گفته می‌شود وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پیشنهاد پسر قذافی را برای انجام مذاکرات صلح نپذیرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان فاکس نیوز در گزارشی اختصاصی نوشت ایمیل‌های بدست آمده نشان می‌دهد سیف الاسلام قذافی، پسر دیکتاتور معدوم لیبی، در ماه مارس سال 2011 (31 روز منتهی به 12 فروردین 90) از ستاد مشترک ارتش آمریکا برای برقراری صلح در لیبی کمک خواسته بود؛ اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، این درخواست را نپذیرفت.


در یکی از این ایمیل‌ها خطاب به ستاد مشترک ارتش آمریکا آمده است: «رابط ما می‌تواند شرایط گفت و گوی حضوری با سیف الاسلام قذافی را فراهم کند. در صورت کمبود زمان برای انجام چنین کاری، می‌توانیم این جلسه را از طریق اسکایپ یا کنفرانس تلفنی برگزار کنیم. هنوز برای دستیابی به راه‌حلی صلح آمیز و ممانعت از ریخته‌شدن خون‌های بیشتر فرصت هست».


بنابر این گزارش، کلینتون از ژنرال چارلز جاکوبی، مسئول طراحی عملیات ناتو و ائتلاف در لیبی، خواست به این ایمیل‌ها پاسخ ندهد. تنها کسی که اجازه مذاکره با پسر قذافی را داشت، سفیر آمریکا در لیبی بود و سایر مقامات ارشد این کشور از انجام مذاکره منع شدند.


آمریکا مدتی بعد، 19 مارس (29 اسفند 1390)، حملات هوایی خود را در لیبی برای براندازی حکومت قذافی آغاز کرد. معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، نیز 7 ماه بعد به دست مخالفان کشته شد.


بر اساس این گزارش، شواهد فاش شده حاکی از آن است که اظهارات دولت اوباما درباره پایان دادن به مشکلات جهان از طریق گفت و گو و دیپلماسی ادعایی بیش نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار