جدیدترین آمارها نشان می دهد شمار جان باختگان حادثه ازدحام جمعیت در مراسم حج در عربستان سعودی دست کم 1399 نفر است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت: جدیدترین آمارها نشان می دهد شمار جان باختگان حادثه ازدحام جمعیت در مراسم حج در عربستان سعودی دست کم 1399 نفر است. این آمار 630 نفر بیشتر از ارقام رسمی منتشر شده از سوی مقامات عربستان سعودی است.

آمار مربوط به جان باختگان این حادثه در حالی اعلام شده است که عربستان سعودی با تهدیدهای مختلفی از جمله گروه تروریستی داعش، جنگ در یمن علیه شیعیان و کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی روبرو است که منابع مادی این کشور را تضعیف کرده است.

حادثه منا وخیمترین حادثه مرگبار در برگزاری مراسم حج طی ربع قرن گذشته بوده است. هر گونه فاجعه در جریان برگزاری مراسم حج به معنای آسیب رسیدن به وجهه عربستان سعودی به عنوان اداره کننده مقدس ترین اماکن اسلامی است. 

عربستان سعودی در جریان برگزاری مراسم حج امسال، شاهد دو فاجعه بود. نخستین فاجعه در تاریخ یازدهم سپتامبر و بر اثر سقوط یک جرثقیل در مسجد الحرام در مکه رخ داد. در جریان این حادثه 111 نفر جان باختند.

بروس ریدل، یک افسر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که اکنون ریاست بخش طرح های اطلاعاتی موسسه بروکینگز را در واشینگتن به عهده دارد در یادداشتی که طی هفته کنونی در یکی از وبلاگ های این اندیشکده منتشر شد نوشت: بی اعتبار شدن نحوه اداره امور حج در عربستان سعودی باعث آسیب دیدن و تضعیف وجهه و مشروعیت این کشور در جهان اسلام می شود.

آمارهای آسوشیتد پرس درباره شمار جان باختگان این حادثه، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی 18 کشور از مجموع بیش از 100 کشوری است که حجاج آنها در مراسم حج امسال حضور داشتند. 

ایران اعلام کرده است شمار حجاج جان باخته این کشور در این حادثه 465 نفر است. مقامات مصر نیز آمار 148 نفر و مقامات اندونزی هم آمار 120 نفر را اعلام کرده اند.

دیگر آمارهای اعلام شده از سوی کشورهای شرکت کننده در مراسم حج امسال از قرار زیر است: نیجریه 99 نفر، پاکستان 89 نفر، هند 81 نفر، مالی 70 نفر، بنگلادش 63 نفر، سنگال 54 نفر، بنین 51 نفر، کامرون 42 نفر، اتیوپی 31 نفر، مغرب 27 نفر، الجزایر 25 نفر، غنا 12 نفر، چاد 11 نفر، کنیا هشت نفر و ترکیه سه نفر.

مقامات عربستان سعودی اعلام کرده اند ارقام رسمی جان باختگان در این حادثه 769 نفر و شمار زخمیان نیز 934 نفر است و این آمار از دقت برخوردار است.

این در حالی است که تحقیقات درباره علت وقوع این حادثه اسف بار همچنان ادامه دارد و مقامات عربستان سعودی از تاریخ 26 سپتامبر (4 مهر) تا کنون، آمارهای مربوط به قربانیان را به روز رسانی نکرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار