جعفری گفت: ما از سال گذشته بودجه انتشارات دفاع مقدس را قطع کردیم. اگر انتشاراتی نمی‌تواند خودش را تامین کند، دلیلی ندارد به آنها یارانه بدهیم.

علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که عموم انتشارات دولتی تولید کتاب‌های دفاع مقدس را در سبد محصولات خود دارند. آیا تمام این کتاب‌ها از سوی مخاطب خوانده می‌شود؟ گفت: ما حداقل حدود ۴۰۰ ناشر خصوصی داریم، که در حوزه دفاع مقدس فعال هستند. بخش دولتی نباید رقیب بخش خصوصی باشد. ما باید بخش‌های خصوصی را تقویت کنیم، تا در این حوزه ضرر نکند. بنده تاکیدم بر این بوده که در حوزه‌هایی ورود کنیم، که در حوزه اقتصاد منفعت چندانی برای ناشر ندارد؛ مثل تاریخ شفاهی و برخی پژوهش‌های بنیادین که چندین سال طول می‌کشد تا خروجی بدهد.

جعفری در پاسخ به این سوال که آیا زیاد شدن ناشران دفاع مقدس منجر به انتشار کتاب‌های فاقد محتوا و بی‌کیفیت نمی‌شود؟ تصریح کرد: بله، البته از سال گذشته مسئولیت ارزیابی کتاب‌های دفاع مقدس به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شده است و کار‌های ضعیف و نامناسب برای مخاطب از دور انتشار خارج شده است. 

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که بودجه‌های دولتی پشتوانه تولید آثار ضعیف است. به همین دلیل برای ناشر فرقی نمی‌کند کتابش مخاطب داشته یا نداشته باشد، توضیح داد: بله، یکی از مشکلات تولید آثار بی‌کیفیت همین بوده است. ما از سال گذشته بودجه انتشاراتی که در حوزه دفاع مقدس کتاب تولید می‌کردند، قطع کردیم. ما گفتیم پولی به شما نمی‌دهیم، تا بخواهید صرفاً کتاب چاپ کنید، انبار کنید، بعد بخواهید بفروشد، اما فروش نرود و بخواهید کتاب‌ها را هدیه دهید. اگر انتشاراتی هستند که قادرند خودشان را تامین کنند و اقتصادشان را به چرخانند، ادامه دهند. اگر نمی‌توانند دلیلی ندارد به آنها اعتبار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فروش کتاب‌های انتشارات راضی‌کننده باشد، مشمول حمایت‌های مالی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار می‌گیرد؟ بیان کرد: این انتشارات از جهت خرید کتاب حمایت می‌شوند. یعنی اگر کتابی جزو آثار برجسته باشد، ما آن کتاب‌ها را به اندازه مثلاً ۲۰۰ اثر می‌خریم، تا از آن انتشارات حمایت شود. تا الان هم ۲۷ انتشارات زیر مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستند.

جعفری در پاسخ به این سوال که در حالی شما می‌گویید کتاب‌های دفاع مقدس بالاترین اقبال مخاطبان را دارد، که جواد کامور بخشایش، پژوهشگر و مولف حوزه دفاع مقدس وضعیت ناشران این حوزه را غم‌بار توصیف می‌کند، گفت: من معتقدم حوزه دفاع مقدس هم نسبت به سایر حوزه‌ها عناوین بیشتری کتاب روانه بازار کرده و هم تیراژ و مخاطب خوبی را جذب کرده است. در نتیجه، منجر به تقویت اقتصاد نشر شده است.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: تا الان بیش از ۳۷ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است. فقط در سال گذشته بیش از ۲۴۰۰ عنوان کتاب جدید روانه بازار شده است. این آمار نشان می‌دهد حوزه دفاع مقدس حوزه پر باری است. اگر ناشر مخاطب نداشته باشد، کتاب منتشر نمی‌کند. چون بخشی از صنعت نشر را اقتصاد می‌چرخاند. اگر این صنعت نتواند هزینه‌های خود را جبران کند، کتابی منتشر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ممکن است تیراژ کتاب‌ها کم باشد، توضیح داد: بخشی از این مشکل مربوط به گرانی کاغذ است. گرانی کاغذ باعث کاهش قدرت خرید مخاطب شده است. در نتیجه، کتاب در سبد فرهنگی مردم کمتر جا گرفته است. باید به مردم برای خرید کتاب‌ها یارانه اختصاص داده شود. همانطور که در نیازمندی‌های فیزیولوژی مردم یارانه داده می‌شود، در حوزه فکری و اندیشه‌ای باید یارانه داده شود. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار