حتی پیش از آن که مذاکرات شروع شود، مخالفان "باراک اوباما"می‌گفتند تلاش‌ها برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شکست خواهد خورد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی هافینگتون پست در مقاله‌ای به قلم پل هاروکس نوشت: حتی پیش از آن که مذاکرات شروع شود، مخالفان "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا می‌گفتند تلاش ها برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شکست خواهد خورد. حالا که ما یک طرح واقعی مشترک برای بررسی داریم، می توانیم امتیازات این طرح را بررسی کنیم. من این طرح را خوانده‌ام و از نظر من، توافق هسته‌ای با ایران، طرح خوبی است که می‌تواند کار کند. 

در این توافق، بر چهار راهی که ایران می تواند به بمب اتمی دست یابد، توافق شده است. این چهار راه عبارتند از: مسدود کردن تولید اورانیوم در نطنز، فردو و مسدود کردن تولید پلوتونیوم در رآکتور اراک و چهارمین راه متوقف کردن برنامه تسلیحاتی مخفیانه این کشور است. در هر یک از این موارد، عناصری است که باید به دقت مد نظر قرار بگیرد. ایران در حال حاضر حدود بیست هزار سانتریفیوژ در تاسیسات فردو و نطنز دارد که براساس توافق در ده سال آینده باید به 6104 سانتریفیوژ کاهش یابد. ایران به ده ها هزار سانتریفیوژ نیاز دارد تا بتواند اورانیوم با غنای بسیار بالا برای تولید بمب استفاده کند. 

علاوه بر این بر همگان روشن است که باید غنی سازی اورانیوم به سطح نود درصد برسد تا بتوان از آن برای تولید بمب اتم استفاده کرد. برنامه جامع مشترک هسته ای موسوم به برجام، این راه را برای ایران مسدود کرده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار