‌کنند، ایران و غرب را نشناختند. اگر کسی ظرفیت ایران را بشناسد، می‌فهمد که غرب نیازمند محصولات ادبی، فرهنگی و هنری ایران است. آنها تشنه ادبیات ایرانی هستند و ایران خریدار نیست بلکه فروشنده محصولات هنری و فرهنگی است. یک مقاله در خصوص ایران به چاپ رسیده که در آن ایران را با 60 درصد جوان زیر 35 سال، به عنوان کشور مهم و جوان یاد کرده‌اند. همچنین 70 درصد جمعیت شهر‌نشین و 98 درصد فرد باسواد بین 15 تا 65 سال در ایران وجود دارد و بیشترین جمعیت مهندس را به خود اختصاص داده است.

ایوبی بیان کرد: سالی 6500 فیلم در جهان ساخته می‌شود که در ایران 80 فیلم ساخته می‌شود. هیچ جشنواره‌ای در دنیا بدون حضور ایران نیست.

پس از سخنان ایوبی از سید مصطفی ابطحی دعوت به دریافت حکم مدیر عاملی رئیس مؤسسه رسانه‌های تصویری شد.

وی پس از دریافت حکم خود با اشاره به پیشرفت‌های فرهنگی و انتقال پیام‌های فرهنگی ایران به جهان، گفت: خوشحالیم که فرهنگی را به عنوان کار و شغل برگزیدیم و باید در مقابل این فرهنگ اصیل خاضع بود. امروز از دریچه تصویر می‌توان این فرهنگ را انتقال داد. سینما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی افزود: در کنار سینما بخش ویدئویی خانگی و نمایش فیلم‌های سینمایی به صورت وی سی دی و دی وی دی باعث شده مردمی که به سینما دسترسی ندارند، فیلم‌های سینمایی ایران را ببینند. این نیازی بود که نسبت به آن غفلت شده بود اما با تولد مؤسسه رسانه‌های تصویری این بخش سر و سامان یافت.

ابطحی ابراز داشت: ما شهر‌هایی داریم که دسترسی به سینما ندارند ولی علاقه‌مند و مشتاق دیدن فیلم‌های سینمایی هستند. مأموریت اصلی تلویزیون پخش فیلم نیست و باید سینما خلأ نمایش فیلم را به گونه‌ای دیگر پر کند. نباید فیلم‌های درجه 2 و 3 در این حوزه تولید شود. محتوا و سطح تکنیکی بالا باعث می‌شود مردم از سینما نیز انتظار فیلم‌های خوب داشته باشند. از لحاظ تکنیکی بازیگری و کارگردانی در این بخش باید ارتقای کیفیت و محتوا را داشته باشد و قوانین سختگیرانه‌ای برای تولید فیلم اعمال شود.

وی با بیان این  مطلب عنوان کرد: در عرصه رقابت باید سطح خودمان را بالا ببریم تا مخاطب را از دست ندهیم. سینما و صنعت فرهنگ و هنر اگر مخاطب را از دست بدهد، نابود می‌شود.

مدیرعامل فعلی مؤسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به گسترش VOD گفت: پروژه اساسی مؤسسه رسانه‌های تصویری و سازمان سینمایی گسترش VOD است که اگر پشت آن برنامه و فهم و تصمیم مناسبی باشد، می‌تواند تحول بزرگی را رقم بزند. ما همراه بخش خصوصی هستیم و رقابتی با آن نداریم. در حوزه بین‌الملل نیز در ایام پساتحریم به دنبال تقویت حلقه‌های سینمای ایران در عرصه بین‌الملل هستیم.

وی با تشکر و تقدیر از پیگیری‌ها و دلسوزی‌های رئیس سازمان سینمایی گفت: آقای ایوبی همیشه ایده‌های جدید و خوب دارد که با وجود اینکه همه مدیران فرهنگی با عشق و علاقه کار می‌کنند، نتوانستند این ایده‌های ارزشمند را اجرایی کنند. ما باید با پیشرفت فرهنگی در صف دشمن نفوذ کنیم و بر آنها مسلط شویم.

وی با تقدیر از زحمات حسین مسافر آستانه بیان کرد: آقای مسافر آستانه هرگز خلعت زیبای هنر را از قامت خود دور نمی‌کند و همیشه در دنیای هنر و تئاتر باقی خواهد ماند. ما نباید بگذاریم عده‌ای با پرداختن به حواشی مدیران‌مان را از کارشان غافل و دور کنند، چون اگر این کار را کنند به فرهنگ ضربه می‌زنند نه به مدیران.

در پایان مراسم از طرف محمد احسانی مدیر شبکه یک، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی، محمد حیدری دبیر جشنواره فجر و مدیر عامل موزه سینما، طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای هنر  تجربه، بشردوست مدیر کل حراست سازمان سینمایی، رسول صادقی مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مجیدی خزانه‌دار مؤسسه رسانه‌های تصویری هدایایی به حسین مسافر آستانه اهدا شد و وی به شوخی گفت: مراسم تودیع خیلی خوب است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار