زنجان؛

کاروانسرای سنگی زنجان یکی از کاروانسراهای واقع در جاده‌ی ابریشم

کارشناس میراث فرهنگی استان زنجان گفت: کاروانسرای سنگی زنجان یکی از بناهای با ارزش دوران صفوی با قدمت 300 سال است.

کارشناس میراث فرهنگی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان، بااشاره به اینکه کاروانسرای سنگی یکی از بناهای با ارزش دوران صفوی با قدمت 300 سال است گفت:این بنا به دستور شاه عباس کبیرساخته شده است.

محمدپوربا بیان اینکه این کاروانسراها مختص استان زنجان نیست افزود:بلکه به دستور شاه عباس در مسیر جاده ی ابریشم برای استفاده ی مسافران ومهمانان از شرق به غرب ایران احداث شده اند.

وی ادامه داد:روایت است که شاه عباس به وزیر خود دستور ساخت 1000کاروانسرا در این مسیر را داده است ولی بر اثر پیشنهاد وزیرش که تقاضای ساخت999 کاروانسرا را می کند تا این عدد همیشه در ذهن ها باقی بماند، شاه نیز در پی این پیشنهاد دستور ساخت 999کاروانسرا را صادر می کند.

کارشناس میراث فرهنگی استان زنجان افزود: کاروانسرای سنگی زنجان نیز یکی از این 999کاروانسرا می باشدکه به سبک چهارایوانی ساخته شده است که شامل یک طبقه با حجره های دور تا دور وحیاط مرکزی می باشد.

محمدپوراضافه کرد:مصالح به کار گرفته شده در این کاروانسرا عمدتا از سنگ است وبه این دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است که شایان ذکر است تمامی کاروانسراهایی که در این مسیر ساخته شده اکثرا سنگی می باشند.

وی افزود:به دلیل احداث خیابان خیام وساختمان اداری اوقاف متاسفانه بخش هایی از این بنا تخریب شده و در حال حاضر فقط چند حجره و محوطه ی Lشکل از کاروانسرا باقی مانده است.

کارشناس میراث فرهنگی استان زنجان در آخر اضافه کرد:این کاروانسرا با شماره ی 2128در فهرست آثار ملی ثبت شده واز لحاظ کاربری تغییر یافته و با مدیریت اداره ی اوقاف تبدیل به سفره خانه ی سنتی شده است .

وی همچنین گفت:مسئولیت نظارت ومرمت این بنای تاریخی با اداره ی میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان می‌باشد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کاروانسرای ، سنگی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.