همايش ذينفعان و متوليان "نظام جامع ثبت هاي آماري ايران" (IRANSTARS )، روز سه‌شنبه بيستم آبان ماه با هدف تشريح نظام جامع ثبت‌های آماری ايران برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در اين همايش همچنين علي اكبر محزون مدير كل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال كشور و آقاي جوادي از مديران شركت پست جمهوري اسلامي ايران به ارائه تجربيات موفق اين دو دستگاه در زمينه تهيه و توليد آمار هاي ثبتي پرداختند.

رييس مركز آمار ايران در اين همايش، ضمن تاكيد بر اهميت نظام جامع آمارهاي ثبتي و تخصيص بودجه از طرف دولت براي اين امر گفت:‌ يك نظام حرفه‌اي آمار در كشور وجود دارد كه مركز آمار ايران نيز جزيي از آن است و سياست‌ها و خط مشي‌هاي كلي نظام آماري كشور را تعيين مي‌كند، اما براي سامان‌دهي نظام جامع ثبت‌هاي آماري ايران، همكاري همه دستگاه‌ها ضروري است.

عادل آذر در ادامه افزود: ‌خلايي كه هم اكنون در كشور وجود دارد، اتصال اطلاعات اقتصادي و فرهنگي به فرد است كه با توجه به تغيير نيازها و انتظارات برنامه‌ريزان كشور از نظام آماري بايد رفع گردد اما اين امر همكاري همه دستگا‌ه‌ها را مي طلبد.

رييس مركز آمار ايران در ادامه سخنان خود، IRANSTARS را زير ساخت لازم براي تهيه داشبورد اطلاعاتي ذكر نمود كه شاخص‌های مختلف اقتصادي از جمله نرخ بيکاری ، رشد اقتصادی ، خط فقر، ضریب جیني و صادرات و واردات را به صورت آنلاین در اختیار دولت قرار خواهد داد.

وی افزود: زیرساخت این کار در مرکز آمار وجود دارد اما شاخصهای هر یک از این مؤلفه ها به یک یا چند دستگاه اجرایی مربوط می‌شود و این حاصل نمی شود مگر آنکه اتصالات میان دستگاه‌های اجرایی و مرکز آمار بوجود آید.

 آذر ادامه داد: در واقع مرکز آمار چارچوب و برنامه كلي را به‌دستگاه‌ها ارائه می‌دهد و این دستگاه‌های اجرایی هستند که باید آمار و اطلاعات خود را با این شاخص‌ها تهیه کنند.

رییس مرکز آمار ایران در ادامه افزود: این مرکز باید مقدمات کار را طوری فراهم کند که تا سال 94 زیرساخت مورد درخواست دولت فراهم شود.

وی با بیان اینکه گنجینه‌های ارزشمندی از آمار و داده در کشور وجود دارد که به مرکز آمار ایران متصل نشده است،گفت: نظام جامع ثبت‌های آماری ایران در صدد است این داده‌ها را به هم متصل کند و در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد.

 عادل آذر همچنين به اتصال چهار متغیر ثبتي جمعیت، فعالیت، کسب و کار و املاک در کل کشور  به عنوان بخشی از طرح IRANSTARS اشاره كرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: همایش ، جامعه ، آماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار