عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

بودجه پژوهشی جوابگوی نیازهای این بخش نیست

طبیب‌زاده گفت: هرساله با توجه به کاهش درآمد نفتی شاهد کاهش اعتبارات در بودجه پژوهشی هستیم به گونه‌ای که بودجه‌ای که در اختیار پژوهش قرار می‌گیرد وقتی بین دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود سهم ناچیزی در اختیار هر دانشگاه قرار می‌گیرد.

زهره طبیب‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هرساله شاهد کاهش بودجه‌های پژوهشی هستیم به گونه‌ای که وقتی بودجه پژوهش بین دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود، سهم هر دانگشاه از این اعتبار بسیار ناچیز و اندک است.

وی گفت:‌ البته نباید فراموش کنیم سیاست کلی بر این بوده است که دانشگاه‌ها با ورود در بخش صنعت وابسته به علم بتوانند در‌آمدزایی داشته باشند و با دریافت پروژه‌های کاربردی بتوانند بخشی از نیازهای مالی خود را تأمین کنند اما این مهم هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه هرساله شاهد کاهش بودجه‌های پژوهشی هستیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ذی‌نفوذ در این بین شرایط بهتری دارند و علی‌رغم انقباضی بودن بودجه، سهم بهتری در ابعاد پژوهشی و آموزشی را بدست می‌آورند و این موجب مهجور ماندن و تشدید مشکلات دانشگاه‌های مناطق دور افتاده و حتی واقع در شهرستان‌ها می‌شود که خلاف عدالت آموزشی است.

وی تصریح کرد: البته در یکی دو سال اخیر سعی شده طرحی از سوی کمیسیون مطرح شود که به دانشگاه‌ها ضرایبی بدهند که بر اساس آن ضرایب بتوان بودجه را عادلانه تخصیص داد اما این موضوع به درستی اجرا نمی‌شود و این ضرایب شامل تعداد دانشجویان هر دانشگاه، فعالیت و بزرگی دانشگاه و سطح علمی و منطقه‌ای که دانشگاه در آن واقع می‌شود، است.

وی یادآور شد: اگرچه هنوز بودجه از سوی دولت به مجلس تحویل داده نشده است اما نمایندگان نگران تخصیص عادلانه بودجه آموزشی و پژوهشی هستند و امیدواریم بودجه‌ای درخور نیازهای این دو بخش تخصیص یابد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار