یک کارشناس حوزه مسکن در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی که به تازگی در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مد نظر قرار گرفته است گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در کشوری مانند ایران که تعداد خانه‌های خالی آن بر اساس تعریف جهانی، طبیعی است، توصیه نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیت‌الله ستاریان  افزود: وقتی در ایران هزینه اجاره‌بها تا این اندازه بالاست و گاهی یک مستأجر باید تمام درآمد یک شیفت کاری خود را برای اجاره پرداخت کند،  هیچ دلیلی ندارد که موجران خانه‌های خود را خالی نگه دارند این قانون در کشورهایی پاسخگوست که مبلغ اجاره‌بها با هزینه اجاره‌داری برابری می‌کند.

وی افزود: مطرح کردن چنین مواردی از سوی دولتمردان و قانونگذاران کشور به این دلیل است که آنها اطلاعات زیادی از بخش مسکن ندارند.

ستاریان گفت: در کل کشور شاید حدود یک میلیون و 400 خانه خالی وجود داشته باشد که البته بخشی از آن مربوط به خانه‌های روستایی است که تخلیه شده و باید از این آمار حذف شوند.

به گفته این کارشناس بخش مسکن و استاد دانشگاه، در تهران نیز حدود 400 هزار خانه خالی وجود دارد که تعداد آن طبیعی است ضمن اینکه در شهرهای توریستی نیز وجود 8 درصد خانه خالی طبیعی محسوب می‌شود و در تمام نقاط دنیا وضع به همین گونه است.

ستاریان تصریح کرد: طرح چنین مسائلی در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی‏‌، قبل از هر چیز قیمت مسکن را افزایش می‌دهد در حالی که دولت باید منابع لازم را به سازنده‌ها برای تولید هر چه بیشتر مسکن برساند.   

وی با اشاره به اینکه از از سال ٩٢ تا ٩٤ میزان تولید مسکن به پایین‌ترین حد خود رسیده است، گفت: امسال نیز ٥٠ درصد کمتر از سال پیش مسکن تولید کرده‌ایم در حالی که نیاز به مسکن در کشور کاهش نیافته است و باید فکری برای آن کرد.

منبع:صدای اقتصاد
انتهای پیام/
برچسب ها: خانه ، مالیات ، خالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار