دلایل تشدید حملات طالبان در "افغانستان"

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت:حمایت نکردن کشورهای حامی طالبان، می تواند این گروه را تشویق کند تا با حضور در عرصه سیاست راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک را بپذیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، پیرمحمدملازهی ، با اشاره به وضعیت افغانستان پس از تشکیل دولت وحدت ملی، خاطر نشان کرد : تشکیل این دولت با فرمول آمریکایی ها بود و در حال حاضر هم آنها شرایط داخلی این کشور و حاکمیت دو فرد(رییس جمهور و رییس اجرایی) در افعانستان را تضمین کرده اند بنابراین تا زمانی که آمریکایی ها اراده شان بر این باشد که توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان برقرار باشد، حتی با وجود اختلاف نظرهای شدیدی که میان عبدالله عبد الله و اشرف غنی وجود دارد احتمالا حاکمیت این دونفر در کشور ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: عبد الله عبدالله امید زیادی به یکی از بندهای توافقی دارد که قرار است به واسطه آن لویی جرگه برای احیای قانون اساسی افغانستان دعوت به کار شود چرا که پس از آن وضعیت به گونه ای مطلوب‌تر تغییر خواهد کرد. علاوه براین پست اجرایی که به حکم رئیس جمهور افغانستان بوجود آمده است نیز به مرور به پست نخست‌وزیری تبدیل خواهد شد و در حقیقت قدرت در این کشور میان نخست‌وزیر و رئیس جمهور تعدیل می شود. در چنین شرایطی انتظار می رود که حداقل از نظر قانونی وضعیت افغانستان تا حدی روشن تر شده و طرفین با استناد به قانون اساسی جدید این کشور اختلاف نظر های موجود را حل کنند.

ملازهی در رابطه با تغییر پست رییس اجرایی افغانستان به نخست وزیری در این کشور، تاکید کرد: تا دو سال آینده که وضعیت رئیس اجرایی افغانستان کاملا به نخست‌وزیر تغییر کند قطعا مشکلاتی در این کشور وجود خواهد داشت ولی به نظر نمی رسد این مسائل در سطحی باشد که کل پروژه تشکیل دولت وحدت ملی به شکست بیانجامد.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به افزایش حملات طالبان به نیروهای افغان، گفت: حملات طالبان بیشتر در اعتراض به امضاء پیمان نامه امنیتی با آمریکا است. پیمان نامه ای که اشرف غنی فردای روزی که به قدرت رسید آن را امضا کرد و بحث های جدی را به دنبال داشت؛ چرا که پس از این امضا قرار شد آمریکایی ها در افغانستان بین 5 تا 9 پایگاه ثابت و یا در صورت لزوم موقتی داشته باشند.

ملازهی با بیان اینکه امضای توافق نامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان ، طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد، افزود:‌ حضورنظامی آمریکا دیگر به طالبان اجازه نخواهد داد که از طریق اقدامات قهر آمیز وارد عمل شوند و در کابل قدرت را بدست بگیرند یا حکومت فعلی را از بین ببرند. در هر صورت با حضور نظامیان آمریکا در افغانستان امید طالبان برای دستیابی به قدرت در این کشور تا حدودی به یاس مبدل می‌شود.

وی ادامه داد: البته از قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم این احتمال وجود داشت که طالبان موقتا عملیات خود را تشدید کند ولی مسئله مهم این است که در حال حاضر طالبان ، حزب حکمت یار و کشورهایی که به نوعی از این گروهها حمایت می کردند هم کم کم به این نتیجه می رسند که دیگر شرایط افغانستان تغییرکرده است زیرا از این پس آمریکایی ها برای بلند مدت در این کشور حضور دارند بنابراین شاید حمایت نکردن کشورهای حامی طالبان، این گروه را تشویق کند تا راه حل های سیاسی را بپذیرند.

ملازهی با بیان اینکه با وجود تشدید حملات طالبان در افغانستان امکان از سرگیری مذاکرات صلح در این کشور وجود دارد، افزود: طبق فرمول ژنرال پترائوس، اگر مناطق پشتون‌نشین در اختیار طالبان قرار گیرد، طالبان به بخشی از قدرت دست پیدا خواهد کرد و پس ازآن می شود با آنها مصالحه کرد. البته این امر به سرعت تحقق نخواهد یافت و به زمان زیادی نیاز دارد.

وی ادامه داد: در نهایت شاید دادن مناطق پشتون نشین به طالبان کمک کند تا با آنها وارد مصالحه ملی شوند و بخشی از قدرت را به دست بگیرند و به دنبال آن، طالبان هم تصمیم به تشکیل حزب و تشکیلات بگیرد و بعد از بدست گرفتن قدرت در مناطق پشتون نشین، بخشی از مردم کابل را هم با خود همراه کنند تا در نهایت به حزب و تشکیلات سیاسی تبدیل شوند و از طریق حضور در انتخابات آتی تشکیلاتی را برای خود فراهم کنند. همچنین احتمال دارد به دنبال گرایش طالبان به ایجاد تشکیلات سیاسی به تدریج از تنش ها در افغانستان هم کاسته شود.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به موضع گیری‌های اشرف غنی در عرصه سیاست خارجی خاطرنشان کرد : زمانی که رئیس‌جمهور افغانستان هنگام امضای معاهده امنیتی با آمریکا اعلام کرد که این معاهده علیه هیچ یک از کشورهای منطقه و همسایه ما نخواهد بود وتلاش خواهیم کرد روابط خود را با سایر کشورها گسترش بدهیم. اشرف غنی در ادامه به منطقه چابهار اشاره کرد و گفت که تمایل دارند برای واردات خود از بندر چابهار در ایران استفاده کنند. به همین دلیل به نظر می رسد ایران وافغانستان بر اساس منافع بلند مدت خود ترجیح می دهند که روابط و مناسبات خوبی با هم داشته باشند.

وی در پایان درباره روابط افغانستان با پاکستان در دولت جدید این کشور گفت: پاکستان این نگرانی را دارد که با نگاهی که آمریکایی ها به افغانستان دارند موقعیت این کشور تضعیف شود. علاوه براین نگرانی دیگر پاکستان افزایش نفوذ هند در افغانستان است. در هر صورت پاکستان برای حفظ منافع خود نمی تواند سیاست ها و مواضعی را اتخاذ کند که باعث تشدید بحران در مناسباتش با افغانستان شود.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار