رئیس کمیته آموزش عالی مجلس خبر داد

سایه سنگین مدرک‌گرایی، حوزه پژوهش را فلج کرده است

علیرغم اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود سالانه نیم درصد به بودجه پژوهش اضافه گردد هنوز پس از گذشت چندین سال همان بودجه یک و نیم درصد سال‌های قبل نیز در بخش پژوهشی محقق نشده است.

دکتر جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران،‌ اظهار داشت: متاسفانه از سال گذشته که بحث حذف قانون 1.5 درصد بودجه پژوهشی مطرح شد، هیچ واکنش جدی از سوی مسئولین در برابر رشد اعتبارات پژوهشی در بودجه ندیدیم و در واقع دستگاه‌های دولتی مرتبط در برابر این حقیقت تلخ سکوت کردند.

وی افزود: این سکوت و بی‌توجهی در حالی است که جهان به سوی دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) پیش می‌رود و ما هنوز مسائل پژوهشی را فدای کمیت‌گرایی می‌سازیم.

وی با بیان اینکه باید فکری برای مقابله با کاهش و عدم تحقق اعتبارات پژوهشی شود، خاطرنشان کرد: وضعیت آموزشی کنونی حاکی از گرایشات قوی به کمی‌گرایی و نگاه درآمدزایی از ابزار آموزشی است.

وی یادآور شد: توسعه رشته های غیرضروری، افزایش بی حد و  حصر پذیرش‌ها در تحصیلات تکمیلی همگی بر فلج ساختن و معلول کردن مسائل پژوهشی دخیل هستند و این شرایط در یکی دو سال آینده به شدت موجب پیچیدگی مشکلات علمی و آموزشی خواهد شد.
البته امیدواریم بتوان با طرحی تحت عنوان ایجاد واحدهای پژوهشی در نقاط مختلف کشور، بتوان دولت را موظف به همکاری و تامین اعتبارات پژوهشی نمود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار