سمنان؛

مرمت و باز سازی 12 رشته قنات در شهرستان سمنان

استان سمنان با توجه به موقعيت اقليمى و جغرافيايى خاص، به طور كلى جزء مناطق خشک و کم است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان با اشاره به مرمت و باز سازی پنج رشته قنات در این شهرستان، گفت: مرمت چهار رشته به اتمام رسیده است.

 ایرج ذوالفقاری، از اتمام عملیات مرمت و لایروبی چهار رشته قنات در بخش های تابعه شهرستان سمنان خبر داد و افزود: با تخصیص حدود ۵۴۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی از محل کمک های فنی و اعتباری و ماده دوازده، عملیات مرمت و لایروبی پنج رشته قنات در شهرستان شروع شد که این عملیات در چهار رشته قنات با پیشرفت کاری کامل به پایان رسید و عملیات بازسازی در یک رشته دیگر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی نیز در حال اتمام است.

وی، از انعقاد قرارداد برای شروع عملیات اجرای شش طرح آبیاری تحت فشار از نوع قطره ای و تیپ در سطح ۲۰ هکتار از باغ ها و کشت های زراعی نواری نیز در شهرستان خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان بیان کرد: برای طرح های آبیاری فوق حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی پرداخت خواهد شد که برای اجرای آبیاری قطره ای و تیپ علاوه بر مشارکت کشاورزان در تامین بخشی از هزینه ها به ازای اجرای هر هکتار ۶۵ میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی نیز پرداخت می شود.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی نیز از آغاز کار مرمت و لایروبی ۱۲ رشته قنات این شهرستان خبر داد و گفت: از محل منابع استانی ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض برای اجرای این امر اختصاص یافته است.

عباسعلی کردی، با بیان اینکه عملیات لایروبی، بغل تراشی، پالانه ریزی و طوقه چینی ۱۲ رشته قنات به شهرستان اختصاص یافت افزود: همچنین با مشارکت ۱۵ درصدی بهره برداران و مالکان قنات ها نیز در تامین بخشی از هزینه ها، عملیات مرمت رو به پایان است.

وی در خاتمه افزود: تا کنون کار مرمت و لایروبی یک رشته قنات پایان یافته است و عملیات کاری با پیشرفت ۷۰-۶۰ درصد در ۱۱ رشته قنات نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/س


برچسب ها: قنات ، لایروبی ، آب ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.