سخنگوی ائتلاف "ایرانی آباد" گفت: "اقتصاد دستوری" در درازمدت به منافع ملی لطمه می‌زند چرا که در کوتاه مدت ممکن است پروژه‌ای اجرا شود و اهداف کوتاه مدتی محقق شود اما در دراز مدت این کار به صلاح نیست.

حمید حاجی ابراهیم زرگر، سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد، متولد 1338 است. وی پیش از جنگ تحمیل در پست های اجرایی دولتی حضور داشته و پس از جنگ تحمیلی با حضور در بخش خصوصی با اخذ نمایندگی شرکت کاترپیلار در شکل گیری نمایندگی آن و توسعه روزافزون سرویس و خدمات این شرکت در اقصاء نقاط ایران نقش کلیدی در عرصه سازندگی ایفا نمود .

زرگر پس از تحریم ها کار حمایت از ماشین آلات و موتورهای کاترپیلار و برخی دیگر از برندهای مشهور در حوزه ماشین آلات و موتور های سنگین که در معادن و سکوهای نفتی و دیگ های حفاری و حوزه های راهسازی و ... مشغول به کار هستند را در قالب شرکت صمیم ماشین ادامه داد به گونه ای که مهارت های بازرگانی تجمیع شده در این شرکت توان تامین کلیه قطعات تحریمی را مهیا نموده و پشتوانه قابل اتکایی برای پیمانکاران شده است . رئیس هیئت مدیره صمیم ماشین با ایجاد زیرساخت های عبور از تحریم در کشور های همسایه کار پشتیبانی از صنایع نفت و گاز ، معدن و راهسازی را توسعه جدی داده است .

زرگر در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با تاکید بر نقش بخش خصوصی در اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد ما اقتصادی است که بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی در آن فعال است لذا بخش خصوصی بر اساس قانون اساسی ما نقش مهمی از سه بخش اقتصادی را عهده دار است.

وی افزود: قانون گذار برای هدایت و هماهنگی این بخش نهادهایی را تشکیل داده که یکی از آنها اتاق بازرگانی است و این اتاق سیر تحولی خود را گذرانده است.

زرگر با اشاره به دلیل حضور این ائتلاف در انتخابات اتاق بازرگانی گفت:علت اینکه ما در این دوره از انتخابات شرکت کرده ایم، این است که بتوانیم از ظرفیت ها استفاده بهتری کنیم و در حل معضلاتی که در حال حاضر به دلیل تحریم ها و قیمت پایین نفت پیش آمده است، نقشی سازنده و مثبت ایفا کنیم.

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد تصریح کرد: اتاق بازرگانی خوب اتاقی است که اطلاع خوبی از ظرفیت‌های اعضا داشته باشد و ما متاسفیم که وضعیت موجود، بخش کوچکی از جامعه عضو اتاق را در یک رابطه تعاملی درگیر می کند.

به گفته زرگر جماعت بسیار زیادی از اعضای اتاق شاید برای یک بار هم به اتاق نرفته‌اند و ارتباط شان با اتاق صرفا برای اخذ کارت بازرگانی آن هم برای عملیات تجاری‌شان است و این رابطه خوبی نیست.

وی ادامه داد: ما فکر می‌‌کنیم در اولین قدم یک اتاق بازرگانی خوب باید اعضای خود را به یک رابطه تعاملی دعوت کند و بتواند ظرفیت هایش را بشناسد.

*لزوم تعامل بیشتر دولت با اتاق بازرگانی

وی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد که به عنوان یک بخش خصوصی احساس مسئولیت کرده و تشکیل ائتلاف دهید، گفت: واقعیت این است که در ائتلاف‌های موجود که سالهاست فعالیت می‌کنند، در حقیقت یک جور گرایش‌های تعریف شده خاصی وجود دارد که متأسفانه بخشی از این ائتلاف ها و تشکل‌ها رنگ و بوی سیاسی دارند و تحت تأثیر جناح بندی های سیاسی موجود در کشور شکل گرفتند اما به اعتقاد ما اتاق محل تضارب افکار و محل تعامله اعضا می باشد.

وی ادامه داد:اتاق بازرگانی یک نوع پارلمان است و ما در این پارلمان محبوریم که ادبیات مناسب به موضوع کار خود را داشته باشیم و همانطور که تجار با کشورهای مختلف با فرهنگ‌های مختلف با عقاید مختلف به راحتی تجارت می‌کنند در اتاق نیز باید چنین رویه ای در پیش گرفته شود.

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد در ادامه صحبت های خود گفت: سعی همه افراد و اعضای شرکت کننده در این ائتلاف این است که تجربه خود از تجارت‌هایی که سال‌ها بدست آورده اند را بتوانند در اختیار سایر اعضا قرار دهند و به طور جدی راه حل هایی به دولت ارائه دهند.

زرگر ادامه داد: فرق اعضای اتاق با دوستانی که در کار علمی زحمات زیادی می‌کشند، مانند اساتید دانشگاه و مشاورین در این هست که اگر چه ما خودمان از اطلاعات و مشورت های این دوستان استفاده می‌کنیم، اما اتاق جایی است که عملگرایی در کنار تجربه و دانش با هم تعامل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کار ما عملی است نه تئوری گفت: به عنوان مثال یک تاجر با اطلاع از اینکه کشورهای شمال ایران به دلیل عدم دسترسی به آب های آزاد برای فروختن محصولات خود نیاز به کریدور ایران دارند، وارد عمل می شود و در بورس آن کشور شرکت می‌کند، سوخت را می‌خرد و حمل می‌کند و از طریق بنادر شمال کشور با کامیون به عراق و افغانستان صادر می کنند.

*تعامل دولت و اتاق؛ یک ارزش افزوده ویژه

زرگر تصریح کرد: با توجه به تجربیات تجار که چندین سال است تجارت می کنند ما تعامل بین دولت و اتاق را یک ارزش افزوده ویژه می‌بینیم.

وی تاکید کرد: ویژگی که می توان برای این ائتلاف عنوان کرد این است که ما سابقه سیاسی نداریم و اعضا دارای تفکرات مختلف با دیدگاه‌های مختلف در چارچوب نظام جمهوری اسلامی هستند و افراد موجود در این ائتلاف همه از اعضای اتاق هستند و در حوزه‌های مختلف فناوری، کشاورزی، معدن، بازرگانی فعالیت دارند که ما امیدواریم این مجموعه بتواند کمک کننده باشد.


* دولت به بخش خصوصی اطمینان کند

زرگر با اشاره به اینکه دولت باید به خصوصی اطمینان کند و تجربیاتی که بخش خصوصی هزینه آن را از جیب خودپرداخته تکرار نکند، گفت: در گذشته امام با بازار تعامل بسیار خوبی داشتند و بخشی از مأموریت‌ها و مسئولیت‌های کار را به این بخش سپرده بودند وآنها هم نقش خود را به خوبی ایفا کردند، همچنین در زمان جنگ برای بخش خصوصی به کمک دولت آمد و کمک‌های مردمی را سامان می‌دادند و منتقل می‌کردند و در پشت جبهه نیز همکاری می‌کردند لذا مجموعه بخش خصوصی در اتاق می‌تواند یک فرصت خوب برای دولت و خود اعضا باشد تا با تعامل بیشتر به ارتقای سطح اقتصادی کشور کمک کنند.

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد در پاسخ به این سوال که جدای از بحت تعامل با دولت و سایر قوا چه نوع همکاری می توانید داشته باشید، عنوان کرد: اصولا راهکارهای کلان در حقیقت مجموعه‌ای از قوانین موارد کنترلی را در کنار خودش دارد لذا اگر ما روی دولت تأکید می‌کنیم منظور ما آنچه که غیربخش خصوصی یعنی هم قوه قضاییه و هم مجلس است و به این شکل که اگر فرضا برای معضلی که گریبانگیر دولت و بخش خصوصی است و آن مطالبات معوق است، بتوانیم راه حل جامع و خوب ارائه کنیم، این راه حل قاعدتا در هر بخشی نیازمند هماهنگی با قوای مربوطه است.

وی ادامه داد: دولت اگر بخواهد با معوقات بانکی برخورد کند، نمی‌تواند بدون کمک قوه قضاییه قوانین خوب این کار را انجام دهد.

*گفتمان اقتصادی دولت و بخش خصوصی لازمه رفع تهدیدهای بالقوه

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در ارتقای اقتصاد کشور گفت: همیشه می‌بینیم که دولت‌ها وقتی از بخش خصوصی در ایران صحبت می‌کنند، از نقدینگی موجود در نزد بخش خصوصی به عنوان یک تهدید یاد می‌کنند و مرتب هم به دلیل اینکه این نقدینگی در سیستم بانکی چرخش می‌کند، رصد خوبی از حجم این نقدینگی دارند.

زرگر گفت: این سرمایه عظیم تقریبا سه برابر بودجه عمرانی یک کشور است و می تواند به راحتی در تجارت‌‌های کوتاه مدت ورود کند و تمام زحماتی که دولت روی کنترل تورم می‌کشد و با هزینه‌های مختلف که بخشی از آن در حقیقت از تحمیل کردن رکود به اقتصاد است، از بین خواهد رفت لذا من فکر می ‌کنم که این تهدید از نظر دولت، باید با گفتمان صحیح با بخش خصوصی مدیریت شود.

*مدیریت استراتژیک اقتصاد کشور نیازمند "دیپلماسی تجاری"

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت در دیپلماسی خارجی برای گفتمان وقت گذاشته است وبه دنبال راهکارهای مختلفی است و معتقد است که در مدیریت استراتژیک کشور نیاز به این گفتمان دارد، پس بهتر است که در داخل کشور نیز یک "دیپلماسی تجاری" داشته باشیم تا بتوانیم تهدیدهای بالقوه را کنترل کنیم .

وی افزود: تهدیدهای بالقوه که واقعی هم هست مانند اینکه دریک زمانی این پول سر از بازار ارز و طلا در آورد و بخشی از مشکلاتی که ما امروز دا ریم به خاطر این است که این سوداگری هایی است ، که انجام شد ودر یک فرصت بسیار کوتاهی ارزهای خارجی را به رقم هایی خیلی بالایی رسید که به هر صورت با تدابیری کنترل شد .

زرگر ادامه داد: برای اینکه این موضوع تکرار نشود، یک بار برای همیشه دولت با دارندگان ثروت در بخش خصوصی تعامل کند و آنها را به پرو‍ژه هایی مانند پروژه‌های عمرانی، صنعت، مثل معدن هدایت کند و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه بخش خصوصی از نظر قوانین احساس امنیت کند و چرا که بخش خصوصی قوانین را کنترل نمی‌کند.

زرگر ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخش خصوصی در پروژه معدن وارد شد و سرمایه‌گذاری کرد به هنگام بهره برداری و صادرات با یک بخشنامه سه خطی مواجه نشود که جلوی صادرات گرفته شده است.

*مقابله با تحریم ها با دست تعامل دولت و بخش خصوصی

وی افزود: ارتباط بین دولت و بخش خصوصی ارتباط استراتژیک است و می‌تواند کمک شایانی به حل معضلات هم در بعد داخلی و هم در بحث تحریم بکند و امروز اگر تحریم در خیلی از زمینه‌ها نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد، به دلیل انگیزه‌ای است که بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها دارد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ساز و کارهایی در خارج از کشور به وجود می‌آورد و از طریق اعتماد و روابطی که دارد، به راحتی پول را منتقل می‌کند، در حالی که یک سیستم دولتی برای خرید خارجی حتما باید اعتبار اسنادی باز کند و مسائل بسیاری را رعایت کند ولی بخش خصوصی با دولت قرارداد می‌بندد و ضمانتنامه می‌دهد و با پول خود کالا را به کشور وارد کرده و تحویل انبار می دهد، بعد پولش را می‌گیرد این در حقیقت یک ابزار بسیار خوب و کارا است که بخش خصوصی در کنار دولت می‌تواند حتی با تحریم‌ها مقابله کند.

**تحریم در حوزه فناوری برای ما فرصت بود

زرگر در ادامه با اشاره به اینکه تجارت امروز در دنیا با تجارت 50 سال پیش متفاوت است گفت: در قدیم تجار به کار تجارت مشغول بودند در حالیکه امروز چند تا جوان با همدیگر با یک ایده با ایجاد یک پرتال یک تجارت چند 10 میلیاردی را در چند روز سامان می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز یک پرتال اقتصادی در داخل کشور به قیمت بیش از 100 میلیارد تومان به یک کشور خارجی فروخته می شود که این امر نشان دهنده این است که نوع و جنس تجارت عوض شده است.

وی ادامه داد: با وجود این تغییرات تغییر در ساختار ها و قوانین نیز ضروری است و قوانین 50 سال گذشته پاسخگوی تجارت امروز نیست لذا یکی از اهداف ما در این ائتلاف این است که ما راه را باز کنیم که تا از ظرفیت ها و تجربیات افراد آشنا به تجارت امروز استفاده کرد.

وی گفت: بعد از جریان مشکلی که در نیروگاه هسته‌ای که به خاطر نرم‌افزارهای جاسوسی اتفاق افتاد، دولت به شدت به سمت تولید نرم‌افزارهای داخلی حرکت کرد و این در حالی بود که تولید نرم‌افزارهای داخلی در اشل‌های ملی و بزرگ نیاز به ساختار دارد و ارتباط ما با مایکروسافت یا شرکت‌های بزرگ در این زمینه ضعیف بود لذا لازمه این امر تقویت ساختارهای داخلی بود که خوشبختانه یکی از مزایای تحریم این امر است که سرمایه گذاری های خوبی انجام شد و امروز بعد از استرالیا شاید تنها کشوری باشیم که "اس پی ال" داریم.

وی ادامه داد: تحریم علی رغم تهدیدهایی که داشته در حوزه فناوری برای ما یک فرصت بوده است.

*اتاق بازرگانی باید خصوصی بماند

وی در ادامه با اشاره به فربه بودن دولت گفت: دولت به اندازه کافی فربه است و هنوز نفت و گاز را که بزرگ‌ترین صنعت کشوراست، دولت کنترل می کند و معادن بزرگ کشور همه دولتی هستند.

وی ادامه داد: خود دولت به این نتیجه رسیده که بخش خصوصی کاراتراست و در این راستا است که اصل 44 اجرا و پیگیری میشود و صنایعی که استراتژیک نیستند را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

زرگر افزود: این امر نشان می‌دهد که بخش خصوصی در این چند سال گذشته کارآیی خود را به دولت ثابت کرده و تقریبا روی این موضوع یک اجماعی وجود دارد. این موضوع شاید اوایل انقلاب وجود نداشت اما امروز این باورکلی وجود دارد و اگر اتاق بازرگانی به عنوان یک نهادی برای هماهنگی و انتقال تجربه و پشتیبانی به وجود آمده است باید اجازه داده شود که خصوصی بودن آن دست نخورد.

*"اقتصاد دستوری" پتکی بر سر منافع ملی

زرگر با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی نباید وابسته به افراد سیاسی و دولت باشد گفت: اگر راهبرد اتاق انباشته کردن تجربیات و تجربیات واقعی و تخصصی باشد، اتاق یک مرکز خوبی برای مشورت دادن به سایر قوا خواهد بود، چرا که شاید کمتر جایی باشد که همه اعضایش در حوزه عملیات مشغول تجربه کردن هستند لذا این تجربه نباید صرفا در اختیار خود عضو باشد بلکه باید در اختیار نظام قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر به اندازه کافی به اتاق احترام بگذاریم و جایگاه مستقلش را حفظ کنیم، اتاق می‌تواند جایگاه خوبی برای ارائه مشورت به سه قوه کشور باشد چراکه بخش خصوصی اتاق برای کارهای خودش مطالعه اقتصادی انجام میدهد.

وی افزود: امروز شما شرکت‌های بزرگ دنیا بدون یک امکان‌سنجی مناسب هیچ پروژه ای را شروع نمی کنند و اگر بازگشت سرمایه خوبی وجود نداشته باشد، در آن پرو‍ژه سرمایه گذاری نمی کنند.

زرگر تصریح کرد: متأسفانه هنوز با "اقتصادی دستوری" مواجه هستیم، اقتصاد دستوری در درازمدت به منافع ملی لطمه می‌زند چرا که در کوتاه مدت ممکن است پروژه‌ای اجرا شود و اهداف کوتاه مدتی محقق شود اما در دراز مدت این کار مناسب نیست.

به گفته زرگر اگر واقعا اتاق کارکرد واقعی خود را پیدا کند و شفاف باشد می توان از تخصص‌های مختلفی که در آن وجود دارد، استفاده شود و یک رابطه تعاملی بین دولت و بخش خصوصی به وجود می‌آید.

*بی اطمینانی به دولت در سایه عدم پرداخت مطالبات بخش خصوصی

وی در ادامه با اشاره به نگرانی های بخش خصوصی در رابطه با مطالباتی که از بخش دولتی دارد و مشکلاتی را برای تجار به وجود آورده گفت: در یک مدل اقتصادی چه در بخش معدن، کشاورزی، بازرگانی و سایر بخش‌ها نقدینگی امری لازم برای اداره اون تجارت است اما متاسفانه در چند سال گذشته شرکت‌های پیمانکاری، شرکت‌هایی که ای پی سی کار هستند و نیز شرکت‌های که کالا برای دولت تامین می کنند با مشکل عدم پرداخت و یا تأخیر در پرداخت مواجه شدند .

زرگر ادامه داد: این موضوع عمده‌ای از نقدینگی این شرکت‌ها را به چالش کشید یعنی در حقیقت ما می‌توانیم بگوییم کمتر شرکتی را می‌بینیم که مشکل مالی نداشته باشد .

وی ادامه داد: مشکل مالی باعث میشود که اعتماد بخش خصوصی به دولت کم شود و این امر منجر به عدم حمایت و یا کم رنگ کردن و یا گران کردن خدمات می شود که نتیجه آن لطمه به دولت می شود.

*ناهماهنگی زمانبندی بسته خروج از رکود با توان بخش خصوصی

به گفته زرگر دولت در سال گذشته تمامی هم و غم خود را بر کنترل تورم متمرکز کرد اما در کنار این تورم با رکودی مواجه هستیم که اگر چه دولت بسته ها خروج از رکود را به مجلس ارائه کرده اما روند خروج از رکود بر اساس برنامه ای که دولت داده با توانی که بخش خصوصی دارد که دوام بیاورد از نظر زمانبندی هماهنگ نیست.

وی ادامه داد: ما در بودجه 94 که در کمیسیون تلفیق هم در حال مطالعه است جایگاه بزرگی را برای حل این موضوع نمی‌بینیم چراکه دولت منابعی ندارد و این بدهی و این طلبکارها را به عنوان یک واقعیت قبول کرده است و گفته ما بدهکار هستیم ولی در باره آن گفتگو نمی شود.

زرگر تاکید کرد: برای یک مدت طولانی یک بدنه اقتصادی را در حال رکود نگهداشته شود، تزریق مجدد نقدینگی به این بدنه الزاما عکس‌العمل سریعی را به دنبال نخواهد داشت و ما فرار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد :در حال حاضر ما با تعطیلی بعضی از خطوط مواجه هستیم و شاهد مشکلاتی که از بیکاری کارگران ایجاد میشود هستیم و باید گفت: دولت به اندازه کافی در این موضوع دیر کرده و ما حداکثر باید از اوایل سال آینده به طور عملیاتی وارد این موضوع شده و آن راپیگیری کنیم.

* 90 درصد اقتصاد جهان خصوصی است

زرگر ادامه داد: کسانی که یک تجارت بین‌الملل می‌کنند، با ادبیات کار با خارجیان بسیار آشنا هستند به زبان‌های خارجی و به فرهنگ آن کشور و به نحوه ورود به آن اقتصاد و نحوه گرفتن قیمت مناسب و کیفیت مناسب آشنایی دارند و اگر نداشته باشند، نمی‌توانند به کارخود بپردازند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از این دانش و تجربه گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که اقتصادهای پیشرفته مانند چین کره ژاپن و مجموعه دولت بخش حضوص و کارخانجات همه در یک قالب هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند یعنی سفارت ژاپن در تهران وزنش به اندازه همان وزنی است که شرکت تریدنیگ کمپانی ژاپنی در اینجا دارد و اینها با هم تعامل دارند و اطلاعات و به همدیگر می دهند و از هم کمک می‌گیرند، در این راستا اتاق بازرگانی میتواند نقش کلیدی بازی کند.

وی ادامه داد: امروز که بحث تحریم است نقش ارتباطات با بدنه اقتصادی کشورهای دیگه در کنار ارتباط با بخش بالا و دولتی اهمیت دارد و می توان گفت: تقریبا 80 تا 90 درصد اقتصاد جهان خصوصی است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم دردیپلماسی هم نقش خوبی داشته باشیم چرا که روابطی که اعضای اتاق در خارج از کشور با کشورهای دیگردارند، روابط بسیار بالا و استراتژیک است و تا یک اعتماد متقابل نباشد، تجارتی رخ نمی‌دهد.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار