رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، کورش پرند رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای زیبا دشت استان البرز که صبح امروز برگزار شد ، از آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت بحث توانمند سازی فارغ التحصیلان و دانشجویان مراکز علمی که در راستای مبارزه با معضل بیکاری در میان این قشر صورت می گیرد .

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام آمادگی کرده است که با وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: این همکاری‌ها بویژه در زمینه اجرای طرح آمایش سرزمینی وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری و در زمینه شناسایی رشته‌ای متناسب با نیاز بازار کار صورت می‌گیرد.

پرند در ادامه یکی از مهمترین مشکلات موجود در کشور را بحث فرهنگ کار و مهارت آموزی عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته فرهنگ مدرک گرایی جایگزین جایگزین فرهنگ مهارت آموزی شده است که از جمله تبعات نامطلوب آن وجود 4.5 میلیون دانشجوی فاقد مهارت در کشور است که حدود 1.5 میلیون نفر از آنها تنها در 21 رشته متمرکزهستند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از معضلات کشور در حوزه اشتغال ، بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان است تصریح کرد: به منظور رفع این مشکل باید برنامه ریزی‌های لازم در راستای توانمندی این افراد در سطح وسیعتر صورت گیرد.
همچنین درحال حاضر از 75 میلیون نفر جمعیت کشور حدود 40 میلیون نفر غیر فعال هستند و آنگونه که آمارها نشان می دهد به ازای هر فرد 3.7 دهم نفر مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند که این امر در سیستم کشورهای توسعه یافته به ازای هر نفر 2.3 دهم نفر است که این امر نشان دهنده وجود یک بحران جدی در کشور است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خطر دیگر در کشور را در حوزه مشاغل بدون داوطلب عنوان کرد و گفت: درحال حاضر حدود چند صد هزار شغل بدون داوطلب در کشور وجود دارد و افراد نسبت به ورود به این مشاغل هیچ گونه ابراز علاقه ای نمی کنند.

پرند معضل دیگر را عدم علاقه افراد دیپلم و زیر دیپلم برای برخی مشاغل موجود و آماده برای آنها عنوان کرد و گفت: افراد می خواهند بدون زحمت تنها در برخی ارگانها و سازمانها به مشاغل پشت میزی روی آورند که این امر مشکلاتی را برای کشور بوجود خواهد آورد.

وی در ادامه با تأکید بر ایجاد فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی و مهارت‌آموزی درکشور گفت: اعتقاد من بر این است که سرمایه گذاری اصلی باید بر روی نوجوانان صورت گیرد به طوری که فرهنگ کار و کارآفرینی در آنها نهادینه شود که در این راستا باید بستر ایجاد این فرهنگ کارآفرینی را برای این افراد فراهم کنیم .

پرند در ادامه با اشاره به تشکیل اردوهای کارآفرینی در کشور افزود: برپایی این اردوهای کار آفرینی دستاورد سفر یکماه گذشته به هند بوده است چرا که این اردوها در کشور هند برگزار شده است و نتایج قابل قبولی را نیز به همراه داشته برای همین تصمیم گرفتیم این طرح را نیز در کشورمان با حضور سه نفر از متخصصان هندی در این زمینه اجرا کنیم.
پرند در اجرای نوع و مدل برپایی این کمپها به منظور اجرا در ارگانهای مختلف کشور تأکید کردو گفت: در این کمپها خلاقیت ، کار تیمی، خودسازی ، شبکه سازی و ... به کودکان آموزش داده می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پایان با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که از هفته آینده آغاز می شود خاطر نشان کرد: از جمله فواید برگزاری این مسابقات تشکیل شبکه نخبگان و شناسایی این افراد به منظور معرفی به صنایع و شرکتهای بزرگ کشور است.

انتهای پیام/




برچسب ها: قشر ، همکاری ، لازم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار