قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

بودجه‌های پژوهشی غیر شفاف خرج می‌شوند/ گم شدن اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها

دکتر آخوند زاده با بیان اینکه بودجه‌های پژوهشی بسیار غیر شفاف در حوزه پژوهش خرج می‌شوند گفت: یک فرد با لابی‌های خاص اعتبارات دو تا سه میلیارد تومانی می‌گیرد در حالی که یک محقق ماه‌ها منتظر گرفتن 20 میلیون اعتبار پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر آخوند زاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز 7 آبان در همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه بورسیه پژوهش وضعیت خوبی ندارد و ما صورتمان را با سیلی سرخ نگه داشتیم، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه بودجه پژوهشی این است که اعتبارات پژوهش در دو وزارتخانه علوم و بهداشت در خارج از این دو وزارتخانه قرار دارد و بسیار غیر شفاف خرج می‌شود به طوری که یک فرد با لابی‌های خاص اعتبارات دو تا سه میلیارد تومانی می گیرد در حالی که یک محقق ماهها منتظر گرفتن اعتبار 20 میلیونی می‌ماند.

وی ادامه داد: ما برای حل مشکل هزینه کردن بودجه پژوهشی اقدام به راه اندازی مرکز ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی به نام نیماد کردیم که از زمانی که پیگیری‌های راه اندازی این مرکز شروع شد با مخالفت های زیادی روبرو بودیم به طوری که خیلی‌ها دوست ندارند پول پژوهش شفاف و قابل رقابت باشد.

آخوند زاده تاکید کرد: فاصله ما با ترکیه از نظر رشد علمی تا سال 2011 کم بود اما در سال 2013 نه تنها رشد نداشتیم بلکه با افت مواجه بودیم در واقع در سال 2013 نامهربانی با پژوهش مربوط به سال 2010 بوده و از این سال ما با افت بودجه مواجه شدیم.

آخوند زاده با بیان اینکه حتی در ارائه گزارش  که دچار افت علمی شدیم برخی‌ها می ترسند که اعلام کنند، تصریح کرد: زیرساخت‌های آزمایشگاه‌های ما از بین رفته چرا که در چند سال گذشته پولی برای پژوهش وارد دانشگاه‌ها نشده است.

وی ادامه داد: اگر با این اوصاف نیماد تاسیس شود اعتبارات پژوهشی به صورت شفاف صرف تحقیقات می‌شود در نیماد 7 کمیته علمی در نظر گرفته شده است که با رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم برای این مرکز یک ردیف اعتباری در نظر گرفته شده که ما روی صد میلیارد تومان حساب کردیم.

آخوند زاده خاطر نشان کرد: یکی دیگر  از مشکلات ما در معاونت تحقیقات این است که پول را برای دانشگاه به منظور بودجه پژوهشی می‌فرستیم اما این پول به معاونت پژوهشی نمی‌رسد در واقع این پولها گم می‌شوند حتی اگر پولها هم به دست معاونت پژوهشی برسند به دلیل مختلف در حوزه پژوهش هزینه نمی‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار