مدت‌هاست که دانشگاهها با تک بعدی بودن و دور شدن از ابعاد پژوهشی علم تنها به مدرک گرایی مبادرت داشته و استانداردهای علمی را نادیده گرفته اند.

جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران  اظهار داشت: مدت‌هاست که فعالیت‌های  تک بعدی و کمی اکثر دانشگاههای کشور تنها با هدف مدرک گرایی و اعطای مدارک بیشتر انجام شده است و از مقوله رعایت استانداردهای علمی غافل مانده‌اند.

وی گفت: به عنوان کسی که ریاست کمیته آموزش عالی مجلس را بر عهده دارم، شاهد هستم که تنها شعار گونه از اقتصاد دانش بنیان یاد می شود و در عمل به هیچ عنوان بر مدار تحقق اهداف علمی گام بر نداشته ایم.

وی با بیان اینکه مدرک گرایی برچسب شومی است که باید از پیشانی آموزش عالی کشور برداشته شود، خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد یک روند کمی و بی نتیجه در دانشگاهها بوده‌ایم که اکنون باید با یک جهش کیفی به تلافی سالهای از دست رفته در این حوزه برخیزیم.

وی تصریح کرد: مقابله با مدرک گرایی تنها از طریق پژوهش ممکن است چرا که پژوهش محوری راهی مطمئن برای رعایت استانداردهای علمی و تحقق اهداف کلان اقتصاد دانش بنیان به حساب می آید.

 وی یادآور شد: توصیه ما این است که تمام پتانسیل دانشگاهها به پژوهش و پرهیز از مدرک گرایی معطوف شود تا بتوان نقص کیفی سالهای گذشته را تا حدی جبران نمود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۹ تير ۱۳۹۳
مقابله با مدرک استفاده از افراد از طریق تعهد به خدمت میتواند با ده بیشتر به کشور و بالا رفتن تخصص در زمینه درسی خودش میباشد وگر نه اندوخته های خود بعد از سالهای بیشتر بیکاری به فراموشی سپرده خواهد شد زمینه شغلی به صورت عملی با تعهد خدمت در رشته خودش در مقاطع ارشد و دکترا چه ازاد چه دولتی میتونه کمک و خدمت به خلق جلوگیری از هدر دادن سرمایه های انسانی روبه رو شود .