یک کارشناس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، اوضاع یمن را فاجعه بار توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، دومینیک بورژئون -- کارشناس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، (فائو) -- در پاسخ به سئوال خبرگزاری فرانسه درباره اوضاع یمن گفت: «در یمن در شرایط کنونی کمبودهای زیادی وجود دارد. مردم قربانی نا امنی مرتبط با مناقشه هستند و مناطق شهری و روستایی از نبود سوخت، برق و آب رنج می برند. یمن 90 درصد نیازهای غذایی را وارد می کند و این رقم درباره گندم به 95 درصد می رسد. اوضاع برای دو و نیم میلیون تولید کننده کوچک وابسته به کشاورزی به شدت بحرانی است.»


به گفته وی، واردات یمن تقریبا به صفر رسیده است و بخش خصوصی که تامین کننده این مواد است نمی تواند با کمبودها و تخریب برخی زیرساخت ها از جمله شبکه آبیاری به فعالیت خود ادامه دهد. شبکه دامپزشکی نیز به شدت مختل شده است و حیوانات به انواع بیماری ها مبتلا هستند. در نهایت روستاییان باید به آب برای آشامیدن و آبیاری دسترسی داشته باشند. بنابراین اوضاع به شدت پیچیده و ذخایر غذایی این کشور به شدت کاهش یافته است.


این کارشناس فائو درباره برقراری آتش بس در یمن گفت: «ما امیدواریم از آتش بس برای افزایش توزیع مواد غذایی استفاده کنیم. همکاران ما از برنامه جهانی غذا تاکنون در هفته اخیر توانسته اند برای بیش از یک میلیون نفر کمک غذایی تهیه کنند. آنها امیدوارند این رقم به سرعت افزایش یابد؛ اما از دو و نیم میلیون نفر فراتر نخواهد رفت. بنابراین فعالیت بخش بازرگانی و واردات یمن باید از سر گرفته شود و جامعه بین المللی منابع لازم را در این زمینه اختصاص دهد.»


دومینیک بورژئون درباره گرسنگی در یمن گفت: «چند ماه قبل 12 میلیون یمنی با وضع نا امنی غذایی رو به رو بودند. امروز شمار این افراد به 14 تا 15 میلیون نفر از جمعیت 24 میلیونی رسیده است. این نشان می دهد این افراد باید غذای روزانه خود را کاهش دهند که سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و میزان مرگ و میر میان آنها افزایش می یابد. بنابراین زمانی که از گرسنگی صحبت می کنیم برای بسیاری از این افراد خیلی دیر شده است. مهم است همین امروز اقدام کنیم چون اوضاع فاجعه بار است.»


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار