باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

مراقب استخوان‌هایتان باشید پوک نشود

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در سنین بالا با کاهش تراکم استخوان و تغییرات هورمونی بروز می‌کند که با استفاده از داروهای مکمل تا حدودی می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، پوکی استخوان یا استئوپروز طبق انجمن ملی بهداشت یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌یابد و از ویژگی‌های بارز آن کاهش استحکام استخوان‌ها بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. 

شیوع پوکی استخوان با ورود به دهه ششم زندگی 
دکتر مرتضی رجایی متخصص ارتوپد در خصوص بیماری پوکی استخوان می‌گوید: این بیماری در واقع کاهش مواد تشکیل دهنده استخوان است و تراکم استخوان در بیماری کاهش می یابد. 

وی ادامه داد: این بیماری بیشتر در سنین بالا خصوصا در زنان و با ورود به دوران یائسگی بسیار شایع است.چرا که در این دوره از سن میزان هورمون استروژن به میزان قابل توجهی در زنان کاهش می‌یابد. 

علائم نشان دهنده پوکی استخوان
وی در پی آن احتمال حالت شکنندگی در زنان به شدت بالا خواهد رفت.

این متخصص ارتوپد تصریح کرد: شکستگی استخوان ها در تمامی استخوان‌ها می‌تواند دیده شود و مختص به یک استخوان نیست. 

نحوه‌ی تشخیص استئوپروز 
رجایی با بیان این که پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش و تقریبا فاقد علامت است اذعان کرد: معمولا این بیماری به صورت انجام آزمایش‌های دوره‌ای تشخیص داده می‌شود اما در کل به صورت درد منتشر یافته در کل بدن و اصطلاحا به شکل استخوان درد نمایان می‌شود.

شکستگی لگن وخیم ترین عارضه پوکی استخوان بوده و طبق آمار به دست آمده میزان مرگ و میر وابسته به آن در سال اول بیشتر از 20 درصد است.

این در حالی است که بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به شکستگی لگن قادر به بازگشت به حالت ایستاده قبلی نبوده و تقریبا 10 درصد آن‌ها نیازمند تسهیلات مراقبتی دراز مدت خواهند بود. 

راهکارهای اصلی درمان 
مرتضی رجایی پیرامون نحوه‌ی درمان بیماری پوکی استخوان اظهار کرد: داروهای مکمل که حاوی عنصر کلسیم (Ca) و ویتامینD هستند، منبع اصلی برای تامین ماده پیش‌ساز استخوان بدن هستند. همچنین این مواد مکمل قادر به افزایش جذب کلسیم و اصطلاحا تشدید نشستن این عنصر لازم بر روی استخوان‌ها است. 

وی در رابطه با منابع غنی از کلسیم و قرار دادن آن مواد در رژیم غذایی تصریح کرد: به رژیم غذایی مناسب که غنی از کلسیم و لبنیات باشد و همچنین میوه و سبزیجات زیاد و عدم مصرف نوشابه‌ها و سایر موادی که روند جذب کلسیم را مختل می کنند، می‌توانند در کاهش ابتلای افراد به پوکی استخوان نقش اساسی را ایفا کنند. 

بی‌توجهی به پوکی استخوان چه عوارضی دارد
این متخصص ارتوپد اظهار کرد: به دلیل خاموش بودن این بیماری و بدون علائم بودن تقریبی آن در افراد مسن خصوصا خانم‌ها باید بررسی‌های دقیق انجام و درمان صورت پذیرد، چراکه اگر درمان نشود عوارض عنوان شده چون شکستگی لگن و مهره‌ها را در پی خواهد داشت که درمان بسیار سختی را دارد. 

پوکی استخوان در جوانان هم دیده می‌شود 
رجایی خاطر نشان کرد: این بیماری ممکن است در جوانان هم بروز بیابد اما با انجام ورزش و عدم مصرف دخانیات مانند سیگار می‌توان خطر بروز آن را تا میزان بسیار قابل توجهی در این سنین پایین کاهش داد. 

گزارش از فرزانه فدوی


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان مجیدی
۱۷:۲۳ ۱۹ تير ۱۳۹۴
واقعا مطلبه آموزنده ای بود با تشکر از گرداورنده این مطلب
آخرین اخبار