جنگنده‌های اف35، گاف بزرگ نیروی هوایی آمریکا

طراحی و ساخت جنگنده‌های اف35 یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های نیروی هوایی آمریکا با شکست مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک؛ بحث‌های زیادی درباره استفاده از جنگنده فوق مدرن اف35 در نیروی هوایی آمریکا وجود دارد. این پروژه پر‌هزینه با هدف از رده خارج کردن دیگر جنگنده‌های سری JSF آمریکا انجام شد؛ اما با گذشت چند سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

پنتاگون تاکنون 100 میلیارد دلار برای تکمیل پروژه جنگنده‌های اف35 هزینه کرده است که به گفته منتقدان، می‌توانست این پول را صرف خرید 740 فروند جنگنده اروپایی "یوروفایتر تایفون" کند. "جیمز هاسیک،" یکی از مقامات ارشد مرکز امنیت بین‌المللی آمریکا در این باره گفت: آمریکا نزدیک به یک قرن است که جنگنده‌ای از فرانسه خریداری نکرده‌اند. نیروی هوایی آمریکا پروژه‌های پر‌هزینه زیادی در سالهای گذشته اجرا کردن که اغلب آنها به نتیجه دلخواه نرسید. زمانیکه "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا بود، در سال 2009 (1388) 187 فروند جنگنده اف22 ساخته شد؛ اما با وجود صرف بودجه‌ای چند هزار میلیارد دلاری، این پروژه به نتیجه نرسید و تولید این جنگنده‌ها در همین سطح متوقف شد.

نیروی زمینی و نیروی دریایی آمریکا نیز امید زیادی به جنگنده‌های فوق مدرن اف35 بسته بود تا در عملیات مختلف، امنیت آسمان را تضمین کند؛ اما نتیجه کار آن نشد که نیروی هوایی وعده داده بود. بزرگترین ایرادی که به این جنگنده وارد است قدرت پایین مانور آن در مقایسه با اف22 است. یک کارشناس نظامی استرالیایی در این باره گفت: آمریکا از جنگ ویتنام درس نگرفت. در آن دوران جنگنده‌های اف22 قدرت مانور ضعیفی داشتند و هم‌اکنون شاهد معرفی جنگنده‌ای به مراتب ضعیف‌تر و پر‌ایراد‌تر از مدل قبلی هستیم.

به ادعای مقامات نیروی هوایی آمریکا، اف35 دارای رادار و سنسورهای پیشرفته‌ای برای موقعیت‌یابی دقیق هیتند؛ اما در عمل امکانی فراتر از مدل‌های 40 ساله اف16 به خلبان ارائه نمی‌دهد.  ساخت نسل پنجم جنگنده‌های اف - 35 یکی از گرانترین پروژه‌های دفاعی تاریخ آمریکا بوده است که در 7 سال گذشته هر بار به دلیلی رونمایی و استفاده از آن به تاخیر افتاده است. وزارت دفاع آمریکا چندی پیش اعلام کرد با صرف 160 میلیارد دلار هزینه، این جنگنده را  تابستان امسال به درمی‌آورد. تردیدهای زیادی درمورد کارآمد و مقرون به صرفه بودن جنگنده‌های اف35 وجود دارد که آینده آن را در هاله‌ای از ابهام برو برده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۳:۳۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
به خدااگه اف10000000000000 هم درست کنید باتیرکمون مگسی میزنم پرپر بشه.
آخرین اخبار