فارس/

مسجد جامع داراب فارس متعلق به دوره سلجوقی

مسجد جامع داراب فارس از بناهای تاریخی در دوره سلجوقیان می باشد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب گفت: ویژگی منحصربفرد مسجد جامع داراب ، وجود چهارمناره آن است و باید دقت بیشتری در مرمت این مناره ها صورت گیرد اما درحال حاضر به قسمتی که توجه کمتری شده همین مناره هاست .

مهاجربیان کرد: مسجد جامع داراب یک بنای تاریخی – مذهبی است و میتواند جاذبه ای خاص برای گردشگران باشد .

وی بیان کرد: این بنا ی تاریخی درمرکز شهرداراب در محله بازار واقع شده ودر زمان شاه طهماسب یکم صفوی مرمت شده است واز این رو قدمت بنا به دوره صفوی تعلق ندارد .همچنین فضای بزرگ مسجدپوشیده از درختان تنومند خرما، پرتقال و نارنج است .

این بنا بخاطر سبک معماری متفاوتش نسبت به سایر مساجد دارای سبک هندی است وآنرا شبیه به آرامگاه اعتمادالدوله طهرانی درآگرای هند ونیز خدای خانه مسجد جامع عتیق می دانند .

بنای اصلی مسجد بصورت مکعب مستطیل قرارگرفته که در زوایای چهارگانه آن چهارمناره دیده میشود . بزرگترین بخش بنا ، شبستان مرکزی آن است که درسمت شمال و جنوب آن دو ایوان سراسری پهن ودرسمت غرب آن دو ایوان کم پهنا با سقف کوتاه قرارگرفته است که این ایوان ها بوسیله چندین دهلیز کوچک و بزرگ به فضای بیرونی مسجد وصل میشود.

معماری این مسجد آجری به شیوه بناهای دوره سلجوقی است و مساحت آن به 380 مترمربع می رسد درخصوص مناره های این مسجد برخلاف بیشترمساجد ایرانی دایره شکل نیست بلکه از 12 ضلع مساوی تشکیل شده که برروی آنهانزدیک نیم متر با رو سازی گچ، آجر و سنگ با اشکال مربع و لوزی خانه بندی و تزئین شده است.

این بنای تاریخی ارزشمند از بناهای دوره سلجوقی است که برپایه بررسی انجام شده ازنظرمعماری وسبک بنا درنوع خود بی نظیر است.

مسجد جامع داراب یکی از مساجد تاریخی استان فارس است که به شماره 1597 درفهرست آثارملی ثبت شده است/س

برچسب ها: مسجد ، داراب ، سلجوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.