وال استریت ژورنال :

آمریکا دیگر تاکیدی برای "گزینه نظامی" علیه ایران ندارد

روزنامه وال استرایت ژورنال در یادداشتی نوشت : مذاکرات هسته ای و روند پیشرفت های آن باعث شده اوباما دیگر تاکیدی برای استفاده از " گزینه نظامی" علیه ایران نداشته باشد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از وال استریت ژورنال ؛ این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم "جی سولومون" نوشت : اظهارات اخیر مقامات کاخ سفید نشان می دهد که باراک اوباما رویکرد جنگ افروزانه و سیاست تهدیدآمیز خود را علیه " جمهوری اسلامی "تغییر داده است . دولت آمریکا که قویا در تلاش برای تحقق توافق هسته ای با ایران در اواخر ماه مارس است ، موضع گیری جنگ افروزانه خود را ضدتاسیسات اتمی تهران با تغییرات بی سابقه ای همراه کرده است . 

اظهار نظرهای اخیر از سوی بسیاری از مقامات واشنگتن نشان می دهد که تغییری کلی در اعتقاد قلبی باراک اوباما برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران بوجود آمده است . در حال حاضر تمامی مقامات کاخ سفید در صحبت های خود عنوان می کنند که هر گونه اقدام نظامی علیه ایران تنها رهبران این کشور را وادار می کند که به تولید سلاح هسته ای مبادرت کنند . 

یک مقام ارشد دولت امریکا در اظهاراتی راجع به گفتگوهای بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران تصریح کرد : با توجه به اینکه اقدام نظامی وجوددارد اما راه حل دیپلماتیک تنها راه قابل اعتماد و اثبات برای اطمینان از این مساله است که ایران بمبی تولید نمی کند . با اجرای اقدام نظامی باید مطمئن باشیم که تهران به سلاح اتمی دست پیدا می کند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این مقام ارشد کاخ سفید افزود : در صورت هرگونه حمله نظامی احتمالی از سوی ایالات متحده یا اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران ، تهران مطمئنا زیرساخت های زیرزمینی خود را جابجا خواهد کرد . بدیهی است که مقامات تهران در چنین شرایطی تولید سلاح هسته ای را اقدامی بازدارنده و تدافعی خواهند دانست . 

یکی دیگر از مقامات واشنگتن در هفته گذشته با تکرار همین سخنان بر لزوم گفتگو و مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای آن تاکید کرد . 

باراک اوباما در اوایل دوره دوم ریاست جمهوری خود و در مصاحبه با نشریه "آتلانتیک" در سال 2012 تاکید داشت : " نه مقامات ایرانی و نه اسرئیل نباید تردیدی در این باره داشته باشند که من برای حل و فصل این مشکل ( فعالیت های هسته ای ایران ) از نیروی نظامی استفاده می کنم. فکر میکنم که (دولت) اسرائیل تشخیص می دهد که من بعنوان رییس جمهوری آمریکا بلوف نمیزنم . من همچنین در زمینه تحقق منافع کشور در مسیر تبلیغات قرار نمی گیرم ... "

دیپلماسی غربی با هدف مهار برنامه هسته ای ایران در ماه مارس به مرحله حساس و حیاتی خود نزدیک می شود که طی آن واشنگتن و تهران تلاش میکنند در زمان مهلت تعیین شده به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند . 




انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، مذاکرات ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار