فیلم مستند «آخرین پژواک کوهستان» به کارگردانی «وحید پناهی» و با تهیه کنندگی «بهمن منفرد» تولید شد.

وحید پناهی، مستندساز و کارگردان فیلم مستند "آخرین پژواک کوهستان" در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: "آخرین پژواک کوهستان" عنوان فیلم مستندی است که به بررسی زندگی و آثار استاد "محمد حسین کیانی" می پردازد.

وی افزود: "کیانی" که در سال 1290 هجری شمسی در طایفه‌ی عمله ایل قشقایی متولد شده و در کودکی با توجه به صدای خوش خود آواز خوانی را با بهره جویی از محضر اساتید بزرگ موسیقی قشقایی شروع کرده هم اکنون به عنوان خواننده‌ی بزرگ موسیقی فولکلور و مقامی کشور در محوریت تولید مستند "آخرین پژواک کوهستان" قرار گرفته است.

این مستند ساز اظهار داشت: "داوود نکیسا" یکی دیگر از اساتید "کیانی" بود و آثار درخشان و باارزشی با همکاری این دو نفر در زمینه‌ی موسیقی مقامی کشور تولید شدند که متأسفانه به علت نبودن امکانات ضبط حرفه‌ای صدا و نگهداری در آن زمان، اثری از آنها برای امروز باقی نمانده است.

پناهی ادامه داد: "کیانی" تا اوایل دهه‌ی 1330 شمسی در ایل و به صورت عشایری و ایلی زندگی کرده و از حدود سال 1332 به زندگی یکجا نشینی در روستای جایدشت فیروزآباد روی می‌آورد.

وی تصریح کرد: این استاد بزرگ موسیقی فولکلور و مقامی کشور در اوایل دهه‌ی 1340 به همراه استاد "نکیسا" در رادیو شیراز به اجرای قطعاتی از موسیقی قشقایی می‌پردازد که همین امر شهرت او را بیشتر می‌کند و رادیو شیراز اولین رسانه رسمی محسوب می‌شود که صدای "کیانی" از آن پخش شده و همین مسئله موجب می‌شود که "کیانی" در بین غیر ترک‌ زبانها هم شناخته شده و دارای جایگاه هنری و اجتماعی وسیع‌تری شود.

این مستند ساز گفت: آثار ارائه شده‌ی "کیانی" در رادیو شیراز و چندین اثر دیگر از وی در ابتدا به صورت گرامافون و سپس در قالب نوارهای کاست انتشار پیدا کرده و در دسترس عموم قرار می‌‌گیرد.

پناهی افزود: "کیانی" پس از سکوتی 15 ساله در دوران بعد از انقلاب اسلامی سرانجام در سال 1372 سکوت خود را شکسته و در کنسرتی در شیراز شرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: این استاد برجسته‌ی موسیقی مقامی ایران سرانجام در روز 28 فروردین 1388 در سن حدود صد سالگی درخانه‌ی کوچک و ساده‌ی خود چشم از جهان فرو بست.

این مستند ساز خاطر نشان کرد: هم اکنون آنونس 2 دقیقه‌ای فیلم 60 دقیقه‌ای "آخرین پژواک کوهستان" که با همکاری "وحید پناهی" کارگردان، " علی محمد قاسمی" تدوینگر و "بهمن منفرد" تهیه کننده و اساتیدی چون "محمد درویشی" ، "شهرام ناظری"، "کیوان ساکت"، "پیروز ارجمند" رئیس دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "فرود گرگین پور"،" فرهاد گرگین پور"، "پروین بهمنی"‌، "علیرضا شهبازی"، "محمود اسکندری" ، " افسانه جهانگیری" و "دامون شش بلوکی" تولید شده، آماده است.

گفتنی است؛ فیلم مستند "آخرین پژواک کوهستان" در آینده‌ی نزدیک توسط گروه هنر و تجربه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران کشور خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار